Underlimning afr vask

Skal have nyt køkken (Kvik).
Men deres bordplade koster >10.000kr inkl. underlimet vask.
I Silvan kan man nu få bordplade til ca. 2500kr men her kan de ikke underlime.
Er det et must at underlime eller hvad er der af muligheder?
Er det GDS at sætte nyt køkken op?
Hvordan korregere man for evt. skæve mål og vinkler?
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej...
Om du skal vælge en underlimet vask kommer helt an på køkkenbordets materiale. Hvis det er en træplade, ville jeg helt klart vælge en underlimning, så vandet ikke samler sig langs kanten og rådner træet. Det er penge at spare på lang sigt...

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg har hørt at Silvans træbordplader er ret dårlig kvalitet, og efter få år begynder at give sig i stavene.

Vi har næsten lige fået nyt køkken, men selvom vi laver mange ting herhjemme, turde vi ikke selv sætte køkken op, da det koster mange penge, hvis man laver ged i den.
Vi fik en tømrer vi kendte til at sætte det op, hvilket vi er rigtig glade for, for han tog sig tid til at høvle og ditten og datten for at få det hele til at passe i vores gamle, skæve hus.

Blot nogle erfaringer herfra.

Rikke

Jeg har fortid som køkkensælger hos Kvik.

Omkring 80% af alle de køkkener jeg lavede endte med underlimet vask.
Jeg ville ikke spare de penge, og har iøvrigt heller ikke gjordt det i mit eget køkken jeg lavede for 2 år siden.

Jeg mener at få underlimet sin vask er en af de helt store forskelle på et nyt og et gammelt køkken.

Nu vil jeg udfra prisen gætte på det er laminat, hvis det er tilfældet, spring roligt ud i det, kvaliteten er i top, jeg har aldrig haft en reklamation påen underlimning.

Mvh. og go vind med projektet.

Kim

Mvh.

Kim
Inden vi flyttede havde vi køkkenbord med underlimet vask, og efter at være kommet tilbage til ikke-underlimet vask, kan jeg kun konstatere, at når man har vænnet sig til at have den, er den underlimede vask er lige så svær at undervære som opvaskemaskinen !

God fornøjelse med dit nye køkken
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej K7
Det er netop et Kvik køkken vi skal have:
Design Viva med massiv birk-bordplade og underlimet vask.
Er det nemt selv at samle og montere eller mener du man skal have en prof til det?
Kan vi selv måle op til bordpladen eller skal vi have én til det?
Hvordan måler vi om hjørner er i vinkel.
Jeg tænker på at fejelisten på bordpladen dækker vel evt. ujævnheder
Hej.

Når en bordplade giver sig i stavene, så er det højst sandsynlig, at den ikke er behandlet på bagsiden. Mange sætter en bordplade op, men glemmer at give den olie/lak på bagsiden. Måske er forskellen på Silvan og Kviks bordplader at Kviks plader er behandlet på bagsiden?

>Er det nemt selv at samle og montere eller mener du man skal have en prof til det?
** Det er skam nemt nok at lave selv.

>Kan vi selv måle op til bordpladen eller skal vi have én til det?
** Det kan i godt selv gøre.

Hvordan måler vi om hjørner er i vinkel.
** En vinkelmåler smile Der findes vinkelmålere, som kan justeres i forhold til hinanden, så man får den korrekte vinkel. Det er blot to stykker stål, som sidder sammen med en fingerskrue. Man sætter så de to stykker stål i vinkel med hjørnet, og spænder skruen.
Men jeg ville lave en papskabelon, så er du sikker på at du får skåret bordpladen korrekt.

Jeg tænker på at fejelisten på bordpladen dækker vel evt. ujævnheder
** Det gør den også, men det er altså rart når tingene passer sammen. Det nytter ikke noget at det ser godt ud, hvis man ved at det gaber her og her.

Vedr. den undersænkede vask, ville jeg købe en Silvan-plade (evt. fra Junckers), og få en snedker til at undersænke vasken. Det koster ikke alverden.

PS. har du kigget på IKEAs køkkener? De er rigtig gode, med en rigtig god tykkelse på skabsplader osv. OG så er de forholdsvis billige. Mon ikke også de kan undersænke en vask?

Mvh
ThomasB
Annonce
Vi har været i IKEA, synes ikke rigtigt det var noget.
Synes Kvik ser rigtig flot og eksklusivt ud, og så er de meget billige.
Har kontaktet en del tømre/snedkere de vil simpelthen ikke røre opgave, da der kan gå noget galt som de siger, og så skal de jo ud og købe en ny bordplade til mig.
Så de ligger et godt risikotillæg på hvis de skulle lave det. Og underlimet vask var der ingen der ville.
Jeg har en underlimet vask i køkkenet, det er en masiv egtræs plade. Den er leveret gennem hanstholm køkkener, men er lavet på en af de store bordfabrikker i Nykøbing Mors.
Den store forskel er at denne plade er lavet af meget lange og ret brede stave, sammenlignet med silvans. Desuden er den foreste liste gennemgående og pladen er ca 4,5 meter lang. For mig er det flot med denne gennemgående front liste, og jeg betaler gerne lidt mere for det. Det har jeg givet vis også gjort. På samme måde valgte jeg at få køkkenlåger der er ægte massive fyldningslåger i Ahorn. Det koster lidt ekstra men er til daglig glæde for mig..

I min baggang har jeg valgt at spare lidt, samme låger osv. Men bordpladen er en massiv egetræ fra silvan med en PLAN limet vask. Den kostede ikke det helt store !! Men den fungerer fint og jeg er tilfreds med resultatet. På denne type vask er dder heller ingen kant vandet skal over da vasken s kant er fræset ned i pladen og ligger plant med pladen, og er fuget fast med en eller anden sort gummifuge.

Spar, men ikke hovedløst !!
Brug kvalitetsdele det betaler sig i længden !!

Venligst Njord smile


MVH Njord
Planlimet contra underlimet, hvad er forskellen. Det er trods alt en besparelse på ca. 5000kr ved at købe i Silvan
Nu bliver jeg sku forvirret og det gjorde ham jeg ringe til i Silvan også??!!!
Han kendte ikke til forskellen på underlimet contra planforsænket. Han mente det var det samme?
Nå men de underlimet/planforsænker slet ikke vaske i deres standard massive træplader. Hvis det skal laves skal man op i en kvalitet der hedder 2000kr pr. m.
Ja så er Kvik jo lige pludselig billig.

m.v.h
Den forvirrede
en plan limet er limet så overkanten af vasken, altså kanten er i plan med bordpladens overkant.
En underlimet er limet underpladen, principilet kan man save hullet med en sav og så lime vasken under og vupti er vasken underlimet..
Hvis man bruger en laminat plade fræses spånpladen væk nedefra så der kun er laminatat tilbage og her limer man så vasken fast, der er sikkert nogle forstærkninger også men princippet...
Ved en underlæimning i en massiv træplade fræses en del af pladen væk bagfra, pladen tyndes til 8-10 mm tror jeg. Og her limes så vasken fast. Overkanten ned modvasken rundes normalt med en overfræser så der bliver en pæn blød og dejlig kant..

Min planlimede vask er lavet hos den lokale Silvan i Vejle.. de dar et lille værksted..

venligst Njord

MVH Njord
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis