Maling af udvendig træ med tjære/sokkelasfalt

Hej. Jeg har ladet mig fortælle at udvendigt træ med fordel kan behandles med tjære. Desuden har jeg en kammerat, der fortæller mig at jeg også kan male træet med sokkelasfalt, man bruger på murværk. Er det korrekt ?? Lukker man ikke træet helt inde eller giver sokkelasfalten det samme resultat som rigtig trætjære.
Pft.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Huspige !
Du kan godt bruge trætjære på træværk, men syntes du ikke det kommer til at se lidt "sort" ud for dig, jeg ved godt at du kan få hvid og brun trætjære.
Jeg vil dog anbefale dig at bruge en godkendt træbeskyttelse i stedet for, det holder længere.
Sokkel Asfalt er som navnet siger til soklen på dit hus og absålut ikke til dit træværk.
Men som en herinde engang skrev: Køb billigt og græd mange gange, køb kvalitet og græd en gang !

V.h Håndværkeren
Hej Huspige,

jeg har ikke nogen erfaringer med trætjære - endnu. Men modsat Håndværkeren vil jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at male mit stakit med trætjære. De mange års erfaringer siden vikingetiden med trætjære vejer i mine øjne højere end malerindustriens højtreklamerede "plastikprodukter".

Synes således det er morsomt, hvordan der loves mange års holdbarhed (fx 15 år for Xxxx 99) for et produkt der kun har været på markedet 1 år - og sikkert ikke har +15 års udvikling og afprøvninger bag sig. Kender pesonligt alt for godt de tæt dækkende træbeskyttelser, der lægger sig som en tæt hinde over træet, som så rådner inde bag ved.

Hvad er det for noget træ du skal have behandlet? Søg eventuelt på internettet, hvor der er skrevet meget om trætjære. På http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/18/191189-18/teksten.htm
står der en del om emner fx:

..Selv om disse imprægneringsvæsker foregiver at beskytte træværket mod råd, svamp og insekter, er virkningen såre begrænset, både hvad angår indtrængen, effektivitet og effekt over tid. I praksis skal de derfor dels altid overfladebehandles, dels vedligeholdes meget hyppigt. Derudover findes der en jungle af produkter, som det er temmelig svært at overskue. Nye kommer nærmest til hvert år.
Trætjære derimod har været kendt og har bevist sin ubestridelige effektivitet i over 800 år. Det har ikke så bred en anvendelse, bl.a. skal man ikke tjære sine havemøbler, havebænke eller husets vinduer, døre eller porte, men den kan til gengæld både bekæmpe, overfladebehandle og forstærke / regenerere svækket træ....
[URL="http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/18/191189-18/teksten.h"][/URL]
Jeg glæder mig til at høre resultatet af dine overvejelser.

mvh Janus
Hej Lyngbye.
Der er noget du har misforstået, jeg går ind for trætjærer. Men det er ikke særlig varierede farver det fås i.
Førhen brugte jeg lindolie til alt mit træværk før jeg malede eller larkerede det, men i dag er lindolie så ringe at du lige så godt kan smørre dit træværk med vand, her komme så den svenske trætjære ind i billedet, den er endnu ikke blevet rafineret så alle de gode bestanddele er fjernet.
Men det der er min erfaring med trætjæren er at den på en rigtig varm sommerdag godt kan blive noget klistret at læne sig op ad.
En vandbasseret tyktflydende træbeskyttelse ville jeg slet ikke bruge penge på, men XXXX 22 og 44 bruger jeg da.

V.h. Håndværkeren
Tak for rådene.. Jeg vil prøve at finde en god trætjære. og har ikke noget imod den du henviser til Håndværkeren.. Der er ikke noget af det træ der skal males.. der kan blive klistret at stå op af.. MED mindre man bevidst stiller sig op på en stige og helt klods op af træet ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også