Lynnedslag og efterfølgende strømafbrydelse

Hej

Jeg oplevede en lidt spøjs ting her i weekenden. Under et tordenvejr har lynet slået ned enten direkte i mit hus eller i umiddelbar nærhed. Der var ikke noget der brød i brand eller ligende alvorlige sager - heldigvis.

Det der skete var at hpfi-relæet slog fra. Det er der - vistnok - ikke noget mærkeligt i. Hvad der undrer mig er følgende:

Fra min el-stikledning ind i huset bliver kablet splittet op til hhv 400V grupper og 230 V grupper. De to 400 V grupper (3 fasede) er beskyttet af 1 hpfi-relæ. De fire 230 V grupper (1 fasede) er beskyttet af et hfpi-relæ. Altså ialt 2 hfpi-relæ.

Nu kommer jeg til spørgsmålet....confused

Under lynnedslaget var det kun hpfi-relæ'et til de fire 230 V grupper der slog fra. Hpfi'en til de to 400 grupper var ikke slået fra.

Kort og godt: er der nogle der ved hvorfor begge hpfi-relæ'er ikke slog fra...? Er det noget alvorligt - burde jeg kontakte en fagmand, så han kan se tingene igennem....?

mvh
TheKrus
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej TheKrus (sjovt nick btw)

Vi oplevede noget tilsvarende søndag. Et ordentligt tordenvejr kørte over med en del lynnedslag i nærheden. Først fik vi et udfald på 230 V installationen ved et lynnedslag, men intet på 400 V. Ud og koble til..... 10 min senere slog et lyn ned meget tæt på - så slog begge HPFI relæer. Nu er tørretumbler og en forstærker sat ud af drift .

Det vil være interessant og høre om der er forskel i følsomheden på de to type af relæer .

/Thomas
Godmorgen.
Prøv at se på de 2 relæer. Jeg vil gætte på, at der på den ti 230V står " Hpfi 40A" og den anden Hpfi 63A"
Ellers synes jeg også det lyder lidt mystisk!!

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er et spørgsmål om følsomheden på relæerne. Grunden til at de kobler ud er fordi ved et lynnedslag ændres jordpotentialet og relæet kan tolke dette som en læk-strøm. Grunden til at kun det ene relæ kobler er at dette relæ er mere følsomt end det andet.
Relæerne bliver bygget efter en maksimal udkoblingstid. Dvs. inden for en tid skal de koble, men de må godt koble før (jeg kan ikke på stående fod huske intervallerne).
Der er altså ingen grund til at være nervøs fordi kun det ene relæ kobler i tordenvejr.

Mvh. Steinaa
Tak for svarene.

Til 'næstformanden': Der står hhv 25A og 40A på de to relæ'er. Det var det relæ på 25A der slog fra under tordenvejret.

Til 'steinaa': Det lyder som om du ved hvad du taler om biggrin - tak for svaret!

Ha' en god dag....

TheKrus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis