Lav rust

Jeg skal til at rep. på bilens rust pletter.. men hvordan??

Tager jeg bare et stykke sandpapir, og slipper ned og derefter maler i bilens farve?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er bestemt ikke ekspert på området, men har da set et par udgaver af 'Supersælgerne' på Discovery - og hvis jeg husker Ed China ret, er processen ikke helt så enkel - i hvert fald ikke hvis det skal holde og se pænt ud.

Fjern først rustpletten og lidt af malingen rundt om med en roterende stålbørste.

Rens og affedt området med acetone eller fortynder.

Hvis rusten har givet en ujævn overflade, så spartl ud med plasticpadding.

Slib ned med sandpapir og efterslib med vandslibepapir i kornstørrelse 180, så du har en helt jævn overflade.

Sørg for at fjerne alt slibestøv med en våd klud og lad området blive helt tørt.

Spray med grunder, så du har en overflade, malingen kan binde på. Tynde lag; hvis du laver 'løbere' skal de fjernes med fint sandpapir, når grunderen er tør.

Først nu sprayes i bilens farve, flere tynde lag giver bedst resultat.

Erfarne folk må gerne rette, kører selv rundt i en rusten Kia rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Rette og rette, men lige et par supplerende bemærkninger.

Med hensyn til vandslibepapiret ville jeg gå helt op på korn 600-800. Korn 180 tror jeg vil give "fartstriber" i underlaget.

Når du så sprayer så vær varsom med for store armbevægelser. Hellere mange små pust med spraydåsen end få store. Sørg for at dække godt af. Støvet fra spraydåsen kommer langt omkring.

En enkel måde at pynte lidt på lakken og resultatet kan blive forbavsende godt.cool
tak for svarene, det tror jeg så jeg vil prøve her i løbet af efteråret.


Hvor køber jeg den der spartel jeg skal bruge?? og kan man både slibe ned, sparle, grunde og male på samme dag eller skal tingene tørre længe.???
Mener, der er en spartel med, når man køber Plasticpadding. Ellers ligger de lige i nærheden. Og glipper alt, så er et stykke plastic a'la lejekortet fra videobiksen som lukkede sidste år perfekt til det.

Med hensyn til tørretider, så kommer det helt an på produkt og temperatur - kan kun sige - læs på pakken. Og find gerne en tempereret garage at gøre tingene i, det er de færreste lakker m.v. som fungerer optimalt under 15 grader.

Held og lykke

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg ville starte med at sandblæse.

Jeg har selv lavet en del små repationer på vores gold fra 92.

Jeg købte en billig sandblæsepistol fra biltema, det er nemt og godt.
Det med at slibe men roterende stålbørste er da helt til hest.
Det tager lang tid og den smutter nemt.

Jeg købet spray maling fra biltema, men det er også blevet der efter. Men det vigtigst af alt, men er ikke begyndt at ruste der endnu.
Annonce
Zink:

Sandblæsning er også det bedste - især for os, som har en kompressor...

Andre vil måske nok lige betænke sig på at rende ud og ofre 500-1000 kr på sådan én, hvis man nu bor i lejlighed og ikke lige skal blæse balloner op hver anden dag.

En stålbørste på en akku-boremaskine er nu nemmere, når man står nede på parkeringspladsen fjernt fra hjemmet uden øl...

Kender ikke Biltemas spraylak, men som du også siger, hovedsagen er at stoppe rusten, resten bliver mahogny med tiden...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

der skal vel også lige en gang klar lak på til sidst?
Man skal passe på ved brug af stålbørste at man får fjernet ALT rusten. Nogen gange kan sådan en børste få rust til bare at se blank ud, og så tror man at den hellige grav er velforvaret. Men husk,- det skal væk det hele hvis det ikke skal boble op igen.
Plastic padding, kemisk metal, letspartel osv kan købes i diverse byggemarkede. Gå ind i en biltilbehørsforeting efter malingen/lakken. Se om du kan finde farvekoden på bilen,- de kan evt hælpe dig i butikken med at finde nummeret,- og ellers så vær grundig med at finde en lak der matcher. Det er meget svært at få en der er nøjagtig magen til pga den originale er falmet osv osv.

god fornøjelse
mvh jan
Mange gange er det desværre sådan at når man vil gøre noget ved rustpletten så er den rustet dybt ned i metallet. og så hjælper det ikke at slibe. Dinitrol RC 800 Rust-Omdan bruger den rust der er i pletten til at danne en kemisk hinde som kvæler rusten. Her er et link til databladet. http://f.metal-supply.dk/2o8viys4uuuzg63a.pdf

Mvh Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]

Dinitrol Rust-Omdanner Klik Her.

Allan Levisen


Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også