Nyt gulv i bad

Hej

Først mange tak for et godt forum, jeg har fået mange gode råd og idéer her.

Jeg har i dette tilfælde ikke været i stand til at få svar på mine spørgsmål ved at bruge søgefunktionen så her kommer de.

Jeg har et badeværelse i min kælder på ca. 9 mm² hvor jeg skal have mit betongulv brækket op, lagt nye kloakrør, og derefter støbt nyt betongulv.

Hvordan griber jeg opgaven an?

1: Når jeg har brækket gulvet op, og gravet ud, skal kloakrørene så lægges ned og derefter sand oven på?

2: Skal sandet vibreres, hvor meget kan rørene holde til? Og hvordan da jeg ikke sådan lige kan få en vibrator der ned?

3: Oven på sandet har jeg tænk på at lægge 250mm flamingo, så rionet med varmeslange og derefter støbe. Er det korrekt?

4: Den ene side af gulvet er ud mod ydrevægen. Skal der lægges noget isolering mellem det nye gulv og vægen?

På forhånd mange tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Homer

Det virker som om du har meget godt styr på hvad der skal gøres.

1. Ja, kloakrørene skal lægges i sandes, gerne så de er helt begravet hvis du kan få fald nok på. Husk at stampe sandet med f.eks en mukkert rundt om rørene.

2. Ja, sandet skal vibreres, pas på ikke at vibrere for længe oven på rørene. Dvs kør på tværs af rørerne med stamperen.

3. Lyder fornuftigt. Læg flamingoen i 2 lag forskudt. F.eks. 100+150 mm. Lettere at skære ud, og ingen direkte kuldebroer til jorden.

4. Mod alle vægge skal der lægges en flamingostrimmel mod væggen på min. 10 mm. så du ikke varmer dine vægge op (kan købes i byggemarked). Disse er typisk 10x100x1000 (tykkelse x højde x bredde).

Held og lykke med projektet. (Du må ikke selv udføre kloakarbejdet)
Mange tak for de hurtigt svar, det var lige hvad jeg havde brug for.

Jeg får en kloakmester til at udføre kloakarbejdet.

Lige et tillægs spørgsmål til punkt 4, ved at lægge en flamingostrimmel hele vejen rundt bliver gulvet "flydende" kan fugerne klare det? Altså gummi fugerne hvor gulv og væg mødes.
Lige en tillægger !

Du behøver ikke slæbe en pladevibrator ned i kælderen - sandet kan udemærket stampes med en "håndstamper" et stykke tykt jernplade svejst på et skaft (hurtigt klaret hvis det kun er 9 mm2)

Den med flamingo strimlen hele vejen rundt er helt efter bogen (der er kun 10mm der er tale om)
Man kan også lade fliserne rage ud over flamingo´en og dermed få en mindre fuge - men husk der skal være en blød fuge, gulv og væg arbejder i forhold til hinanden

Med venlig hilsen

Fladder
vedr. spørgsmål 4. Så har jeg ikke oplevet at fugen ikke har kunne holde.
Min erfaring er at fugerne skal skiftes efter et par år, men derefter holder de. Årsagen er, at dit støbte flydende gulv i føste omgang krummer lidt nedad, og efter nogen tid når al fugt er trængt ud begynder det at krumme den anden vej. Det er ikke meget, men nok til at en silikonefuge revner.

Det skete hos mig (og alle mine naboer) i køkken og bad (klinker begge steder) i et nybyggeri. Byggefirmaet henviste til byggenormer/afgørelser der dømte dette normalt og ville ikke fuge igen, det måtte vi selv betale sad

Bent.

Din kælder er eller lidt "klejn", 9 mm2
Annonce
Endnu engang mange tak for svarende.


Citat fra Bent Andersen

Din kælder er eller lidt "klejn", 9 mm2


Min kælder er 70 mm2, det er kun mit badeværelse der er 9 mm2. wink
Hej igen

Jeg er nu gået igang med mit projekt med at brække gulvet op, hvilket også gik helt godt, men da jeg får fjernet det gamle isolering opdager jeg til min skræk at soklen kun flugter med betongulvets underkant og at der derfor ikke er blevet understøbt.

Mit spørgsmål er derfor hvis man skal understøbe soklen kan man så nøjes med at understøbe der hvor badeværelset er??

I de andre rum er der ikke isolering under gulvet så derfor er der ikke gravet ud under betongulvet.
Det Bent taler om er ikke at din kælder er lille, men din dimensionsangivelse.
mm2 er det samme som kvadratmillimeter, der skulle jo nok stå m2 for kvadratmeter. Når det så er sagt, så er jeg sikker på at de fleste har forstået det alligevel, men lidt venskabeligt drilleri skader ikke, hvis det også bare forstås sådan biggrin
Ha ha ja det kan jeg da godt se nu, det er naturligvis m2 vi snakker om..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis