mursten og jord/ler?

Hej - unskyld for min darlig dansk (og fordi jeg har ikke dansk letters pa min computer!) men jeg har en puslespil. Vi har en gammelt hus i syddanmark (pa Aeroe) og vi tager af vores gamle tagstens (handvaerkers har). Nu kan vi se den vaelg murvaerk nede har ikke mortel eller kalk imellem, men den har kun ler imellem mursten.

Kan nogen som helst kende hvor gamelt er vores hus?

Mer vigtig, kan nogen taler os hvordan kan vi goere god igen, fordi den ler er nu afruse of lignende som sand! Vi kan tage op hver sten!

Tak for din frisindethed med min sprog og for din hjaelp!rolleyes
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra PoulsenJ

Hej - unskyld for min darlig dansk (og fordi jeg har ikke dansk letters pa min computer!) men jeg har en puslespil. Vi har en gammelt hus i syddanmark (pa Aeroe) og vi tager af vores gamle tagstens (handvaerkers har). Nu kan vi se den vaelg murvaerk nede har ikke mortel eller kalk imellem, men den har kun ler imellem mursten.

Kan nogen som helst kende hvor gamelt er vores hus?

Mer vigtig, kan nogen taler os hvordan kan vi goere god igen, fordi den ler er nu afruse of lignende som sand! Vi kan tage op hver sten!

Tak for din frisindethed med min sprog og for din hjaelp!rolleyes




hej
Har ingen anelse om hvor gammelt dit hus er men kan da konstatere at der er fra før 1900
I perioden før og optil ca. 1900 var et meget normalt at mure i ler eller i en blanding af ler og sand for at spare på det brændte kalk
(brænt kalk er hoved produktet i mørtel )
hvordan du kan rep. uden at skille huset helt a´ kan jeg ikke svare dig på, her og nu, men hvis du havde et par billeder af projektet var der måske en mulighed for at man kunde finde på et eller andet.

Alt kan lade sig gøre
Det umulige tager bare lidt længere tid smile
Min gamle rønne er fra 1918, der er også ler imellem stenene.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis