Montering af træhulkehl på køkkenbord

har sat et køkkenplade op af massiv bøg,
og skal til at monterer hulkehlen.
Skal den sømmes i, eller hvad?
Har prøvet med søm, men de bukkede sammen, da det er meget hårdt at sømme i.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

En god måde at fastgøre den på, er med 3,0 x 30 mm rustfri stålskrue med linsehoved pr. ca 25 cm ned i bordpladen(husk forboring og silicone under listen.)

Kan også monteres med små dykkere og så kitte hullet med plastisk træ eller lignende (husk forboring og silicone under listen).

------------------
www.orla-nautrup.dk
Har også set montage foretaget med lim !
Det kræver en masse pinde til at trykke med fra loftet og nogle der klemme ind mod vægen.
Det er en StormP opgave at lave opstillingen men der er ingen skruer eller stifter der ses når listen først er limet og hærdet af.

Venligst Njord

MVH Njord
Hej

Det med at lime den fast er nok ikke sagen da liste og bordplade ikke arbejder ens hvor der årerne går på tværs af hinanden.

Selv min løsning med skruer og silicone er på kanten.
Hvis det skal være helt rigtigt bør man lave en kontrakehling i hjørnet i stedet for en gering da en træbordplade altid vil arbejde en del på tværs og en gering vil komme til at gabe på et tidspunkt.

Har du husket aflange huller og store skærmskiver til fastgørelse nedefra, hvis du har skruet gennem køkkenskabets spånplade?

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej Orla
Jeg tvivler ikke på din faglighed og at træet kan arbejde forskelligt. Men i længde retningen af bordet vil årene ligge i samme retning og de vi lformodentligt arbejde rimeligt ens. I enderne ca 60 cm vil åreretningen ikke være den samme hvis bordpladen "ender" i en ret vinkel. Men da distancen er ret kort tror jeg ikke det vil betyde det helt store.
Denne formodning baserer jeg på at min egen massive ege plade, der er over 4 m lang, ikke arbejder synligt på tværretningen. Det kan jeg se på den fummifuge jeg har melle træ og en granitplade der er 2,5 m lang. Der er ikke nogen (synlig) bevægelse i fugens bredde.

Venligst Njord

MVH Njord
Hej Njord

Du har sandsynligvis en ret stabil luftfugtighed i dit køkken.

Træ kan i værste fald afhængig af sort arbejde 20 % i bredderetning og 3% i længderetning.

Min møbelhandler fortalte mig at han havde været ude for at måle en oval massiv spisebordsplade magen til vores, og den var 3 cm over det mål som den var produceret med.
Vores egen gjorde knuder her forleden da lillemor var ved at pakke den sammen efter en lille middag, og den var krøbet så pladerne ikke kunne nå sammen pga glidelisterne på langs nedenunder.
Luftfugtigheden blev målt til 26 % relativ ved 24 gr.

------------------
www.orla-nautrup.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis