benzin i Dieselmotor

Hej alle,

Jeg har i weekenden været ude at kigge på en ny bil. Jeg havde fundet en at se mig lun på og begyndte at snakke med sælgeren. Efter en prøvetur stod vi igen og snakkede, og så var det han sagde noget jeg aldrig har hørt om før....
Han fortalte mig at man kunn eblande noget (2-takts ?)benzin i tanken, og det skulle gøre at motoren ikke larmede nær så meget. Jeg mener at han snakkede om en blanding på ca 2 %........
kan det passe ????? Har aldrig hørt om det, men derfor kunne det jo måske nok have sin rigtighed. rolleyes

Hilsen
Franzen
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg ikke er nogen god idé.

Trykket inde i en dieselmotor er meget stort. Hvis man kommer benzin i diselolien vil forbrændingen nok blive hårdere, og motoren burde derved larme mere.

Men jeg har aldrig prøvet, så det er rent gætteri fra min side.

Man kan tanke diesel på en benzinmotor, så oser den bare, men bliver ikke ødelagt.

Men hvis man f.eks. ved en fejl tanker benzin på en diesel, har jeg læst/hørt at tanken så skal tømmes, da den eller bliver ødelagt (nærmest eksploderer).

Jeg ville aldrig turde eksperimentere med det, hvis motoren ikke i forvejen var kassabel.

Der må være tale om 2 taks OLIE han råder dig til at blande i diesel olien.

Det er en smøreolie, og vil alt andet lige gøre motorgangen lidt blødere, og muligvis lidt mindre larmende. Motoren vil så også ose lidt mere.

Hvordan diverse dyser, filtre, katalysator m.m. vil reagere på det, har jeg ingen anelse om.

Lidt historie:

Jeg kom i sin tid 2 taks olie i min Granada (benzinmotor) fra 1972. Det var dengang benzinen blev med mindre og mindre bly. Så ville jeg smøre lidt mere på den måde.
Om det havde nogen effekt aner jeg ikke. På den anden side havde jeg hellere ikke nogen problemer.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

At anvende lidt 2takts olie skader nok ikke, husker det også anvendt på en Opel Kadett 1,6D. Mener det var for at undgå en ventil klapren, men er ikke sikker...

Benzin på en Diesel maskine er ikke noget man normalt bruger. Men var der ikke noget med at der blev blandet noget i når frosten var hård for ikke dieselen skulle krystalisere i rørene. Måske var det tilsætning af petroleum.. Er igen lidt usikker på hvad det var og hvor meget.
Det var før der kom en vinter diesel på markedet. Og diesel var noget der blev brugt på lastvogne og entreppenør maskiner :-)

Men der findes gamle motorer på fx veterantraktorer der startes op på benzin og sien skiftes over på diesel. Er igen ikke helt sikker men mon ikke der på morsø veterantraktor museeum står en ændre traktor med dette start system. Mener det kan være tale om en Skoda traktor der startes op på benzin og siden skiftes over på diesel. Det er en ældre sag med håndstart. Og sikkert derfor der startes op med den lavere kompresion til benzinen.

MVH Njord
Hej.

At benzin tilsat totaktsolie skulle kunne nedsætte den mekaniske støj tvivler jeg temmelig stærkt på. Hvis motoren har katelysator vil den blive ødelagt på rekordtid. Under alle omstændigheder vil enhver motorkyndig straks dømme motoren klar til nye stempler/foringer fordi den bruger jo olie da den jo lugter som en totaktsmotor. Hvad er bedst, lidt mekanisk støj eller..... Døm selv.

Det er korrekt, som Njord fortæller, at man kan blande lidt benzin i diselolien (sommerdisel der ikke er frostsikret) for at den ikke skal parfinere dvs. ikke skal danne propper i fødeledningen ved lave temperaturer. Mener at kunne erindre max 10 procent. Rigtigt gammeldags petrolium er dog at foretrække. Kommer man for meget benzin/petrolium i diselolien vil forbrændingen i cylinderen blive for kraftig før stemplet er kommet over dets toppunkt hvilket absolut ikke er godt for hverken plejlstænger/krumtap/lejer. Det svarer til en meget kraftig tændingsbanken i en benzinmotor. Under alle omstændigheder vil benzinen i diselolien frembringe forøget slid på både pumpe og dysser da "blandingen" ikke smører så godt som ren disel. Det gælder også petrolium.

OVENSTÅENDE gælder KUN for motore med gammeldags pumpe og dysser, ikke HDI motore.

Hælder man ren benzin/nær ren benzin på en diselmotor vil man hojst sansynlig smadre plejlstængerne hvis man insisterer på at motoren skal gå.

Njord: Den motor du omtaler er det man kalder en "halvdisel". Det er en glødehovedmotor som man starter op på benzin i stedet for at varme glødehovedet op med en blæselampe før start.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Nitter og Njord.
Jeg må lige korigere jer lidt med hensyn til veteran motorer / Glødehovedmotorer.
I har sikkert et sted hørt om Traktorlin, det er en blandning af benzin og diesel /petrolium 1/3 benzin 2/3 petrolium /diesel.
De gamle indenbords motorer det var beregnet på benzin, kunne køre på denne blandning. Der var dog lige et "Men" Motoren blev startet op på benzin og når den så var varm slog man over på traktorlin, når motoren så skulle stoppes igen slog man over på benzin og lod den kører lidt inden den blev stoppet, ellers var den meget svær at starte igen.
Med hensyn til Glødehoveds motoren, så startede man ikke op på benzin, så ville maskinen sandsynligvis exploderer til en klump gammeljern. Men på et tidspunkt var der et lyst hoved der fandt på start patroner. Så blev Glødehoveds motoren kald en simidiesel. I toppen af topstykket var der en stor hul bolt, som blev skruet ud før start. Hullet i bolten passede til en startpatron ( en start patron lignede et stort kanonslag med sådan en svovl tændsats ) i toppen af topstykket hvor bolten blev skruet i var der et hvidtmetals rør som startpatronen varmede op i løbet af få sekunder så det var nærmest hvidglødende.
Jeg har haft en Søby Simidiesel der kørte på petrolium, den blev kaldt en
12 / 15 Hk. Simidiesel og var med håndstart på svinghjulet.
Procedüren ved start var følgende: først tog man startbolten ud af maskinen og satte en start patron i bolten så den var klar, så drejede man på smørre aparatet 3-4 omgange og tørnede svinghjulet to gange så cylinderen var smurt. nu strøg man så tændsatsen på startpatronen, og så var det ellers om at få den skruet i, i en fart. så slog man 2 slag på brændstofpumpen tog fat i svinghjulets tap ( det var en fjeder belastet stang der kunne trækkes ud af svinghjulet og som smuttede ind når man slap den ) så vuggede man lige svinghjulet lidt og trak så til af alle krafter i mod omdrejnings retningen, det var nok til at starte den første forbrændning, men da kraften fra svinhjulet endnu ikke var høj nok slog den fremad og var så på denne måde startet.
På de større Simidieseller brugte man luft til starten, det var stort set samme procedüre ved start, dog med den forskel at her skulle svinhjulet stå lige over død punktet når krumtappen var i bund, så lukkede man trykluft ind under stemplet der så tvang stemplet over top, og gav den første forbrændning. For så at få luft til næste start brugte man overtrykket i krumtaphuset til at pumpe luft på lufttanken igen.
Nå det var en længere smørre, men jeg håber at jeg herved har sat jer lidt ind i stoffet !!

V.h. Håndværkeren
Hej alle her.

Symand: Kender udemærket blandingen, traktorlin. Har selv en gammel tocylindret totakts Jøta motor (500 cc og 10 hp) der kan køre på blandingen stående blandt mine gemmer.

Tja, angående dine betragtninger om eksploderende motore, nedsmeltet til gammelt jern. Der er mange måder at starte en glødehovedmotor på, en er med patronstart i flere forskellige udførsler, en anden er med et simpelt håndsving. Det var en simpelt sammenligning, forsøgt skrevet på en måde at alle skulle kunne fornemme forskellen. Overhovedet ikke andet.

Slet ikke for at ville korigere dig, men du mangler endnu at beskrive mange blandinger/motortyper.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej
Jeg havde for 15 År siden en gammel Massey Ferguson 178 Diesel.
Den kørte jeg med om vinteren med kaburatorvæske i dieselolien.
Så vidt jeg husker cirka halvdelen af det anbefalede for benzinmotorer.
Det gav en bedre start, da den ellers var meget svær at koldstarte.

Med venlig hilsen

Søren
Hej igen alle,

Tak for alt infoen.....hvis det fortsætter ender det jo med at jeg kommer til at vide en anelse om motorer biggrin
Bilen jeg overvejede at købe var en Fiat Punto 1.9 JTD ELX. Jeg har imidlertid købt mig en Golf IV 1.9 SDI. Desværre ikke en TDI, det rækker pengepungen ikke til.
Men jeg kan forstå på de foregående indlæg at det nok har været en lille historie ham bilsælgeren har fortalt mig....det anede mig, men man skal jo ikke gøre sig klog på ting man ikke aner noget om.

Franzen
Hej Franzen.
Stol aldrig på Bladskribenter og Bilsægere !

V.h. Håndværkeren
Hej Nitter.
Nu var det lige specifikt de par ting jeg kunne udtale mig om, jeg har ikke så meget begreb om andre motorer eller brændstof blandninger.
Og der er stadig en motor jeg ikke fatter ret meget af princippet i, Sterling motoren, altså en motor der køre på varm luft i næsten samme princip som en dampmaskine.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis