Ingefær mod søsyge...

Hejsa.

Har hørt og læst, at ingefær skulle være godt mod søsyge, især hvis det indtages et par timer før afgang.

Vi er velsignet med et par unger, som bliver søsyge af at røre rundt i et glas mælk med cacaopulver, så naturligvis er vi interesserede i en nem og billig kur mod det.

Så har nogen herinde erfaring med ingefær - og i så fald, hvor kan det købes i en fornuftig form (tabletter)?

Fortsat god sensommer-sæson.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej albino det er jo et trist problem.
jeg kender ikke til søsyge- kure overhovedet, og vil anbefale dig at gå den vej, der hedder beskæftigelse/underholdning. Lav evt. sammen med ungerne et par primitive småskibe, der kan slæbes efter båden, så er der en forventningens glæde til næste sejlads. lad dem evt. ha' en fiskeline slæbende. Lad dem hjælpe med navigationen, holde øje med bøjer landmærker og lign. Tag spil med osv. Det har altid fungeret for os. Jeg ved godt nok ikke dine børns alder, hvorfor det her kan være det rene vrøvl, men altså generelt. Og undgå at tale om problemet på forhånd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så mythbusters på discovery hvor de testede diverse ting imod søsyge,- Både rigtige tabletter og skrøner om hvad der kan virke. Her er hvad resultatet blev,- godt nok på engelsk:
Remedy Testing

[LIST]
[*]Homoepathic tongue tingler. They used a unnamed spray that you squirt under the tongue as often as needed. Grant was sick within 10 minutes and vomited some small chunks. Adam was sick within 4 minutes.
[*]Wrist straps:They wore little gray wristbands that are 'Barry Manilow's choice.' Adam was sick within 90 seconds. Grant got sick as well. They've gotten pretty quick with bringing a bucket to Grant.
[*]*Ginger pills: It worked! Adam and Grant were both fine.
[*]Small shocks on the P6 Accupunture point (on the wrist): Both Adam and Grant got sick.
[*]Placebo: They told Grant and Adam they were getting an over-the-counter pharmaceutical remedy, but they actually gave them vitamins. Adam's reponse: "I hate this [bleeping] chair" after three and a half minutes. Grant: "This is among the most effective, if not the most effective."
[*]Over-the-counter pharmaceutical drug: Worked on Adam and Grant, but it made them both a little loopy.[/LIST]Only thing that worked without any side effects was the ginger pill.
Ginger pills: plausible

Som du kan se, så virkede ingefær/ginger,- :o)

Mvh Jan
Hej Elizabeth: Nogle gange har Netto store poser med tørret ingefær,det ligner groft tørret savsmuld, det laver jeg en god stærk the af,eller jeg går ud i haven og tager det friske ingefær,begge dele virker fint, men da det er meget stærkt,vil jeg nok ikke give det til børn,pillerne burde virke fint til børn, hvis du følger doseringen.

Ja Lynæs: Fisker jeg torsk i høj sø oppe ved Havnsø, så sker der ikke noget,men hvis jeg ligger i båden ved havblik og kikker op til en hvis herre, så bliver jeg søsyg i løbet af 10 sek. så du har desværre nok ret rolleyes Mvh Benny.

Benny N.
Søsyge er en underlig størelse !
For mit eget vedkommende har jeg aldrig været søsyg i mine egne både, men skulle jeg med storebælts færgerne og Rasmus havde rullet ærmerne op, kunne jeg godt få sådan en underlig snurren i hovedet og maven. Eller havde jeg indladt mig på en tur med min bror i hans Coronet Daycruiser men 2 X 135 Hk. hvor vi nærmeste hoppede fra sø til sø ved 40 Knob. så kunne jeg også få den der undelige fornemmelse.
Han havde iøvrigt lidt problemer med sin yngste datter der også blev søsyg, da havde han skiftet til en sejlbåd på 32 fod. Problemet blev løst med nogle søsyge plastere, om der er noget virkende i dem ved jeg ikke, for efter et stykke tid gik han over til at bruge almindelige plastre der lignede søsyge modellen, de virkede lige så godt. Så mon ikke det også har noget med det psyhkiske at gøre, barnet tror på at plastret virker mod søsyge og bliver så ikke søsyg.
Jeg har også hørt om at Ingefær skulle være forebyggende mod søsyge, sure tær og så meget andet.

V.h. Håndværkeren smile
Jancar:

Det var lige netop Mythbusters, der fik mig til at skrive herinde - kunne jo være interessant at høre, om det virkede på andre end en flok skøre amerikanere, som sprænger betonblandere til atomer og skyder hul i en svømmehal med en kal. 50 riffel

Men interessant, at placebo virkede på Grant Imahara - det underbygger jo til en vis grad Håndværkerens indlæg med det almindelige plaster.

Tror nu også det skyldes, at især knægten på ni år ikke er vokset op med at sejle - vi fik jo først båden for et år siden, og vores tidligere karriere på vandet var før hans tid.

Men vi vil bestemt afprøve ingefæren næste år - og hvis det ikke du'r så plasterløsningen - og hvis alt andet fejler... marmorkagerullen rolleyes

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Marmorkagerullen ?

Er det noget med: et enkelt gok er som regel nok !

V.h. Håndværkeren
Sæt dig under et træ - så forsvinder søsygen som regel wink
Jeg klarer mig fint på en mindre båd hvor jeg hele tiden har tjek på hvor horisonten er.

Så snart jeg går indedørs på skibet eller båden, bliver jeg syg.

Det er noget med at øjnenes indtryk af bevægelserne skal passe med det indre øres bevægelsescensorer.

Derfor kan man f.eks. godt ligge og sove i en kahyt, uden at blive syg, men så snart man åbner øjnene bliver man syg.

På samme måde bliver jeg aldrig køresyg i en bil eller en bus, når jeg hele tiden kigger ud af vinduerne. Men sidder jeg og læser eller skriver på computer, er den gal med det samme.

Det samme gælder mit ene barn, så han nøjes med at høre musik eller sove, når vi kører.

Allergipiller som Sepan 0,5 mg taget ca. 1 time før vi sejler (f.eks. med en tidligere storebæltsfærge) virker fint på både mig og min kone, uden at vi bliver trætte.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

HÆ HÆ

Det er en underlig størelse den balange nerve vi har siddende ved venstre øre.
I mine unge dage var der en Fys-terapaut der lærte mig lidt om den dims.
Når man sådan kom hjem efter en glad aften i byen, hvor der var blevet indtaget lidt rigeligt Karusel olie / Slingrebenzin, havde jeg i forvejen lagt en stor tyk bog på hovedpuden.
Når man så var heldig at springe på sengen når den kom farende forbi en, var det bare at lægge sig med det venstre øre ned mod bogen, så stoppede Karuselturen og man kunne falde i søvn.
Ak ja ! den ungdombiggrin den ungdom biggrin
Citat fra Håndværkeren

den balange nerve vi har siddende ved venstre øre.


Jeg tror altså at vi har sådan en fyr i begge ører !

rolleyes

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis