Hva bruger man chutney til?

Jeg har gang i den Grønne syltebog for tiden... Faldt over en opskrift på blommechutney. Hvad bruger man det til?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Zep!

Prøv at "google"spørgsmålet.

Mvh. Birger

Blommechutney

BLOMME%20CHUTNEY.jpg 1 kg sveskeblommer
150 g løg, gerne skalotteløg
1 rød chili
20 g frisk ingefær
250 g rosiner eller sultanas
1 spsk groft salt
1 tsk knust, sort peber
400 g mørk farin eller Muscovadosukker
¼ l mild lys eddike, gerne hvid balsamico eller æbleeddike
2 tsk Rød Melatin
2 spsk sukker
evt. Atamon

Skyl blommerne, skær dem i kvarte og fjern stenene. Pil og hak løgene. Skær chili og ingefær i små tern. Kom blommer, løg, chili og ingefær i en rustfri stålgryde med rosiner, salt, peber, mørk farin og eddike. Bring gryden i kog og lad den koge ved svag varme under omrøring i ca. en time til chutney'en er ensartet og blank. Rør Melatin sammen med sukker og hæld det i chutney'en. Lad den koge endnu et par min. Hæld den på skoldede glas, der evt. er skyllet med Atamon.

Tip: Chutney'en smager godt til alle former for kødretter og til stegte fiskeretter med fx sild eller makrel. Tilsæt evt. Atamon for at sikre holdbarheden - følg anvisningen på flasken.
Muscovadosukker er uraffineret rørsukker med en let krydret smag.

Energi pr. 100 g:
600 kJ (150 kcal) fordelt på:
protein 3 %
kulhydrat 95 %
fedt 2 % (mellem 0 og 1 g)
logo.GIF

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Chutney kan brugs til mange ting. smile

Som tilbehør til kylling, ligesom gele. Jeg bruger det sometider i burger så det ikke altid er det samme og så give det en rigtig god smagsoplevelse.
Har smagt blommechutney i pandekage med med and på kineiske restaurant, det var bare godt.
Blommechutney er derudover en fortrinlig følgesvend til en rigtig gammelost.
Blomme chutney kan man næsten bruge til alt både koldt og varmt vidt , fisk lyst kød ferkræ . Ja som garniture til mange ting
Vinden tog blommerne (Opal svjv), inden jeg nåede så langt.

Men jeg vil prøve at huske det til næste år, for jeg sidder da og bliver helt lækkersulten her af jeres indlæg ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis