Sokkel vs gulv

Jeg er ved at sætte et nyt køkken op på klinkegulv.

Jeg kan allerede nu se, at sokklen vipper lidt, dvs. at gulvet ikke er helt lige. Det forventer man også af et klinkegulv.

Hvordan kan man få den til at stå i vater. Man skal bruge kiler og den slags? Når det er færdig, hvordan kan man så skjule mellemrummet - vha. fodlister af plast?

Kvik foreslår at man saver soklen til, så den følger gulvets forløb. Det er da en dårlig ide, da man skal save omkring 1-3 mm væk og det er ikke så enkelt.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
mit forslag - acrylfugemasse + platicliste
Citat fra ClausJul

Jeg er ved at sætte et nyt køkken op på klinkegulv.

Jeg kan allerede nu se, at sokklen vipper lidt, dvs. at gulvet ikke er helt lige. Det forventer man også af et klinkegulv.

Hvordan kan man få den til at stå i vater. Man skal bruge kiler og den slags? Når det er færdig, hvordan kan man så skjule mellemrummet - vha. fodlister af plast?

Kvik foreslår at man saver soklen til, så den følger gulvets forløb. Det er da en dårlig ide, da man skal save omkring 1-3 mm væk og det er ikke så enkelt.


Det er faktisk den bedste løsning Kvik giver dig, havde du nu været håndværker havde du sandsynligvis også haft et ande næb, så du kunne strege meget tydeligt af hvor du skal skære noget væk, og er det ikke mere end et par mm. eller tre, så bruger du en rasp.
Og husk så at du kun må raspe den ene vej med raspen, uderfra og ind for ellers kan du recikere at folien der er på soklen bliver revet fra.

Go Arbs lyst.

V.h Håndværkeren smile
Står skabet på soklen?
De køkkenerunderskabe jeg kender står på fire ben, og så clipser man en løs sokkel på, men der er måske andre typer?

MvH,

Bent.
Soklen er består af træ (lamineret spånplade) og underskabene skal være oven på den. Dvs. det er den klassiske sokkel.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, er soklen en omkring 10 cm høj firkantet ramme. Skabet bliver stillet på den, eller?

Hvis det er sådan, ville jeg rette underkanten af soklen til som andre har foreslået. Du kan jo lade skabene blive uden for køkkenet så længe og rette til indtil oversiden af soklerne er i vater og de står fast.

Jeg foretrækker nu at bruge en høvl, det bliver pænere. Høvl på langs af soklen, men hold høvlen skråt så den skærer ind mod folieoverfladen.

Vigtigt spørgsmål: hvad er der under klinkerne? Er du sikker på at det ikke slår sig?

MvH,

Bent.
Annonce
Min sokler er 9 cm højre firkantet og skabene bliver stillet på den ja.

Det med at høvle lyder som en god løsning, det må jeg prøve.

Klinkerne er lagt på ovenpå 80-90 mm beton.

Claus
Citat fra Bent Andersen

Hvis jeg har forstået det rigtigt, er soklen en omkring 10 cm høj firkantet ramme. Skabet bliver stillet på den, eller?

Hvis det er sådan, ville jeg rette underkanten af soklen til som andre har foreslået. Du kan jo lade skabene blive uden for køkkenet så længe og rette til indtil oversiden af soklerne er i vater og de står fast.

Jeg foretrækker nu at bruge en høvl, det bliver pænere. Høvl på langs af soklen, men hold høvlen skråt så den skærer ind mod folieoverfladen.

Vigtigt spørgsmål: hvad er der under klinkerne? Er du sikker på at det ikke slår sig?

MvH,

Bent.


Hej Bent.

Nu er det jo ikke alle der har en skibs høvl, men en Bugthøvl kan da også bruges. Grunden til at jeg foreslår en rasp er at sådan nogle klinker der ligger lidt skævt i forhold til hinanden, der vil en rasp være det perfekte redskab. Du kan fjerne små forskelle imellem klinke og sokkel, med en høvl er du nødt til at tage lidt længere strøg, hvilket kan medfører at soklen vil stå og gabe nogle steder.

V.h Håndværkeren :p
... Og hvad er en rasp?
En rasp er en "meget grov" fil, ikke beregnet til metal men til træ.

 

Og kan som regel købes i sæt hos Harald Nyborg, til næsten ingen penge, kvaliteten er så også derefter, jeg har dog engang købt sådan et sæt og det holder endnu, det til trods for at jeg også har brugt det til aluminium. Der har jeg blot gjort som jeg engang lærte, lige at fylde den med hård kridt det er godt nok mest file man gør det med, for af aluminiums spånen ikke skal sidde fast imellem skærene på filen.
H.n. Har faktisk også et sæt SurForm høvle på tre styk fra Stanley på tilbud i August, til den latterlige pris af 79,50 Kr. og her får du virkelig et sæt værktøj der kan bruges til rigtigt meget i træ. det er faktisk en type rasp der sidder under dem meget efektiv endda, og så fra Stanley ! En særdeles anerkendt værktøjs producent.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis