Liming af egeplanker

Jeg har fået fat på nogle 32 mm høvlede egetræsplanker som skulle have et fornuftigt fugtighedsniveau til møbler, og derfor har jeg planer om at skulle lave en bordplade til mit kommende spisebord.

Mit kendskab til fremgangsmåden for sådan et projekt ligger på et meget lille sted men har dog hænderne skruet rigtigt på smile

Hvilken lim skal bruges?
Hvordan laver man bedst et "anlæg" til at presse plankerne sammen? (pladen skal være omkring 70cm bred)
Hvordan efterbehandles pladen? (slibning og lignende)
Er der faldgrupper som man skal passe på i forløbet?

Generelle tips og tricks til projektet?

Venlig hilsen
Henrik
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Skou.

Limen skal være vandfast, gerne en topomponents, spørg en farvehandler/byggemarked. Havde du spurgt for 20 år siden kunne jeg oplyse dig et mærke. Det blev desværre forbudt.

At lime en bordplade på hobbyplan så den ligner noget, vil jeg mene er rimeligt svært. Du skal have en kraftig bænk, der er helt plan at spænde i og en sådanne vil jeg mene, vil være nær lige så dyr at lave som måske at købe en plade, da den skulle kunne spænde på kanten for hver ca 25 cm i hele pladens længde. Ydermere er det nødvendigt med flere kraftige eks. T jernsbjælker på tværs af stavene da en plade af stave i kantspænd har en kedelig tilbøjlighed til at ville rejse sig midt på. Håber du forstår. Måske kan du finde en bænk ved en snedker ?

Nu ved jeg ikke hvor lange dine stave er men normalt hvis stavene skal ligge i forlængelse af hinanden fræser man en fingersamling hvilket kræver en meget stor investering i en maskine. Måske en snedker har en sådanne ?

Når pladen er limet og tør køres den igennem en tykkelseshøvl og slibes, en exentersliber med fint papir er ok her på hobbyplan. Tykkelseshøvlen kan du sikkert finde en snedker.

Det er sådan ca fremgangsmåden som jeg vidende om man lavede plader for 20 år siden. Ved ikke om du kan bruge noget, er du i tvivl må du hjertens gerne spørge nærmere.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det kan godt være noget af en plade selv at lime sammen, når man ikke har en presser til det. Når den er så bred, kan det være en fordel at lime den ad to gange; forstået på den måde at du limer to stykker af ca. 35 cm i bredden, for senere at lime pladen til de 70 cm.

Som 'Nitter' skriver, skal du have noget til at styre stavene med, for de glider med garantil op og ned, når du spænder sammen. I stedet for t-stykkerne kan du bruge nogle kraftige lister/planker, som du klemmer om stavene med et par skruetvinger. Brug noget tape på listerne/plankerne. Dette gør, at de ikke hænger i træet noget du løsner. For øvrigt skal du have en del skruetvinger til sammenspænding; ca. pr. 20-25 cm. for ellers bliver det ikke tæt.

Den lim 'Nitter' tænker på, er sikker fenollimen, som er en fantastiks lim - men besværligt at arbejde med. Men de vandfaste lime man kan købe i byggemarkeder m.fl., er nu heller ikke så ringe.

I stedet for tykkelseshøvlen, som ikke tager så store bredder nu om dage, så vil jeg foreslå at du finder en snedker/møbelfabrik, der har en såkaldt kontaktpudser, der er i stand til at lave en perfekt overflade. Men husk nu at skrabe det meste lim. For alt for meget lim er de kede at sætte deres pudsebånd i.

God arbejdslyst - du får sved på panden :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

Hej,

Jeg har et lignende projekt i støbeskeen (planlagt til vinter), og har også gjort mig en del overvejelser.. Selve limningsprocessen er jeg ikke så nervøs for. Jeg har et klippestabilt arbejdsbord med en helt plan overflade, som kommer til at danne grundlag for limningen. Plankerne er ca 22 cm brede, og de bliver så limet af 3 gange som Svend foreslår. Masser af skruetvinger, og en eller anden anordning der forhindrer at træet slår sig. (den slap jeg nemt om ved)

Den største udfordring for mig ligger i at forarbejde plankerne, så limefladerne bliver hysterisk lige. I mangel af en bordhøvl, tror jeg simpelthen at jeg bruger noget så simpelt som en gammel manuel høvl. (Med korrekt justering og slibning, kan den skrælle papirstynde spåner af.) Derefter vælger jeg nok at fræse en 4 mm not i langsiderne - ikke helt til enderne, og lægge en strimmel krydsfiner ind.

For at få overfladen plan, har jeg overvejet en overfræser monteret på skinner, men det nemmeste - og bedste - er nok at benytte Nitter eller Svends metode smile )

Held og lykke med projektet..! Skriv gerne om hvordan det går!

hilsen
Søren
Jeg ville nu nok bruge en overfræser med et anlæg i pladens længde til at lave limeflader, den kan jo også indstilles til kun at tage et kønshår i bredden.

En høvl vil altid vippe lidt, og så har du en sprække. Nu ved jeg jo ikke om du har vundet danmarksmesterskabet i høvling, men sådan en er ikke helt nem at hånderer.

Sådan gjorde jeg i sin tid. Det blev rigtig godt, det var dog kun 1,2 meter samling.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
der er ingen grund til brug af giftige to komponent lime, alm hvid snedkerlim (pva) er perfekt til en sådan opgave, hvis emnerne har god pasform bliver limningen væsentlig gstærkere end træet selv.

mvh www.baarup.com
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis