Jord forbedring

Hej alle i med grønne fingre.

Nu har jeg et spørgsmål som jeg har tænkt en del over, kunne jeg bruge halm som jordforbedrinsmiddel, jeg tænker på snittet halm som jeg ville fræse ned i jorden sammen med ca. en ton græs afklip fra græsplænen.
Jeg har en græsplæne på størelse med 2/3 fodbold bane, hvor jorden er meget lerholdigt, derfor tænkte jeg på om det ville give noget mere luft i jorden, når jeg nu fræser halvdelen af plænen op til Køkkenhave.

V.h. Håndværkeren smile
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja - hvorfor ikkr??
Bønderne pløjede jo stubmarkerne ned, inden de opfandt tændstikkerne.
Sådan en oppløjet græsplæne er ikke god som køkkenhave, de første år.
Den er fuld af - tror det hedder - smelderlarver.
De er godt sultne efter rodfrugter.

Sniffer  
Citat fra Sniffer

Tja - hvorfor ikkr??
Bønderne pløjede jo stubmarkerne ned, inden de opfandt tændstikkerne.
Sådan en oppløjet græsplæne er ikke god som køkkenhave, de første år.
Den er fuld af - tror det hedder - smelderlarver.
De er godt sultne efter rodfrugter.

Hej Sniffer.
Hvad kan jeg så gøre for at slippe af med dem, larverne altså.
Grunden til at jeg tænkte på halm, var at tidligere brugte man tang som jordforbedrings matriale.
Hiv hovedet af dem..
Du kan ikke gøre ret meget.
De stortrives hvor der er meget organisk materiale i jorden og en god fugtighed.
Lad den bare jord ligge fri det første år og riv over 117 gange - hvis du orker det.
Når du dyrker på jorden, vil du opleve, at de gnaver i dine afgrøder, men sjældent værre end det er til at leve med.
De forsvinder som regel efter 3-4 år - men så er der jo lige det med at nedgrave græsafklip og halm....mums siger larven.

Sniffer  
JA det er typisk, nu får jeg nogle indfald, som er på tværs af dine planer og ikke det, du spurgte om. Men du får dem alligevel ;-)

1) Roser holder af lerholdig jord.

2) Jeg ville istedet lave højbede ovenpå græsset, fremfor at begynde og knokle med at omdanne en egentlig plæne til køkkenhave. (bemærkede en byggevejledning her i forummet forleden dag).

Jeg har iø brugt halm/hønsemøg i bunden af de to højbede, vi har forsøgt os med i 3 somre nu.
Citat fra Zephirine

JA det er typisk, nu får jeg nogle indfald, som er på tværs af dine planer og ikke det, du spurgte om. Men du får dem alligevel ;-)

1) Roser holder af lerholdig jord.

2) Jeg ville istedet lave højbede ovenpå græsset, fremfor at begynde og knokle med at omdanne en egentlig plæne til køkkenhave. (bemærkede en byggevejledning her i forummet forleden dag).

Jeg har iø brugt halm/hønsemøg i bunden af de to højbede, vi har forsøgt os med i 3 somre nu.

Hej Zep.
Jeg har selv overvejet højbede, men da der er et stykke på ca. 250 m2 jeg ville omdanne til køkkenhave, bliver det til adskellige højbede.
Det var for at blive totalt selvforsynende med grøntsager jeg ville lave den køkkenhave.
Min grund er på 1050 m2 hvoraf ca. 170 m2 er bebygget.
jeg har da godt nok en havetraktor til min rådighed, men hvorfor have sådan en stor græplæne, når det eneste den bliver brugt til er at tæve den med plæneklipperen.

Håndværkeren
Annonce
Jeg prøver ikke at være fræk, når jeg nu spørger dig; Hvor mange skal du bespise og med hvad?

Der ville jeg starte (og befinder mig iø i lidt samme båd - kan udnytte op til 22.000 m2 hvis jeg ville...).

250 m2 almindelig køkkenhave er i mine øjne noget af et slid...

Jeg har også lerholdig jord her og jordforbedrer generelt med kompost (såvel hjemmelavet som fra containerpladsen).

Når jeg siger højbede er det ikke for at udnytte hver en kvadratmeter. Det handler om, at planterne trives langt bedre i en jord, der eksempelvis ikke bliver trådt på = løsere struktur. Og det har her givet langt bedre udbytte end tidligere almindelig køkkenhave - og færre ærgrelser. Og så synes jeg iø, de er langt nemmere at holde rene. Jeg kunne godt tænke mig at opfordre dig til at lave et prøvebed i billige brædder, så du selv kan få fornemmelsen samtidig med, at du laver almindelig køkkenhave.

Men bortset fra det, hvad med drivhus, frugttræer og bærbuske, når du har så rige muligheder?

Og så er det også en god idé at tænke på opbevaringsmuligheder, før man kaster sig ud i den store køkkenhavekrig ;-)

Nu ved jeg godt, at jeg er nødt til at rationalisere med min tid på en anden måde end dig (børnefamilie) - men alligevel; Der kan komme en hulens bunke ukrudt i 250 m2, som skal fjernes for at få et godt udbytte (tænk på ryggen).
Og så er der jo lige sneglene..*SS* - har du de ibiriske snegle indenbords??
Hvis ikke, bør du tænke på forebyggelse, så du slet ikke får dem.

Sniffer  
Håndværkeren skriver:
kunne jeg bruge halm som jordforbedrinsmiddel - jorden er meget lerholdigt


Halm duer ikke, da der kræves meget kvælstof for at omdanne halm. Brug istedet fast staldgødning eller kompost, evt. champion muld. Jeg vil tilføre sand til den lerholdige jord, evt blandet op med spagnum. Ph er sandsynligvis på den "gode" side af 7, og det kan en sur spagnum hjælpe på.

Mvh.
bodker

Hej Zep.
Jeg har faktisk haft et højbed på 1 x3 m. og 60 cm. højt, og jo det var rart for ryggen. Med hensyn til ukrudtbekæmpelse havde jeg tænkt mig at sætte en hjemmekonstrueret radrenser efter havetraktoren. Og jo jeg har overvejet "Også" at lave et større drivhus på en 20 m2.
Jeg har æbletræer og blommetræer og vil plante mere efterhånden som der er råd til det, jeg vil også have bærbuske, jo der er planer nok.
Det eneste der faktisk mangler var at vinde lidt penge i Lotto, men der er forudsætningen at jeg begynder at bruge penge på det !!
Ja jeg bespiser en større "familie" alt hvad jeg har af overskud fra haven giver jeg til Kirkens Korshær, for jeg syntes de gør et meget stort stykke arbejde for ældre menesker og for Drankere / narkomaner o.l. Jeg har i flere år stået i Køkenet Juleaften for at tage opvasken og hjælpe til hvor der er brug for det, der har jeg kun svigtet en gang da min "sygdom" løb af med mig.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Sniffer

Og så er der jo lige sneglene..*SS* - har du de ibiriske snegle indenbords??
Hvis ikke, bør du tænke på forebyggelse, så du slet ikke får dem.

Hej Sniffer.
Nu er jeg så heldig at være omgivet af meget store kornmarker, og har en god halvlang grus vej op til huset, så jeg har endnu ikke set de dræbersnegle, hvis det skulle blive en plage, "ansætter" jeg tre Kinesiske løbeænder, de elsker at æde de snegle, tudser og hvad de ellers kan finde, medens grønsagerne ikke har deres store interesse.
Og så bliver de stort set tamme som hunde, de vil gerne snakke og nusse og er meger chociale.

V.h. Håndværkeren smile
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis