sænkekøl

nogen der ved, hvordan man bedst og mest nøjagtigt borer en trækøl ud til en sænkekøl ? . Jeg tror det bliver nødvendigt for sejlegenskabernes skyld

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej lynæs vil det ikke svække skrogets stabilitet???
du skulle jo nødigt have en foldebåd.
hvordan man gøre det precist ved jeg ikke, måske kan du montere
en laserpointer på boremaskinen og lade den pege op i loftet for at
holde retningen.
hilsen gearløs
Citat fra lynæs

nogen der ved, hvordan man bedst og mest nøjagtigt borer en trækøl ud til en sænkekøl ? . Jeg tror det bliver nødvendigt for sejlegenskabernes skyld


Hej Lynæs.
Er det til din Rudkøbing Jolle, så ville jeg nu foretrække at sætte en stråkøl på istedet, der skal ikke så meget til egentlig. Jeg vil umiddelbart tro at en planke på 15 cm i breden ville give jollen perfekte sejlegenskaber, så du vil kunne slippe rorpinden og styre ved at trimme sejlene. Du ved jo selv med din erfaring inden for både at en langkølet båd går væsentligt bedre på kryds.
Skære du planken så den er højest ca. midskibs og så "flader" ud mod agter og for, så vil den også være nemmere at gå over stag med.
Du kan godt sætte en sænkekøl i båden men jeg villle ikke anbefale det også fordi sværdkisten tager meget plads i båden.

V.h. Håndværkeren smile
Hækjoller har vist ikke noget sænkekøl normalt.
Og de fleste gamle smakkeriggede joller har ikke sænkekøl, men er derimod stabile med den skrogform de nu har. En stråkøl vil dog kunne hjælpe på det.
Jeg vil dog lade den være dyb hen mod agter. En udformning af stråkølen kan nok bedst vurdere ved at sejle med båden som den er og få en formelse af hvordan den ligger på roret. Skal der justeres på grundtrimmet kan det jo foretages med stråkølens udformning.

Hvad angår en evt placering af en sænke køl, så prøv at kontakte søfartsmuseet på Kromborg og hør om ikke de har nogle tegninger fraa en opmåling af en jolle der ligner din i størrelse og udseende, men bare med sænke køl og brug disse tegninger som udganspunkt for operationen. Bemærk også hvor sejlcnteret ligger på de to joller og se om det ligner, inden boremaskinen er igang.

En dam fylder ikke vildt i en Sjægt. Kan bruges til at stuve i hvis den er tør..
Så bekymringen om pladsforbruget tror jeg ikke er noget problem.

MVH Njord
Der er også den mulighed at kontakte Ebbe i Marstal (Ebbes Bådebyggeri)
Han kender ihvert fald om nogen til Rudkøbing jollen.
Til dig Njord.
Jeg har altså i sin tid lært at det var i gamle dage man lod en stråkøl være dybest agter, men at det gav en større vende radius. I nyere tid bruges der en stråkøl der er dybest lidt agter for midtskibs, det giver en bedre vende radius især på en smakkejolle hvor man ofte må bakke med fokken eller Klyveren (Hvis en sådan forefindes) for at få den hurtigt rundt. Det skulle ikke være nødvendigt med en buet stråkøl.

V.h. Håndværkeren
hej håndværker, har du fået min besked ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs.
Ja det har jeg, jeg slår på lavfrekvensen i morgen.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis