Brug af VHF uden certifikat...

Hejsa.

I vores Albin sidder der en VHF radio fra den tidligere ejer.

Vi har ikke VHF certifikat, og vil derfor naturligvis ikke bruge den til opkald til Lyngby Radio eller andre skibe.

Men den står altid på lyt på kanal 16 - just in case.

Og hvis vi hører et nødopkald fra en båd i nærheden, vil vi naturligvis svare - ligesom vi ikke ville tøve med at udsende Mayday, hvis vi selv kommer i nød.

Men er der nogen som ved, om man kommer i 'fedtefadet' for det, når vi nu ikke har stations-id? Man siger jo at 'Nød tilsidesætter alle love'.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg er i samme situation venter jeg også på et svar. Samtidig er jeg lidt nysgerrig omkring om, hvorvidt det kræver certifikat at få et stations-id.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Rent faktisk skal VHF'eren pilles ud i det øjeblik båden overgår til anden ejer, hvor ejeren ikke har VHF-certifikat. VHF'eren er registreret med bådnavn og ejer. Jeg ville anbefale at du/i tog DSC (som det hedder i dag) på en aftenskole denne vinter.
Så indtil da, hold den slukket, og tænd den hvis du er i fare, eller ikke kan overholde en aftale med dem derhjemme.
Jeg har selv prøvet at grundstøde, inden jeg havde certifikatet, hvor vi blev eftersøgt. Ved den lejlighed fik vi at vide at det selvfølgelig ikke var strafbart at tænde VHF'eren, da det primære var sikkerheden.

Mvh
Freddy
Ja det er klart en god ide at ta VHF certifikat, men jeg har selv to gange fået sendetilladelser uden problemer- og uden certifikat.

leif-s
Hej leif-s

Hvor og hvordan fik du sendetilladelse?
Jeg har en lille håndholdt vhf radio som jeg godt ville bruge, men har ikke licens.
bomas

Et ungt sind i en aldrende krop

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis