snyde med gulv

Hej

Jeg er ved at lave gulv i et køkken og overvejer nu at tage en genvej jeg ikke er helt sikker på er god. Det vanskelige er at strøafstanden er stor (ca. 90 cm) og jeg derfor skal bruge 30 mm planker. Jeg har besluttet mig for et gulv i eg, ask eller bøg, da det er stærkt, men disse kan kun fås i 20 mm. Den rigtigste løsning er derfor at ligge regler mellem strøene og dermed halvere strøafstanden.

Dette virker bare meget besværligt (indskudsbrædder og ler skal fjernes og der skal lydisoleres igen) ligesom der bliver dobbelt så meget at rette af..

Jeg tænkte derfor på at snyde lidt og lime to lag træ sammen - altså først ligge et lag 15 mm krydsfiner og så oven på det lime et 20,5 mm plankegulv. Det giver et fint tykt gulv, der burde kunne holde.

Er der nogen der kan hjælpe mig om jeg er på vej ud på et vildspor?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh

Lars

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Lars lejlighedsbygger (den 08-04-2003).]
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da muligt at det holder !!

Men dit tynde gulv, 15mm krydsfiner, vil sikker bule en del inden du får limet overlaget på. Og jeg tror ikke på at du får en ordentlig limning mellem finer og overgulvet ! Du har ingen muligheder for at spænde de to lag sammen og derfor vil det være tilføldigt om de bliver limet sammen eller ej.

Gulvet vil have en risiko for at bule og knage.. Det vil du ikke blive glad for hvis det sker. Det er lang mere træls at skulle brække gulvet op for at udbedre end det er at lave noget ordentligt fra starten !!

Hvor stor afstand har du over indskudsbrædderne til overkant af dine nuværende bjælker ??

Er dine nuværende bjælker med en planm overside eller skal de afrettes ??

Hvis du har tilstrækkelig højde over indskudsbrædderne kan du lave en "mellem" bjælke der er opklodset i enderne samt hvor du har bærende væge. Så får du en mindre afstand mellem bjælkerne og kan få en løsning uden at diit gulv buler..

Eller du kan vende problemet helt om !
Hvis du lægger strøer på langs i huset altså ovempå de eksisterende bjælker kan du lægge det gulv du ønsker, men så bliver retningen på tværs af huset. Men det kræver jo lidt ekstra højde under hanehjælkerne end der ofte er ??

Eller du kan lave en masse mellem bjlker og den monterer du mellem de eksisterende bjælker. Så får du en slags tern, eller noget i den retning. Overpå dette lægger du så en gulvspånplade og ovenpå dette en trindæmpende folie og ovenpå igen det gulv du gerne vil.

Besværligt ? Tjae det er et større arbejde og koster lidt men det er den sikre vej at gå.
Hvis gulvet gynger eller lignende vil du blive trært at at du IKKE gjorde tilstrækkeligt. Det er forskellen på LDS arbejde man kan være stolt af og så på sjusk som diverse forsøger at give indtryk af at det er den måde LGS folk arbejder. Men vi her på siden ved at det ikke nødvendigvis er rigtigt.

Venligst Njord


MVH Njord
Ja jeg fik vis ikke kiget på at det kun var i køkkenet der skulle laves nyt gulv, for så dur de langsliggende strøer jo ikke !!

Og med dit "navn" er jeg desuden lidt i tvivl om du er ved at arbejde med gulvet i en lejlighed og måske i et etagebuggeri ??

Hvis der er tale om et etagebyggeri kan reglerne måske sige at du slet ikke må lave gulvet i spånplade !! Jeg ved det ikke men der er ofte specielle regler for etage byggeri.

Du skal også være opmærksom hvis det er er udlejenings lejlighed, så er det vist udlejeren der bestemmer hvad der må/skal laves !

Er det en ejerlejlighed skal du sikkert også være opmærksom på ejerforeningensvedtægter..

Venligst Njord

MVH Njord
Hej Njord

Dine argumenter lyder jo absolut fornuftige, så jeg slipper nok ikke for at grave al ler osv. op og få lavet det ordentligt ..

Der ca. 75 mm fra indskudsbrædderne op til overkanten af de bærende bjælker, så jeg kan nok undgå at fjerne indskuddet.

Er det nok hvis det er en 45x70 regel med udskiftning for hver 1,5 meter ud til de bærende bjælker (gulvet er ca. 4 meter langt - dvs. 3 udskiftninger) .?

Hvad med lydisoleringen bagefter, hvad skal jeg bruge? Jeg har set nogle lejligheder med gipsplader og silikone rundt i kanten, eller kan jeg bare skovle leret derned igen, og lade det være nok.

Jeg bor i en andelsboligforening hvor jeg har været heldig at kunne slå to lejligheder sammen, så køkkenet, hvor gulvet skal laves, er et lille køkken og soveværelse der er slået sammen og ender på i alt omkring 18-20 kvm.

Tak for hjælpen

Mvh

Lars
ØH du har et rum der er 4m langt. I dette rum ligger er et spær i hver ende, retningen vinkelret på de 4 meter, og så med 3 bjælker fordelt mellem de to yderste. Altså 3 "rum".

Er det forstået rigtigt ??

Så er bredden mindre end de 4 meter ?? Normalt er bredden mindre end længden.
Men hvad er bredden, der er det spænd der er afgørende for om en biven bjælke kan klare udbøjningen samt hvor og hvormange understøtninger du har i bredden af rummet.

Venligst Njord

MVH Njord
Hej Njord

Det er lige præcis rigtigt. Dette rum er slet sammen med et lidt mindre hvor det ikke er så kritisk med afstanden.

Til gengæld har jeg snakket med en gulvforhandler og han mente nok at asketræ burde kunne klarer et spænd på 80-90 centimeter. Normerne for træ er fastsat udfra fyrretræ der er blødt, så derfor kan 20,5 mm normalt kun spænde over 55-60 cm.

Det gør et jo heldigvis meget nemmere for mig, så jeg vil strax komme igang.

Tak for hjælpen

mvh

Lars

Annonce
inden du går igang vil jeg ihvert fald forstærke med tværgående spær mellem hovedspærene i de områder hvor du får gangarealer, altså omkring bordarealerne og hvor gange ellers bliver...

Jeg vil ihvertfald undersøge hos forskellige leverandører af gulvplanker. Ring direkte til importører eller fabrikanter. Fx Moland i Skive, TripTrap i Hadsund osv.
De skal lægge navn til projektet og har en klar interesse i at projektet bliver lavet på en holdbar og god måde. Det er jo indirekte reklame, specielt hvis den er negativ er den slem..

Gulforhandleren er mest interesseret i at sælge nogle kvadratmeter gulv.. Når det er lagt ophører alt garanti osv hvis ikke det er lagt 100 % efter anvisningerne.. Så ring til fabrikanten eller importøren ellr anvend et 32 mm fyre planke gulv, eller !!!!

Venligst Njord smile Godt gjort er selv gjort smile

MVH Njord
Hej

En løsningsforslag som jeg selv anvender jævnligt:

Fjern indskud og brædder

Monter 45 x ?? reglar på tværs mellem bjælker pr 60 cm i 48 mm bjælkesko efter en vandret snor (et langsomeligt hestearbejde).
Reglar i den dimension du ønsker isolering i.
Bærelister skrues (skråt gennem reglar)under reglar pr. ca. 20 cm. Det er en fordel at lægge dem ned mellem bjælkerne inden montage af reglar.
Læg isolering ned mellem bjælkerne (køb noget der passer i bredde mellem reglar)
Der kan nu lægges en 22 mm gulvspånplade ud som gulv.
Læg evt. en fibergips som lyddæmpning og fug langs vægge.
Der kan nu lægges det gulv som ønskes som svømmende eller fastskruet ned i spånpladen/reglar.
Jeg vil anbefale en 14 mm lamelopbygget med trinlyddæmpet efter fabrikantens anvisning.

Ikke den billigste løsning men meget god!

Der findes ingen regler for hvordan gulvbrædder skal vende i et hus, men vend dem sådan at lysindfaldet kommer på langs af brædderne, hvis der ikke er andre ting der taler for det modsatte (kan også lægges diagonalt)

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej smile

Hvad er indskud? (ikke nogen sjove kommentarer med økonomi tak! smile)

Mvh
ThomasB
Hej

Man kan evt supplere med op til flere lag gips under isoleringen som så fuges langs bjælker det afhænger af hvor meget lyddæmpning man ønsker. Jeg tror dog konstruktionen ovenfor fuldt ud erstatter den eksisterende.

------------------
www.orla-nautrup.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis