Dyvel-samling eller lignende af egeplader

hej

jeg har 2 egeplader (40mm, "stavlimet")
De skal samles til en "skænk" med 4 lodretstående mindre egeplader, og så skal der skuffer i de tre rum der derved opstår.

Se foto (PDF):

www.moth-lund.dk/upload/Stuemøbel_40mm-EG.pdf

Har I adobe acrobat Reader 7.0 eller nyere burde I kunne rotere og vende og dreje tegningen

Hvordan laves denne samling pænest uden synlige udvendige skruer - der er INTET der må "gabe" - det skal være snorlige, passe 100%. Skal det dyvles/limes sammen, og i så fald, hvordan borer jeg dyvelhullerne præcist nok?
Eller skal jeg bruge en "kiksemaskine" - sådan en der fræser ud for de små "kiks" man kan samle bordplader med?
Måske er præcisionen ikke vigtig, hvis jeg kan slibe det så det bliver pænt bagefter?

Gode idder?

PS: Jeg har ingen erfaring i det jeg er gået i gang med
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den nemme løsning er at bore hullerne i de lodrette plader, sætte dyvel-lærer i dem og markere hullerne.
Dyvel-lærer er nogle små "ståldyvler" med en centreret spids, som giver dig en lille "kørnerprik" hvor du skal bore. Du laver en meget præcis samling med dem.

En borestander er en glimrende hjælp - men er du rimelig omhyggelig med at holde boremaskinen i 90 grader, kan du bore det i frihånd.

Du limer selvfølgelig hele anlægsfladen.

Mvh.

Jan R.
På denne side fra Wolfcraft kan du se nogle simple dyvellærer. http://www.wolfcraft.co.uk/en/info-center/produkt-videos/
Min erfaring, desværre nogle gange dyrekøbt, siger helt klart, at en dyvellære er en god investering, men også lidt dyrere end de små "dyvelstifter" som JanR foreslår.
Bauhaus og Silvan har tilsvarende produkter.

Mvh.
bodker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis