Tilslutning af opvaskemaskine

Hej
Jeg har ’arvet’ en Siemens Eurostar opvaskemaskine som jeg gerne vil have tilsluttet. Jeg har læst et indlæg på denne side (http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=43145), men min tilslutning ser dog noget anderledes ud (se Billede ”Vask”) og jeg har derfor brug for lidt råd.

Tilslutningsslangen fra opvaskemaskinen (Billede ”Tilslutning”) er med 3/4” gevind og jeg kan derfor ikke bare sætte et alm. 15mm T-stykke ind efter hanen (markeret med blåt 2-tal på billedet ”Vask”) eller hva’? Det ville jo kræve at jeg også skulle indsætte en fitting som indsnævre opvaskemaskinens 3/4" tilslutning til de 15mm som er på T-stykket og jeg er i tvivl om det er problemfrit…kommer der for lidt tryk på vandet når den indsnævres?

Mit bedste bud på en alternativ løsning er at indsætte et fordelerrør/2 /3/4” –15mm (Se billede ”Fordelerrør”) som jeg ville tilslutte lige under hanen (markeret med grønt 1-tal på billedet ”Vask”)
Så ville tilslutte opvaskemaskinen ’for neden’ på fordelerrøret (markeret med rødt 3-tal), kold vand på det ene 15mm gevind og sætte en slutmuffe på den andet 15mm gevind.

I begge tilfælde er jeg klar over at jeg skal bruge pakgarn, afløbet har jeg også styr på og mht. EL ringer jeg til en professionel. Men..

1. Er nogen af mine løsninger brugbare?
2. Har jeg brug for en kontraventil nogen steder eller er det den ”boks” (/aquastop?)
som sidder på tilslutningsslangen fra opvaskemaskinen (Billede ”Tilslutning”)

Venlig Hilsen

Mobobo
Hej Jeg har ’arvet’ en Siemens Eurostar... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fornemmer at det er mig der bliver skudt efter.......

Med hensyn til Mobobos vandinstallation- jeg kan ikke se problemetconfused

Da der ikke er kobber før Tee (udover i messingfittings, hvor afsmitningen af kobber ioner er meget lille) og da han faktisk allerede har indbygget en "ionfælde" til at gribe de faldende ioner fra blandingsbatteriet vil et alm. galv. Tee holde i mange år - husk ionerne kan kun falde lodret eller trække med vandet

Omkring kontraventil
det er rigtigt at der på Landbrugsejendomme og industri skal være kontraventil på stikledningen - hvorvidt det er gældende for småhuse nu, ved jeg ikke men det har ikke været tilfældet tidligere
En kontraventil ved maskinen er dog at fortrække da du ellers risikerer at forurene din egen installation

Alt dette sagt uden den mindste form for skråsikkerhed i stemmenbiggrin

Og Birger......husk vi skal holde den gode tone - forstår iøvrigt ikke at du i dit indlæg ikke præciserer hvad du mener Mobobo skal gøre - ikke særligt konstruktivt

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Fladder!
Det var ikke møntet specielt på dig, det er en generel betragtning (set fra min synsvinkel) at alt for mange kommer med indlæg, der måske ikke er belæg for.

Med hensyn til kontraventilen, mener jeg at det også var et lovkrav i småhuse tilbage i 1974 da jeg kom i lære som "pishusmekaniker".
Man kan prøve at læse på dette link (alle 4 sider)
http://www.techmedia.dk/default.asp?Action=Details&Item=1707

Vedr. Mobobo's installation er der ikke noget i vejen, men, jeg ville bruge en 1/2"x3/4" gevindring i aquastoppet, da det ikke er nødigt med større dimension. Maskinen tager bare vand ind i længere tid, indtil flydestoppet bliver aktiveret. Og er Mbobo sikker på at der ikke findes kobber i systemet før aftabstedet, er det da rigtigt at bruge jernfittings.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hvis jeg nu bare bruger messingfittings over hele linien så er jeg vel på den sikre side? Ellers: Hvad er de væsentligste forskelle på galvaniseret fittings (f.eks en tee) og sort-fittings? (Jeg er godt klar over hvad galvanisering erbiggrin , men det jeg spørger til er forskellen i deres anvendelse)
Jeg hælder meget til at følge olfert-olferts råd med at indsætte en brystnippel 3/4"-1/2" i auqastoppet, hvis det ikke betyder andet end det tager en smule længere tid før maskinen har påfylde vand. Så får jeg i det mindste meget lettere ved at få fat i alle delene. 3/4" kontraventil, 3/4" messing tee og 3/4" messing brystnippler er åbentbart ikke standartudstyr i mine lokale byggecentre (Bauhaus, Silvan, Jem og fix (Glostrup))
Hej Mobobo!

En lille men grov gennemgang af materialer:

Sort jernfittings:
Bruges til varmeinstallationer, herunder også til opvarmning af det varme vand i varmtvandsbeholderen. I varmeinstallationer kan alle materialer anvendes, uanset materialets lødighed, da der ikke forekommer galvanisk tæring, da der ikke er ilt i vandet. Populært kaldes vandet for dødt.

Galvaniseret jernfittings:
Bruges til vandinstallationer, både koldt og varmt vand, samt til varmtvandscirkulation der hvor der er behov. Forudsat der ikke er en kobberspiral i varmtvandsbeholderen. I vandinstallationer må man gerne starte med jern, og så gå over til kobber, men, aldrig omvendt. Messing og "PEX"-rør samt rustfrit stål kan anvendes uden problemer.

Kobber:
Bruges både til vand og varme, under visse forudsætninger.

Mvh. Birger

P.S. Håber du forstår mit indlæg, ellers så skriv igen. Evt. PB.

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Tak. Det var dejligt præciserende. Lige for at være helt på den sikre side når du skriver "Messing og "PEX"-rør samt rustfrit stål kan anvendes uden problemer." så kan jeg altså i mit tilfælde roligt anvende messing?
Annonce
Citat fra olfert-olfert

.....

Det er egentlig så såre enkelt, kontraventilen er lovkrav. Både foran opvaske- og vaskemaskiner, akkurat som det gør sig gældende foran en vandvarmer (DS 439 - norm for vandinstallationer)

Uanset hvilke "dimser" man ellers placerer foran sit apperat, så SKAL der være en afspærring og en kontraventil.

Mvh.
JpS

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

"En afspærring",hvad skal det betyde?
Jeg har indsat et tee-stykke (nr. 1 på det vedhæftede billede) og derefter en kontraventil (2) od tilsidst tilsluttet opvaskemaskinen (...som har aquastop indbygget i den lille "boks" monteret på slangen som dog ser skjult på dette billede. Jeg har dog hørt fokl tale om, at de mente at der også skulle være en form for "aquastop" monteret på selve rørene - dvs. at den der er indbygget i opvaskemaskinen ikke er nok...Er det også den "afspærring" du taler om JpS?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis