Mystik på kældervæggen

Sådan nogenlunde samtidig med de mange skybrud i den sidste tid er min kældervæg gået i selvsving. Flere steder skaller malingen af og to steder er der kommet noget mystisk vat lignende udtræk på væggen. Hvert sted er det ca 5 x 10 cm. Se billedet.

Rummet bliver brugt til tøjvask/tørring, men væggene virker tørre og der lugter ikke fugtigt. Så jeg overvejer, om det kan være fugt indefra?

Er der nogen, der har en idé om hvad det kan være for noget?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er bange for at du har skimmelsvamp i din kældervæg sad

Hvis det er tilfældet skal du gøre noget ved det i en fart, da du risikerer at skade både dit hus og din familie

Jeg er desværre ikke klar over hvad fremgangsmåden er ved svampeangreb, men lidt søgning på emnet kan sikkert hjælpe

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Hth123

Sådan nogenlunde samtidig med de mange skybrud i den sidste tid er min kældervæg gået i selvsving. Flere steder skaller malingen af og to steder er der kommet noget mystisk vat lignende udtræk på væggen. Hvert sted er det ca 5 x 10 cm. Se billedet.

Rummet bliver brugt til tøjvask/tørring, men væggene virker tørre og der lugter ikke fugtigt. Så jeg overvejer, om det kan være fugt indefra?

Er der nogen, der har en idé om hvad det kan være for noget?


Det er et meget tydeligt Skimmel angreb som Fladder skriver og det gælder om at få det stoppet snarets muligt, Køb noget ganske almindelig Atamon som bla. bruges til konservering af syltetøj.
Og du har ret det er fugt inde fra muren, eller mere korekt fra jorden på den anden side af muren, hvilket kunne tyde på at der er for lidt dræn langs din mur udenfor. Så det bedste du kan foretage dig er faktisk at grave op og få muren gjort tæt og så montere noget der minder om en meget stor æggebakke op ad muren efter du har tjæret murværket, det er et mere moderne dræn.
Det kan virke som at skyde myg med elefanter, men det er en meget farlig svamp for hele dit hus og for dig og din familie.
Og et godt råd, ind til du har fået bugt med svampen må du ikke tørre tøj i kælderen, for så er der meget store chancer for at du slæber svampen med op i den øvrige beboelse.

V.h Håndværkeren smile
Ro på nu...

Jeg har dem også i min kælder. Der er tale om saltkrystaller og de bliver til "pulver" når du rører ved dem - bare prøv at smag på dem. Saltet kommer fra cementen og bliver i opløst form trukket ud til overfladen af væggen med det vand, der diffunderer gennem væggen. Ved vægoverfladen fordamper vandet og saltet bliver tilbage som saltkrystaller.

Så ud over at det ser træls ud, så er der ikke nogen sundhedsrisiko forbundet med det hvide "stads". Det viser selvfølgelig at der er vandtransport gennem væggen og hvis du vil af med det, så er det omfangsdræn og vandbeskyttelse af kældermuren (går selv og overvejer om jeg skal gøre det selv).


mvh Janus Lyngbye
synes nu også det mest ligner saltpeterudtræk. Som Lyngbye skriver prøv at rør ved det.
Annonce
hej

Det er helt almindeligt fæmomen du er ude for her. Det er salt udtræk i din væg, og det sker ofte i ældre huse, specielt når du bruge rummet til tørring og vask - og andre fugtige aktiviteter. Du må rense det af og sørge for som der står tidligere at få lagt ordentligt dræn omkring dit hus.

Nu hvor august har være ualmindelig våd er det jo ikke noget under at det sker i år. Men hvis jeg var dig, ville jeg få det renset væk og følge det det næste års tid. Sker det igen til foråret og efterår - hvor der kommer meget nedbør, så er der ingen vej udenom. Sker det ikke igen, er det fordi denne august har været umådelig våd.

Vent og se hvad der sker.

Det er på ingen måde sundhedsskadeligt, og du behøver ikke at gå i panik.

Med venlig hilsen

Mogens
Tibberup Høkeren
www.tibberuphoekeren.dk

Jeg har stor interesse i gør det selv problematikker, når man bor i et gammelt hus.
Beklager hvis jeg har villedt nogle....

Mine forældre havde på et tidpunkt disse saltudtræk, og det syntes jeg så noget anderledes ud end dette - især den mørke plamage bag "totten" får mig til stadig at tro det er et svampeangreb

Kunne være rart at høre om hvordan "totten" er at røre ved

Med venlig hilsen

Fladder
Tak for alle jeres svar og gode råd.

Jeg kan lige nævne, at den mørke plamage nok er skygge/råbeton - der er ikke nogen sorte pletter, og betonen føles helt normal.

Jeg vil i første omgang opstille en affugter for en sikkerheds skyld og så undlade tøjtørring i rummet forløbig. Jeg har også måttet bide i det sure æble og tænde for varmen igen, så rummet bliver opvarmet. Jeg synes egentlig, at det er lige tidligt nok, men fruen, børnene og nu også kældervæggen har krævet det wink

Derefter vil jeg nok vente og se, om det kommer igen. Skal nok melde tilbage, hvordan det er gået af hensyn til andre med samme problemer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også