Hjemmelavet pH-meter

Hej Alle

Har cyklet rundt på nettet i 2 dage, og ikke fundet noget. rolleyes

Er det muligt at bygge sig et pH-måleinstrument, og kender nogen en vejledning

På forhånd tak
Mogens

<p>Hilsen<br /> Mogens Kilde</p> <p><a href="http://m_kilde.skysite.dk/">http://m_kilde.skysite.dk/</a></p> <p>&#160;</p>
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mogens

Jeg gætter du du mener en elektronisk pH måler

Jeg vil ikke afvise du kan bikse noget sammen selv - men jeg ville være meget bekymret over pålideligheden af et sådant apperat.

pH metre - også de temmelig dyre professionelle til laboratoriebrug - er noget af det mest "hysteriske" du kan komme i nærheden af mht kalibrering og indstilling og dermed risiko for fejlvisning.
Indstillingen på elektroden "driver" - dvs den langsomt men systematisk opbygger en fejlvisning der kun kan rettes tilbage ved kalibrering mod eksakte buffere. Dette er uanset om man kalibrerer med 2, 3 eller 4 punkter. Til normal laboratoriebrug bliver pH metre justeret (en slags mini-kalibrering) enten hver gang de bruges eller som minimum hver dag instrumentet tages i brug. Inline målere (der sidder ude i proces udstyr og måler konstant) kalibreres/justeres oftest 1 gang om dagen.

Der er kun en vej frem hvis det skal gøres billigt/simpelt - og det er de gode gamle strips (papir-stykker der giver et farveudslag). De fås i forskellige udformninger - kvaliteten følger prisen i dette tilfælde. I industrien bruges disse ofte "i felten" hvis man ikke lige har et bærbart pH meter med sig.

Mvh
Niels
Hej Niels

Tak for dit, omend foruroligende, svar.

Jeg er nok stået af allerede nu, og dit indlæg forklare nok hvorfor der ikke findes en hel masse på nettet om emnet.

Jeg vil køve en pakke strips ved lejlighed, og bruge disse som løsning

Tak igen

Mogens

<p>Hilsen<br /> Mogens Kilde</p> <p><a href="http://m_kilde.skysite.dk/">http://m_kilde.skysite.dk/</a></p> <p>&#160;</p>
Citat fra Niels Kau

Hej Mogens


Indstillingen på elektroden "driver" - dvs den langsomt men systematisk opbygger en fejlvisning der kun kan rettes tilbage ved kalibrering mod eksakte buffere. Dette er uanset om man kalibrerer med 2, 3 eller 4 punkter. Til normal laboratoriebrug bliver pH metre justeret (en slags mini-kalibrering) enten hver gang de bruges eller som minimum hver dag instrumentet tages i brug. Inline målere (der sidder ude i proces udstyr og måler konstant) kalibreres/justeres oftest 1 gang om dagen.


Mvh
Niels


Hej Niels.

For at kløve lidt ord, så er kalibrering og justering ikke det samme.

Ved kalibrering måles instrunentet efter og målingerne indskrives i et kalibrerings log. Så kan man foretage en usikkerhedsberegning på målingerne. Dem skal man så bruge ved måling med instrunentet.

Ved justering trimmer man instrumentet ind, herefter fortager men en kalibrering.


Mvh
Brian
Hej Brian..

Det er rigtigt at der er forskel på justering/kalibrebring. Jeg kan godt se at jeg fik rodet begreberne sammen - men som Vakse Viggo* ville sige: "Det er vanskeligt at forklare for lægmand" åbenbart også uden at forvirre sig selv. wink

*Til den der måtte undre sig: Vakse Viggo er en tegneserie om en temmelig alternativ opfinder.. En klassiker af Franquin..

Og så er den pH ged vist også barberet..

/Niels
Hej Brian

Når du køber et pHmeter, så står der i manualen at det skal kalibreres... Det der så må ske er at apparatet selv foretager en usikkerhedsberegning og korrigerer for disse ved efterfølgende målinger..? Kalibreringen foregår ved at du foretager målinger i to forskellige buffere, og apparatet finder så ud af resten ud fra disse.

mvh jan

Citat fra zink_brian

Hej Niels.

For at kløve lidt ord, så er kalibrering og justering ikke det samme.

Ved kalibrering måles instrunentet efter og målingerne indskrives i et kalibrerings log. Så kan man foretage en usikkerhedsberegning på målingerne. Dem skal man så bruge ved måling med instrunentet.

Ved justering trimmer man instrumentet ind, herefter fortager men en kalibrering.


Mvh
Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis