alloc laminat gulv

Hej Alle....

Jeg/vi har lige købt et laminat gulv, mærket alloc.
Det er et imiteret skibsplankegulv...
på bagsiden af brædderne er der på limet en skumlignende belægning i tykkelsen ca 2mm... der er indbygget silentsystem i gulvet, det er en HDF kerne. Slidstyrken ligger på klasse 32.

Gulvet skal ligges på et alm 28mm spånplade gulv

Mit spørgsmål er således..

Er den allerede monterede skumbelægning nok som undergulv eller skal der yderligere på...
Hvad med dampspærre på gulvet er det en nødvendighed på spånpladegulv..

Håber hermed der er nogen der har et godt råd.....
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tillex,

Hvor ligger gulvet - etageejendom, hus eller? Hvad er der under spånpladegulvet? Ved du evt. om der dampspærre under spånpladen?

Det er et spørgsmål om, hvorvidt der kan vandre fugt igennem konstruktionen op til gulvet pga. forskel i fugtighedsprocenten. Er det f.x. på førstesalen i et hus må man antage, at fugtighedsprocenten er den samme over og under gulvet, hvorfor der ikke skal være en dampspærre.

Mvh.

Jan R.
hej Jan

Gulvet ligger ca 230 cm under loftet.... nej spøg til side.

Det er et alm typehus fra 1978 med støbt beton og herover et spånpladegulv på strøer. Hvorvidt der ligger dampspærre under strøerne ved jeg ikke, men det var jo ikke praksis dengang.

er der evt nogen der osse ved hvor jeg kan læse mere om gulvet...???
Måske nogen der vil fortælle lidt om deres erfaring med dette gulv..??? eller lignende gulve..
Jeg må melde pas....desværre. wink

Jeg ville antage, at det mest korrekte ville være at lægge en dampspærre ud - skulle der være en dampspærre længere nede, burde der ikke være ophobet mere fugt, end at det over tid vil ledes væk via væggene. Men der kommer formentlig et rigtigt svar fra en af vore prof'er herinde. Orla? Håndværker?

Mvh.

Jan R.
Tak for hjælpen ...

Jeg mener efter at have forsket lidt selv, ikke at der skal yderligere dampspærre på..

Jeg håber der er andre der fanger dette indlæg og evt kan hjælpe yderligere...

Men Jan, tak for hjælpen..
Hej

Du må ikke lægge en dampspærre oven på et trægulv (spånpladegulv), for så går det helt galt, da det er evt. fugt nedefra den primært skal spærre for i en gulvkonstruktion, og så har du et organisk materiale på den forkerte side af fugt/dampspærren ,som så vil opfugtes ved evt. opstigende fugt.

Enten skal du undersøge om der er en dampspærre længere nder i kostruktionen eller tage chancen for at der er en.

Det er nemt at undersøge, bor evt nogle få huller i spånpladegulvet med en hulsav (det plejer jeg at gøre).
[Indlæg slettet]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis