alternativ motersavsolie?

Hej

Jeg mener at have hørt at man kan benytte et alternativ produkt til motersaven i stedet for alm kædesavs olie som smørremiddel til kæde og sværd. Er der nogen som kender noget til det? Olivenolie? rapsolie?

mvh Anders
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders: Esso tager 69 kr. for 4 l rimelig god olie.

Brug den Bornholmske rapsolie og den gode olivenolie ( 300-400 kr ca for 4 l. ) til lidt god mad istedet for rolleyes rolleyes Mvh Benny.

Benny N.
Hej Anders.
Ja du kan godt bruge den billige raps olie, men det stinker skrækkeligt og du skal stille doseringen lidt op.
Til dig Benny. Rapsolie kan faktisk bruges som smørremiddel i en totakts motor med seperat smørreolie tank, i MZ klubben var der en overgang en der brugte det, men han lagde et røgslør efter sig så det var ganske umuligt at køre bag ham og den stank som en større Grill bar.
Tak for svarrene, det ender vist med alm kædesavsolie .

mvh Anders
Så for nogen tid siden et kendt program på DR1, hvor det handler om spare og især hvordan man får rabat!
Her kunne man se, hvorledes man meget fint kan bruge rapsolie i stedet for kædesavsolie og som følge deraf spurgte jeg min lokale kædesavs- og plæneklipperpusher om emnet!
Hans svar var, at det var stort set den bedste reklame, han kunne få for sin reparations- og mekanikervirksomhed. Rapsolie er fint hvis man bruger sin kædesav med mindre en 14 dages intervaller, simpelthen fordi det koagulerer/ stivner efter sådanne perioder. Han havde tjent rigtig mange penge på at skille kædesave ad, rense sværd, skifte lejer mm.
I hans øjne var den eneste fordel ved rapsolien, at den typisk er ren/naturlig og dermed ikke forurener væv, hvis man er så uheldig at skære i sig selv.
Samtidig opfordrede han mig til at lave en lille test; tag to stykker fladjern, smør dem med rapsolie og læg dem sammen i 14 dage og prøv herefter at skille dem ad.
Jeg prøvede ikke selv, men jeg må erkende, at ideen med at prøve rapsolien til skæreolie i gevindskæremaskinen har lidt et knæk, netop fordi andre økologiske olier har haft samme kedelige egenskab og kræver meget vedligeholdelse og rengøring i perioder, hvor maskinen ikke bruges så meget!
Der er vist noget med at kædesavsolie også er syrefri. Og at det skal den være.
Hvis den ikke er det, vil kæden ruste meget hurtigere.

Jeg vil tro at du også kan bruge symaskinolie, men det bliver det vel ikke billigere af !

En syrefri cykelkæde olie kan formodentlig også bruges, hvorfor dog bruge noget andet end det der er beregnet til det ?

Man f.eks. også bruge bagenden af en teske til at justere ventiler med wink .

De 5 sparede kr. kan hurtigt koste dyrt, jf. forgående indlæg.

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

Annonce
Til vvs´eren.
En af mine gamle venner bruger sæbespåner som skæreolie i sin drejebænk, en god fed blandning, og har underligt nok ikke haft problemer med rust det til trods for at der godt kan gå et halvt år imellem at han bruger den, drejebænken altså.
Til Anders

Du skriver ganske vist ikke om dine motiver for at søge alternativ olie, men for at beskytte miljøet vil jeg anbefale dig (og alle andre) at bruge biologisk nedbrydelige olier. De fås til kæde såvel som til motor og alle mulige andre formål! Kædesavsolien er rapsoliebaseret.

Fuchs har for eksempel fået det tyske miljømærke for deres kædeolie, men Bosch, Q8 og mange, mange andre har biologisk nedbrydelige olier på programmet.

Der er altså ingen grund (udover nærighed eller hensynsløshed) til at bruge en såkaldt almindelig olie, når man kan bruge biologisk nedbrydelige olier de fleste steder, hvor man har brug for det (fra motorolie over hydraulik-, gear- og transmissionsolie til kædeolie). Du kan for den sags skyld også få biologisk nedbrydeligt smørefedt efter behov.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
triumfthye.

hvor er du henne.!

kender du nogen der har en motorsav blåtand.!

blåtand. er efter en tur med en vilkelsliber.!

jeg fortrækker en rundfil med filelære
og
file savkæden med føglse og gehøre.!

men mange savkæder
en regulæret savkæde slibemaskine der kommer ind
der hvor savkæden er i holder med spænd.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis