kølervinge kører ikke

Hej alle
Er der nogen der kan sige hvorfor min kølevinge ikke kører, den kører hvis man sætter direkte strøm til og vi har prøvet at skifte relæ dette hjalp ikke, er der nogen der har en anden mulig forklaring

Slank
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er det jo nok en føler (sidder normalt på køleren) eller en ledning der er korroderet / knækket

yep det er sikkert termostaten. Få det fikset så du ikke kører varm! Det koster ikke alverden
jan
Hej.
Det var jo sjovt at vide lidt om bilen for at kunne hjælpe
Mvh autoole
Hvordan ved du at den ikke kører ?

Åndsvagt spørgsmål tænker du måske confused , men altså:

Hvis den er termostatstyret, kører den kun når det er nødvendigt, og det er det kun når motoren er for varm.

Så hvordan har du konstateret at den ikke kører ?

Det er jo ikke ligesom i gamle dage, hvor den blev drevet af kileremmen, og derfor snurrede rundt hele tiden.

Derfor ville det jo netop være rart at vide noget mere om hvilken bil vi taler om.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Motoren kører vel hurtigt varm hvis den ikke kører... og så er det vel ikke sværer end at åbne hjelmen og kigge ind om den kører. På min kan det også høres...
Annonce
Citat fra jancar

Motoren kører vel hurtigt varm hvis den ikke kører...

Ja det ville jeg jo også have troet.
Men min Ford fra 2003 gør altså ikke. Jeg har lige været nede og tjekke.
Jeg kørte fra arbejde kl. 14 i dag 40 km. kl 15.30 kørte vi 10 km til sportshallen. kl 17 kørte til et sted og spiste. kl. 18 kørte vi 8 km hjem. For lidt siden, altså kl. 18.30 var jeg ned og prøve at lade den stå i tomgang i 5 min. uden at blæseren startede. På trods af at olie og vand må være pænt varme efter de ture. Så gad jeg ikke vente længere. Hvis jeg tænder for airconditionen starter blæseren med det samme. Ellers ikke.

Jeg konkluderer at der skal mere til.

Min forrige bil (også Ford) var uden aircon, og der så jeg aldrig blæseren køre.

Det er derfor jeg skrev som jeg gjorde. Andre biler er muligvis hurtigere om at blive varmere.

Derfor: Hvilken bil taler vi om ? Det kan være der slet ikke er noget galt.
Kommer temp måleren op i det røde felt, eller hvad ?

I min Xsara fra 1998 kører ventilatoren kun hvis det er meget varmt vejr (30+ grader) og jeg har kørt op ad en mange kilometer lang stigning. Kan også forekomme at den kører ved langsom kørsel på motorvejen, men stadig kun hvis det er meget varmt vejr. Det er derfor ikke usædvanligt, at blæseren kun starter ved extreme forhold.
Efter motorvejskørsel og så over i kø burden den med garanti spinne.

Det er altid godt at kende sin temperatur måler i bilen. Den kan sladre om meget.

Af gammel skade bliver man klog. Jeg tror oftere jeg kikker på temperaturen end jeg kikker på speedometeret.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Min køleblæser starter meget sjældent, og kun ved længere tids køkørsel i varmt vejr.

Jeg har haft problemer med den, jvor den slet ikke startede, jeg skiftede termokontakten i køleren uden resultat, det viste sig at grunden var snavs i køleren, min årgang af Audi 100 V6 er så tåbeligt indrettet at termokontakten sidder i bunden af køleren i modsattte side som afgangsslangen, det medførte at området omkring termokontakten aldrig blv varmt.

Find ud af hvor termokontakten sidder i din bil, træk stikket af og kortslut tilslutningsklemmerne i stikket, så skal motoren starte (PAS PÅ FINGRENE)

Hvis den starter er næste trin at lade bilen stå i tomgang når du kommer hjem med varm motor, hold øje med den, hvis blæseren ikke starter koger den over.

Blæseren skal sikkert ikke starte før vandet er oppe på 105-110 grader.
Min starter med lav hastighed ved 105 og høj ved 115.

Hilsen Aksel
Nå her har vi så en fin og meget interessant debat gående.

Gad vide om vi snart hører fra "slank" igen (hen der startede tråden) ?

I mellemtiden kan jeg fortælle at mine sidste 2 Forder (der er længe om at blive varme) har haft 2 blæsere.

Den ene starter før den anden. Kender ikke ved hvilke temperaturer det skal ske.

Men jeg konstaterede på min forrige Ford Sierra 92, at den ene blæser slet ikke kunne dreje rundt. Den var simpelt hen tæret sammen (efter 230.000 km)

Vi fik skiftet den, og ville så teste den.

Det krævede at den kom på rullelejer på værkstedet og blev speedet op til 110 km/h i 10 min, før nr. 2 blæser gik i gang. Det siger noget om hvor meget der skal til.

Temp nålen bevægede sig i samme tidsrum næsten ikke, så i sådan en bil, er det et temmeligt groft instrument, som ikke er særligt godt hvis er nervøs for at skidtet skal brænde sammen.

Det har jeg heldigvis aldrig oplevet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis