Behandling af højbed i lærketræ

Hej

Sidste efterår byggede vi et højbed i lærketræ. For at undgå at den synlige side af træet bliver mørkt og kedeligt at se på vil jeg gerne give det noget træbeskyttelse.

Jeg er ikke interesseret i at bruge nogle stærke giftige produkter (GORI eller hvad det måtte være) da bedet bruges som køkkenhave.

Hvad kan træet behandles i er alm. linolie tilstrækkeligt?

På forhånd tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vore dages Lindolie er intet værd, men brug en almindelig træolie det skulle være nok, Lærketræ er meget robust til det nordiske klima.
Linolie eller anden olie....
Uanset hvad du vælger er det et spørgsmål om der er fungicider (gift) i eller ej... Og så er du jo egentlig lige vidt hvad enten der står det ene eler andet på bøtten ;-)

Det det handler om, efter min mening, er om plankerne du anvender har resistens over for råd med jordkontakt. Og det har lærketrævist ikke, og ikke meget har.. Så en mulighed er at du enten lever med den korte levetid og at udseende får den patina den nu engang får i naturen. Skifter plankerne når de er rådnet for meget.

Ellers skal du over veje enten andre træ sorter, men det vil blive eksotiske sorter der holder jord kontakt, eller af de mere hjemlige er eg nok den mest holdbare.

Husker også noget om at man kan forkulle overfladen ved at brænde den af... Vel noget med at lave en trætjære i overfladen, vil jeg tro. Du kan fylde planken med kobbersøm, der så fungerer som fungicid...

Eller lave kanten i beton fliser der jo holde til jordkontakten.

Held med projektet

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også