Samlinger i beton gulv

Hej alle sammen.

I forbindelse med skift fra oliefyr til gas, har jeg fået fjernet mit store monstrum af et oliefyr og fået installeret et meget mindre gasbrænder på væggen i bryggerset.

Det er alt sammen meget godt, men nu har jeg endeligt taget mig sammen til at gøre noget ved hullet i gulvet efter det gamle oliefyr.

Ca. 1 meter fra væggen kommer de gamle galvaniserede rør (4 stk) op fra gulvet.
Rørene er så ført under gulv højde i hullet (kobber rør med loddede samlinger) ind til væggen til det nye gasfyr. 2 af de gamle galvaniserede rør og de nye kobber rør er samlet med messing fittings. De andre 2 er bare loddet sammen.

Og nu til spørgsmålet.
Gas/vvs manden sagde at jeg bare skulle fylde noget sand i bunden, så rørene kunne give sig og støbe oven på.
Er det lovligt at reparere gulvet ved at fylde beton i hullet er dermed have samlinger i betonen?

Hvis ikke, hvilke andre muligheder har jeg?

Hvis nogen har lyst til at se billeder, kan de ses her:
http://213.69.181.217/guest.asp?kw=spg7s4t6&id=26597&L=DK

Mange tak

Thomas

mvh
Lennart
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Jeg er ret sikker på at du ikke må støbe de rør ned under gulvet, da der er monteret rørfittings som er skruet sammen. (?)

Galv.Jern/kobber giver som regel galvanisk tærring. Der er noget med at der er undtagelser, hvis kobberet kommer før jern, men der ser ud som om de kommer begge veje i dit tilfælde. Med det i baghovedet, er jeg ikke sikker på at jeg turde støbe hele molevitten sammen.

Jeg ved at jeg ikke må lægge mine rør ind i væggen, da de ikke er loddet sammen - og i væggen kan man da komme til dem, det kan man ikke under et støbt gulv.

Jeg ville lave en pæn træplade, til at lægge over hullet. Den skal naturligvis ned i niveau med gulvet.

Mvh
ThomasB
I rigtig mange ældre huse er der masser af skjulte rør der er nedstøbt og mange af disse er samlet med fittings..
Galvanisk kan de naturligvis ske en masse, og det bør VVS'eren jo have taget højde for i sit arbejde. Personligt vil jeg ikke være bange for at støbe rørene ned.

En træplade er ikke køn midt på gulvet, og sker der noget med rørene skal de sandsynligvis hakkes mere gulv op en der nu mangles. Det er sandsynligvis i de gamle rør dele der vil komme tærringer og de ligger jo under den gamle del af gulvet..

Risikovurdering kan man måske kalde det...

Venligst Njord

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 09-04-2003).]

MVH Njord
Hej,
Det er faktisk relativt nemt det her! Du beskriver galvaniserede(?)rør, som bruges til brugsvandsinstallationer. På brugsvandsinstallationer må du IKKE støbe såkaldte mekaniske samlinger nede! Det hænger sammen med, at hvis du får en utæthed, kan du risikere, at det løber meget længe, før du opdager det. Hvis det var på dit varmeanlæg, ville du kun kunne tabe vand på anlægget og sandsynligvis opdage det når du ikke kunne få varme eller kedlen går ' på fejl´!
Men hvad værre er... og nu kan jeg ikke rigtigt finde hoved og hale i installationen på dine ellers flotte billeder; hvis der her er tale om brugsvandsrørene, så har du jo rent faktisk kobberrør før galvaniseret jern idet forbindelsen mellem varmtvandsbeholder og eksisterende varmtvandsrør er udført i kobber. ( Se ThomasB's indlæg) Det ligner bunden af en vandvarmer med et sikkerhedsarmatur og en slangeforbindelse mellem den og varmeanlægget og hvis der er korrekt, vil der opstå tæringer på resten af de galvaniserede rør, dvs. dem der stadig er støbt ned. Det tror lige du skal tale med din vvs'er om for bortset fra det ser det jo nydeligt ud!
Dine rør er ikke loddet sammen, de er lavet med press-fittings.
Det er altid en rigtig dårlig idé at støbe rør med samlinger ned, men hvis der tale om varmerør, så bind dem ind i skumisolering, så de har noget at arbejde i.
Du vil under alle omstændigheder kunne se reparationen, så hvad med en træplade så tyk som muligt med nogle stifter i stil med dem du har på resten af gulvet?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis