El til ankers

Endu et par spørgsmål herfra...
Har i nogle gode ider til at lave batterierne op mens man ligger for anker ( Og bruger både køleskab og andet grej)? Hvad har i at sige om instalering, pris og brug af solceller og vindmøller? Det er selvfølge den mest miljøvenlige måde og sikkert også den måde jeg ender med at få strøm. Men det er jo altid sjovt at fidle med andre muligheder. Så en gut der havde fixet noget sammen selv (http://www.dfu-dk.dk/htm/El%20om%20bord.htm) Er nogen af jer der har lavet noget lignende selv?

OG.... er der nogen der kan forklare mig lidt om Motor / Forbrugsbatterier? Ved godt at Motor Batteriet giver strøm til starteren og forbrugsbatteriet giver strøm til ... Forbrugere. så langt så godt. Har lige købt båd hvor der kun er et batteri! hvordan instalerer jeg et ekstra (Forbrugsbatteri)


På Forhånd mange tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Razol.

Det her med at lade batterierne op v.h.a. solceller eller en vindmølle tror vi ikke er holdbart, når du begynder at skrive om køleskab og andre strømslugere. Det vil i hvert fald blive gevaldigt dyrt og pladskrævende - med mindre du har en havkrydser.

Vi har sørget for at have 75 Ah (Ampéretimer) startkapacitet og 150 Ah forbrugskapacitet. Så teoretisk kan vores (T Hansen) køleskab køre i 30 timer, eller måske 20, hvis vi også ser TV eller bruger den bærbare, har ankerlanternen tændt osv.

Det er i reglen rigeligt, når vi lader i land eller når motoren kører. Og der er stadig fulde 75 Ah til at få liv i den gamle Albin dieselmotor.

Men det kræver et splitter-relæ, som lader de to grupper særskilt. Se evt. http://www.marinelec.dk/product.asp?product=203&sub=8&page=1

De to 75 Ah batterier, vi har til forbrug, er bare parallelkoblede. Så længe de er lige gamle og af samme kapacitet, kan man sagtens op- og aflade dem fælles.

Startbatteriet sidder i et kredsløb for sig selv og lades som det første.

Så har du plads og overskud til det, så installer et eller to ekstra batterier og forbind alt andet end motorstarteren til disse, det giver en god tryghed.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

hej razols
uanset hvad du gør husk ALTID at montere sikringer og brug kabler der kan bære strømmen, ellers får du brug for din ildslukker.

jeg er selv igang med at bygge en voltasøjle, det er et batteri
der består af kobber og zink plader som svømmer i saltvand/havvand
det kan dog kun levere få ampære men nok til radio lanterner
og vedilgeholdelses strøm til hovedaccuen
I andre tråde er anbefalet "el om bord". Den kan både lånes og købes (ca. 120 kr) og giver både svar på dine spørgsmål - samt hjælper dig uden om de fleste faldgrubber. Hvis ikke du følger råd om skillerelæer så sæt et ekstra batteri og en autolader ind til dine forbrugsting - så kan du måske også starte motoren i en kritisk situation, fremfor at nyde kolde bajere mens du må forsøge med et håndsving.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

hej en forholdsvis simpel løsning ville være en lille Honda generator, jeg så en i Bogense, den gav strøm til et orkester, og 3m væk kunne man ikke høre den, heller ikke når de ikke spillede, her går jeg dog ud fra, at det er en forholdsvis sjælden hændelse, at løbe tør for strøm. Men ellers vil jeg henvise til Gerhards svar. Billigere generatorer støjer en hel del.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis