Ukrudtsdug under granitskærver.


Jeg skal til at have lavet ny indkørelse med granitskærver, og har læst mig til at det vil være optimalt at lægge en fiberdug under.

Men hvad skal man gå efter af kvalitet mærke samt pris… og hvor købes disse?

På forhånd tak
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej cuk.
Hvem har dog fortalt dig det, en bondefanger !
Lægger du et granit skærver på minimum 5 cm tyk, skal du blot rive det ca. hver 14 dag. så vil du have en flot indkørsel altid.
River du det ikke bliver skærverne efter hånden trykket sammen til en fastere belægning uanset om du har dug eller jord under. Jeg kunne tænke mig du ville have dug under for at undgå ukrudt. Det hjælper dog ikke i længden, skærverne vil ødelægge dugen og desuden kommer meget af ukrudts frøende flyvende eller trukket med ind af dig selv og din bil.
Riven er løsningen, så når ukrudt ikke at sætte rigtigt rodnet.

V.h. Håndværkeren
Hej,

Den bondefanger har åbenbart oplevet, at den underliggende stabilgrus langsomt, men SIKKERT, sender sten gennem granit'en. sad
Ser mildest talt grimt ud!

Lægger du dugen rigtigt - på et meget tyndt lag sand over stabilgrusen, og tilsvarende smider et tyndt lag sand over dugen, beskytter du den væsentligt mod iturivning.

Mvh.

Jan R.
Nu vi er ved skærver. En af de fejl jeg har gjort (det er ikke mange igennem årene ... ) er at vælge dem i for lille en størrelse. Hvis det er sådan at der kommer løvfald, så vil man gerne kunne støvsuge det med en dertil indrettet dims. De første skærver jeg valgte er for små. En løvstøvsuger kan trække dem med op, så pas på med det. Nu spørger du måske på størrelsen, den husker jeg ikke, men de er på størrelse med nøddesten. Virker lidt for store men det er det eneste der bliver på jorden.

MHT dug. Jeg har det under mit, der kommer ukrudt. Men rødderne har intet at bide i så det er let at hive op.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Håberat jeg kan nå at få dig til at ombestemme dig omkring dugen, har nu arbejdet med granit (og dug selvfølgelig også) i lidt over 7år. Og er der noget der kan anbefales så er det dug. uden denne binder rødderne sig fast i jorden og det bliver et arbejde at ordne have/indkørslen. med dug er det bare at rive det sammen, da det meste ukrudt kommer med fulge og vinden og lægger sig ovenpå graniten! Som en sagde tidigere er det en god ide at købe dugen (sørg for at få en i 210cm, da hvis du kun får 100cm er det en meget dyr affære) og så lægge sand på, bare 1-3 cm, det hjælper meget, da stenene efter nogle år kan begynde at gå igennem ellers!

Rigtig god fornøjelse og spørg endelig hvis du har noget på hjertet !
Hej Oskar

Det bliver også mit valg, altså med dug...

Men hvor finder jeg en i de mål du anbefaler. Og er der kvalitet forskel i udbudet ?


Mvh Jan
Annonce
Citat fra cuk

Hej Oskar

Det bliver også mit valg, altså med dug...

Men hvor finder jeg en i de mål du anbefaler. Og er der kvalitet forskel i udbudet ?


Mvh Jan


Når i nu aligevel er igang med at anbringe noget der ikke høre med i naturens kredsløb "fiberdug" hvorfor så ikke bare asfaltere hele grunden, så kan i klare jer med en kost. rolleyes
Ingen kost uden en grå halvbeskidt kittel og en bordeaux alpehue.

Det nævnte dug kan fås i 2 meter mål i Bauhaus. Men de sælger det kun i 10 meter stykker.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har set dugen i Cimbria Trælasten i Sønderborg hvor den sælges i en brede på 4 meter og såvidt jeg forstod op til 50 meters længde.
Citat fra Håndværkeren

Når i nu aligevel er igang med at anbringe noget der ikke høre med i naturens kredsløb "fiberdug" hvorfor så ikke bare asfaltere hele grunden, så kan i klare jer med en kost. rolleyes


Asfalt er ikke et dårligt bud, skal faktisk bruge en klat til en støre opkørsel ved kantseten, du skulle vel ikke være komunalarbejder med lidt forbindelser...
Den billigste måde at skaffe fiberdug på er ved at få fat i en producent af planter på friland, da det ellers kan blive noget tynt dug.
Har du overvejet at bruge ukrudsdug(Mypex) i stedet det holder til stor belastning.

Se evt. på www.garta.dk, der er både størrelser og tykkelser.

Michael L
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis