Justering af gear på udenbordsmotor

Jeg er HELT ny i vandverdenen og har lige købt en lækker Polar 17 i Sverige.

Nu er problemet at der tilsyneladende er problemer med at få den i bakgear.

Jeg kan styre gas oppe foran og på "pulten" ved gashåndtag sidder der en grå knap der også tilsyneladende er virknigsløs.

Det er også meget svært at føle frigearet.

Når håndtaget trækket forsigtigt bagover forventer jeg et klik / ryk som viser at nu er vi i frigear, det kommer bare aldrig og man kan bare høre en god gang tandbørstning og motor der speedes op uden fremdrift (eller bagdrift :-) )
Det er ikke nødvendigt at trykke den grå knap ind og der er ingen knapper på gashåndtaget.

Er der nogen der kan hjælpe mig, evt. med en god kontakt ?

/lars
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej.
den grå knap er normalt til at trykke ind, for at kunne gi' gas, uden at gearet kobles ind. Frigear er jo normalt når håndtaget er i midterposition, det kan justeres i selve kablet. Du skriver ikke hvilken motor, men det er generelt således. Få det på plads, har du så stadig problemer med bak, skal det nok løses i gearet, dog skal du være opmærksom på, om gearet er i indgreb, før der gives gas, således at selve skiftet foregår i tomgang, det er et must. Hvis du kikker på kablerne ved motoren, skal gearkablet altså være færdig med sin bevægelse inden gaskablet bevæger sig.
Du kan evt. sætte i bak og tage kablet forsigtigt af, kan du nu skubbe yderligere til geararmen, er bakgear ikke rigtigt i indgreb, så skal der justeres, tjek derefter fremgearet på samme måde, er det OK er alt i orden, ellers må du søge efter, og fjerne slør i de mekaniske dele, eller kikke efter om bevægelsesudslaget kan justeres. Har du båden på land, kan du måle armens bevægelse fra bak til frem, uden kablet på, og så måle om kablet har samme bevægelse. Ta' evt tændrør ud, så du kan rokke lidt på motoren, for at få den rigtigt i gear.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis