Hjælp ang. VHF

Hej

Jeg ved ikke om det er det rette forum, men jeg leder efter nogle oplysninger vedr. valg af en VHF sender, er der feks. nogen der har erfaring med de håndholdte. Eller skal man vælge en stationær. Hvilken model syntes i er bedst, Er der steder hvor man kan købe dem brugte. Ja i det hele taget hvilken erfaring i har med en VHF sender/modtager. rolleyes

MDH. Bumpa

Mvh Bumpa
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej VHF'ere testes jævnligt i bådbladene.
Så kig det seneste års udgaver igennem og jeg trr du vil finde en VHF test.
Kig gere i engelske og tyske magasiner også. ( jeg plejer at bruge biblioteket, så rækker kronerne længere, og du får noget for skatte kronerne... )

Jeg vil personligt købe en ny.

Mener at huske noget om at hvis man forsøger at sende med en ældre vhf'er og ikke har antennen tilsluttet så kan den nemt brænde af..

Priserne er ret OK i england. Vil ikke mene der skulle være problemer med dette.. Det er jo indenfor EU og VHF'ere fungerer jo jorden rundt til kommunikation mellem skibe og land. Måske kan der være noget med specielle kanaler ?? Jeg ved det ikke.

Bærbar eler stationær?? Tjae, en stationær sender meget længere typisk med 25 Watt som maks og en bærbar med typisk 5 Watt i sendestyrke. Begge har normalt også en 1 Watt sendestyrke til lokale samtaler.

En stationær rækker normalt også langt bedre da antennen på denne typisk er placeret meget højere.

Min opfattelse om den bærbare er at det er en man bruger i gummibåden når man sejler til land og bruger til kommunikation mellem moerskib og fx en jolle, eller måske manden på fordækket ( hvis skiwet er af den størrelse... )

MVH Njord
Hej,

Du kan læse mere om valg af VHF her:
http://soefart.inforce.dk/graphics/Synkron-Library/Sosprtens_Sikkerhedsraad/Grafik/Infomateriale/Brochurer/Brochure%20VHF_DSC_web.pdf

Det engelske tidsskrift PBO "Practical Boat Owner" bragte en test af stationære VHF for et par måneder siden - check biblioteket eller PBO hjemmeside (via google).

Man kan ofte gøre en god handel i forbindelse med bådudstillinger da mange forhandlere har netop billige VHF som trækplaster.
Der findes også internet butikker (igen prøv google)

Hvis du har en lidt større båd med fastinstalleret batteri vil jeg da foreslå en stationær da sendeeffekten går helt op til 25W, hvorimod bærbare ligger på omkring 5W.

God jagt
Henrik.A
Hej.
Jeg ved ikke lige hvad det er du efterlyser, men tænk!!! før du køber, her tænker jeg først og fremmest på hvad skal du bruge den til.
Er det bare til samtale mellem 2 både med sigt til hinanden, er en bærbar alt god nok, men husk at den kun rækker ca så langt som antennerne kan se hinanden.
Jeg har selv investeret i en sailer A1 fordi vi bruger den til samtaler over længere dist.(antenne i top af mast), og stor effekt, og samtidig er den koblet til kortplotter, så vi ved havari trykker på en knap, og båddata samt position sendes ud i æteren, vel og mærke hvis ikke masten er gået i vandet,her må der bruges en nødantenne.
Jeg ved ikke om det var noget af det du efterlyste
Mvh autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis