grundstødning

jeg kom fornylig ind på for lavt vand med min granada 27 og ramte en sten med kølen. Jeg dykkede ned og kunne umiddelbart ikke se eller mærke nogen skade. det var dog ved at blive mørkt så jeg må lige undersøge det nærmere i dagslys..
Men men, vil dog godt lige høre hvad jeg skal tage mig i agt for ( nu tænker jeg ikke på gode råd om ikke at sejle på for lavt vand wink ) m.h.s til at få undersøgt om der evt. er sket nogen skade i skrog eller køl...

Kølen er jo en jernkøl. Ved ikke en gang om den er belagt med glasfiber. men hvis vi nu forestiller os at den er belagt med glasfiber og at der så er kommet en revne i denne, hvilken betydning har det så med hensyn til optagningstidspunktet af båden og efterfølgende reparation..
Jeg vil jo helst vente med at tage båden op til sidst i sejlsæsonen...

Men forhåbentligt er det mest almindelige vel at jernkølen ikke er belagt med glasfiber ???
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej mailliv.
Helt tilfældigt skulle jeg lige se hvad der gemte sig bag det "hej" i trådens start, en anden gang skal du huske at angive hvad dit spørgsmål går ud på.
Se jeg kan ikke forestille mig at der er lagt glasfiber uden på din jernkøl. Skulle det aligevel være tilfældet og du har slået en revne i glasfiberen, så er det på tide du får den båd på land, grunden er den at er der trængt vand ind imellem jernkølen og glasfiberen så skal den op og tørre grundigt inden det bliver frost vejr / nattefrost ellers vil du kunne få nogle slemme forskrækkelser.
V.h. Håndværkeren
En Granada, har ikke glasfiber om kølen. Hvis det var et hårt slag ( du kommer med 5,5 knop og står stille. ) så tag den på land og kikke på den, ellers kikke under dørken, på dine bundstokke +skotte om de har slået revner, har de det FÅ DEN PÅ LAND. Mvh. Claus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Pudsigt nok har jeg haft en 27,er som jeg var uheldig at løbe på en sten med ovre i skærgården, for motor og ca 5 knob på uret.
Det gav et ordentlig drøn, og "skipper" røg ned i salonen, men kom heldigvis intet til, ifølge hendes ordforråd det pågældende tidspunkt, følte jeg dog ikke at det var der der skulle grines, eller kommes med kommentarer.
Nå! men det var jo båden,det drejede sig om, vi hev dørkpladerne af, og kunne konstatere at der piblede ca 25 dråber vand ind i timen ved den foreste kølbolt, og da det ikke var mere fortsatte vi ferien, dog stadig med kik til bolten nu og da,
Senere da båden kom på land, kunne jeg se at den buede overgang mellem køl og skrog var revnet. Jeg sleb hele buen væk, lidt af skroget, og rusten af kølen, varmede området godt op med en varmepistol for at fjerne al fugt,og spartlede buen op med glasfiberspartel, så der manglede ca. ½-1 cm. til det færdige resultat, så blev der glatslebet med grov papir, 60er tror jeg, derefter lagde jeg 5 lag måtter godt vædet i polyester. Derefter spartlet med 2 komponent spartel, primet 3 gange, og 2 lag bundmaling.
Jeg sejlede i 10 år uden revner derefter, hvorefter den blev skiftet ud med en elan 33.
Mvh autoole
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også