Spørgsmål oim støttemur til terrasse

Hej,

Jeg skal til at bygge en høj terrasse afsluttet med en 60 cm høj støttemur (i herregårdsblokke) og jeg har brug for lidt råd og hjælp (har aldrig prøvet sådan noget før).

Jeg har tænkt at gøre følgende:

Grave ca 30 cm under niveau og fylde op med stabilgrus
Placere de gamle sten fra terrassen (50 x 50)
Ovenpå dem i cement (for at kunne nivellere præcist) placeres så første skifte
Jeg vil klæbe skiftene fast med fliseklæber
Til sidst vil jeg bagstøbe og fylde op med stabilgrus

Ser det fornuftigt ud?

Jeg har set professionelle bruge en blanding af tør cement og beton (jeg regner med at jordens fugt senere gør at det hærder op) – kan jeg bruge det til at nivellere på stabilgrusset før jeg lægger 50 x 50 stenene?

Hvordan skal blandingsforholdet i givet fald være? Og er der noget specielt cement jeg skal bruge?

Hvordan skal jeg lave den blanding selve heregårdblokkene skal sættes i (den skal være så fast at de bliver der hvor jeg sætter dem)?

Jeg har læst meget om ”jordfugtig beton” – er det det jeg skal bruge? Hvordan laver jeg det (jeg har kun en meget stor spand og en kraftig røremaskine (bor)).

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig så katastrofen undgås.

VH

Jesper
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville gøre således :

1. grave ud til 30 cm under tærræn

2. Fylde renden med jordfugtet beton og sætte det nederste skifte direkte i den meget lidt fugtige beton og bankes i vage med en klaphammer og et brædt. Første skifte sættes med underkant 5 cm under tærren

3. de næste skifter sættes som du selv skriver med udendørs fliseklæb, husk at fylde fladen helt med klæb, og rens overskud af med det samme

4.beklæd bagsiden med - som minimum - fibertex, men endnu bedre Platon plader

5. bagfyldning op imod væggen (10 cm) med singels eller andre vandgennemtrængelige materialer. Dette for at undgå at der i våde og kolde perioder står fugtig jord bag væggen - fryser dette, vælter væggen
Har du rigtig meget vand på bagsiden kan det være nødvendigt med en lille drænslange langs underkant og ført ud til forsiden

Jordfugtet beton blandes nemt på en stor træplade med en skovl og tilsættes tilsidst lige nøjagtigt så meget vand at det hænger sammen

Hvis du blander med støbemix bliver forholdet en cement til fem støbemix rigeligt stærk

De blev en længere smøre - håber det kan bruges

Med venlig hilsen

Fladder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også