Fjerne mur op ad skorsten?

Jeg har en mur i mit hus mellem køkken og stue som jeg gerne vil have fjernet (se tegning). Har haft et par murer ude og give tilbud, men De har begge sagt at muren ikke var en bærende mur, og godt kunne rives ned.
Men er en smule i tvivl, ved godt man ikke skal sætte spørgsmåltegn ved en faglærts udtalelser men...

Kan man bare sådan uden videre fjerne den, har den ingen støttende virkning på skorsten, spørger fordi jeg selv har fået mod på at rive den ned, hvis den ikke er bærende smile
Ellers noget jeg skal tage mig i agt for ved nedrivning af sådan en mur?

http://img77.imageshack.us/img77/3183/hustq8.jpg

På forhånd tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo ikke en ingeniør, som du har spurgt! Det ville jeg i givet fald gøre for det kan godt være at muren ikke bærer loftet og taget, men den vil være afstivende for den på tegningen viste nederste mur. Du har ikke sat dimensioner på, så måske er det et meget lille hus og så har det næppe betydning, men hvis den viste mur er meget lang kan tværmuren indgå i vindafstivningen, og så bør den ikke umiddelbart fjernes.
Vi har et lille sommerhus, hvor soveværelset er bygget til, og derfor har tre ydervægge. Gulvet er støbt og væggene er af træ. Jorden består hovedsagligt af sand.

Vi har i længere tid drøjet med hovedpine og muglugt og har derfor etableret flere ventilationskanaler i rummet, som er ca 5-6 m2. Efter at have fjernet gulvtæppe og underliggende korkgulv kan vi se, at der siver fugt ind fra de tre ydersider og at der derfor var skimmelsvamp under gulvtæppet.

Vi vil gerne lægge trægulv, men tør p.t. ikke lægge noget på betonen.

Vi er i tvivl om, hvad vi skal gøre for at få gulvet tørt nok. Vi overvejer tagrender, men de vil kun være på en af de tre sider. Vi overvejer også at grave en plasticmenbran ned omkring tilbygningen, men er i tvivl om det vil hjælpe noget. Sidst overvejer vi dræn koblet til en faskine, men med så meget sand i jorden forsvinder vandet i forvejen hurtigt.

Ankergaard
Den omtalte væg har afstivende virkning på ydervæggen, som før nævnt.
Hvis den fjernes helt, risikerer du at ydervæggen buer ud under pres fra tagkonstruktionen, det kan godt være det kan holde, men det er ikke pænt.
Ved den slags manøvre bør man lade en murvinge stå, og den skal ikke være under 1 m.
Om en bjælke på tværs under loftet kunne hjælpe, må en ingeniør give sit bud på.
Hej Carsten.

Kan se du er bygningskonstruktør, så du har sikkert ret smile

Har været på kommunen i dag og se på plantegningerne, og muren (som jeg gerne vil have væltet - stueplan) støtter ikke noget i lodret retning. Muren kommer dog nede fra kælderen (kælderen går ca. 0.5 mtr's penge op over jordterræn).
Kan slet ikke forstå, at der så skal være en bjælke på tværs af loftet, skulle der ikke nærmere være en bjælke i siden, ud mod ydermuren, som så evt. kunne tage de vandrette påvirkninger.

Lige en revideret tegning af grundplanet (stueplan), hvor den er forskudt lidt, ved ikke om det ændre noget smile
http://img144.imageshack.us/img144/1754/huscopyzz9.jpg
Annonce
Nu kan det godt være at jeg spørger dumt smile

Men hvordan overføres vindkræfter fra ydermurens forvæg til ydermurens bagvæg.

Er det fordi at taget hviler på ydermurens bagvæg eller hvordan?
Eller er de afstivende vægge i et hus "gennemmuret" både igennem bag- og forvæg i ydermuren?
Jo det med bjælken i siden ud mod ydermuren ville være nummer 1. Det er også sådan man afstiver for store murfelter, men hagen ved sådan en søjle er bare at den skal være støbt ned i fundamentet for at have nogen virkning.

Vindkræfterne overføres fra formur til bagmur ved hjælp af binderne, som jo godt nok ikke kan klare ret meget tryk, men med den fordeling de har, skulle de kunne overføre det.

Jeg er heller ikke selv sikker på, at en bjælke på tværs ville hjælpe, og sagde derfor også at der skulle en ingeniørvurdering til.

Umiddelbart ser jeg egentlig ikke vinden som den store synder i dit tilfælde, men vægten fra tagetagen, som vil kunne presse væggen ud, hvis der ikke er noget til at holde den inde.
Jeg har selv samme problem med mit eget hus, det ligner dit i dimensioner, og der er selv samme væg fjernet af en tidligere ejer, og min ydervæg buer ud i en bue på omkring 2-4 cm fra gavl til gavl.
Tak for hjælpen til Jer begge, har taget kontakt til et rådgivende ingeniør firma, så må jeg tage den der fra.
Lige en opdatering (hvis det skulle have nogens interesse). Havde i dag besøg af den rådgivende ingeniør, som ikke så nogle problemer i at rive væggen ned. Han mente at det specielt var i nyere huse at der kunne være problemer ved at fjerne afstivende vægge/mure, ikke i solide gamle huse.
Han sagde næsten lige ud at det ville være absurd at begynde at regne på det. Men har fået lidt ro i sjælen, så i weekenden ryger muren sig en tur på genbrugsstationen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis