Opsætning af (opbevarings)hylder - god idé efterlyses.

Idé til opsætning af hylder efterlyses.

2 vægge som står i 90 graders vinkel (mursten med puds) skal bruges til formålet, længe på hylder ca. 2.5 meter, og ca. 5 hylder i højden. Der regnes med at der bruges 19-22 mm. MDF plade på ca. 30-35cm. i dybden. Hylderne kommer til at skulle bære en del, men dog ikke "flere tons". Bla. tidsskrifter, bøger, div. elektronik, og hvad man nu ellers kunne findes på at sætte op på sådanne opbevarings hylder. Det skal helst se lidt pænt ud, og ikke for klodset.

Der kan købes diverse hyldeophæng, men jeg synes at flere af dem virker lidt for "viktualierums agtigt", eller hvad man nu kalder det. F.eks. de her metalskinner med hakker i, hvor man sætter hyldebærerne fast i.

Min tanke går i retningen af at skrue en 50x50mm. trekant træliste på væggen, og skrue MDF plade fast på den plane falde, men det vil kræve en eller anden form for aflastning foran på hylden, enten i form af skråstivere, eller et rør, som udgør et slags ben, eller understøtning. Evt. et rør som er boret/limet ind i væggen, som udgør "hyldebærene". (Det vil dog være et rimelig stort arbejde at bore alle de huller til "rørene")

Findes der en god idé, eller er det mest optimale/det nemmeste at bruge de her metalskinner med hakker i, og nogle hyldebærer som sidder fast i metalskinnerne ?

Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Sputnik

Idé til opsætning af hylder efterlyses.

2 vægge som står i 90 graders vinkel (mursten med puds) skal bruges til formålet, længe på hylder ca. 2.5 meter, og ca. 5 hylder i højden. Der regnes med at der bruges 19-22 mm. MDF plade på ca. 30-35cm. i dybden. Hylderne kommer til at skulle bære en del, men dog ikke "flere tons". Bla. tidsskrifter, bøger, div. elektronik, og hvad man nu ellers kunne findes på at sætte op på sådanne opbevarings hylder. Det skal helst se lidt pænt ud, og ikke for klodset.

Der kan købes diverse hyldeophæng, men jeg synes at flere af dem virker lidt for "viktualierums agtigt", eller hvad man nu kalder det. F.eks. de her metalskinner med hakker i, hvor man sætter hyldebærerne fast i.

Min tanke går i retningen af at skrue en 50x50mm. trekant træliste på væggen, og skrue MDF plade fast på den plane falde, men det vil kræve en eller anden form for aflastning foran på hylden, enten i form af skråstivere, eller et rør, som udgør et slags ben, eller understøtning. Evt. et rør som er boret/limet ind i væggen, som udgør "hyldebærene". (Det vil dog være et rimelig stort arbejde at bore alle de huller til "rørene")

Findes der en god idé, eller er det mest optimale/det nemmeste at bruge de her metalskinner med hakker i, og nogle hyldebærer som sidder fast i metalskinnerne ?

Hej Thomas.
Ja det er de faktisk, og tænk så lige over at du jo egentlig ikke kan se dem for alt det du lægger op på hylderne. Du kan da sagtens bruge MDF plader, jeg bruger nu blot 16 mm. spånplade som jeg limer et par fyrretræs lister på siderne á 2x4 cm. så hylderne ser ud til at være 4 cm tykke, det giver lige hylderne lidt extra styrke, så du kan klare dig med en hyldebære for hver 75 cm. På indersiden ind mod vægen skære du blot listerne af lige hvor stålvangen går op og ned af vægen.
Jeg efter prøver som regel lige bære evne på den opsatte stålvange ved at sætte en hyldeknægt i sådan en halv meters penge fra loftet hvorefter jeg lige tager et par armbøjninger i den, er den ikke skvattet ned efter tre bøjninger så holder den de næste 25 år. (Vægten er 100 Kg højden 193 cm, på mig altså )

V.h Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Ja det er de faktisk, jeg bruger nu blot 16 mm. spånplade som jeg limer et par fyrretræs lister på siderne á 2x4 cm. så hylderne ser ud til at være 4 cm tykke, det giver lige hylderne lidt extra styrke, så du kan klare dig med en hyldebære for hver 75 cm. På indersiden ind mod vægen skære du blot listerne af lige hvor stålvangen går op og ned af vægen

Det var ikke nogen dårlig idé, men jeg er bare ikke helt med på det du skriver om listen bagved :

"På indersiden ind mod vægen skære du blot listerne af lige hvor stålvangen går op og ned af vægen"

Er det ikke kun på ydersiden af spånpladen at du sætte listen, for at det skal ligne at den er tykkere end 16 mm. Som jeg ser det i tankerne, vil det se lidt spooky ud med en liste bagved hylden, men måske opfatter jeg det forkert ?

Thomas
Citat fra Sputnik

Det var ikke nogen dårlig idé, men jeg er bare ikke helt med på det du skriver om listen bagved :

"På indersiden ind mod vægen skære du blot listerne af lige hvor stålvangen går op og ned af vægen"

Er det ikke kun på ydersiden af spånpladen at du sætte listen, for at det skal ligne at den er tykkere end 16 mm. Som jeg ser det i tankerne, vil det se lidt spooky ud med en liste bagved hylden, men måske opfatter jeg det forkert ?


Hej Sputnik.
Listen sidder der ikke kun til pynt, den er med til at afstive spånpladen så den skal være ordentligt limet fast.
Eller går der max et halvt års til så vil dine hylder bue nedad imellem hyldeknægtene på grund af vægten. Der er aligevel et godt tryk på når du fylder hylderne op. Jeg har tre hylder á 3 m. og der står tidskrifts kassetter og ringbind så der simpelt hen ikke kan stå mere på dem.

V.h Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Listen sidder der ikke kun til pynt, den er med til at afstive spånpladen så den skal være ordentligt limet fast. Eller går der max et halvt års til så vil dine hylder bue nedad imellem hyldeknægtene på grund af vægten. Der er aligevel et godt tryk på når du fylder hylderne op. Jeg har tre hylder á 3 m. og der står tidskrifts kassetter og ringbind så der simpelt hen ikke kan stå mere på dem

Okey, dét kan jeg selvfølgelig godt se er et problem, og det ville også være ærgeligt hvis de buede, men jeg synes stadig at det må se lidt mytisk ud med en liste bag hylden og ned af væggen, når der også er en liste foran.

Det var her at "mine" vinkel-lister kunne komme ind i billedet - det ville for mig at se, give en pænere løsning, men kræver selvfølgelig noget mere arbejde, da de både skal skrues op under hylden, og ind i væggen, og ellers sættes op på samme måde som med dine listen, altså mellem hver stålvange. Men det er jo en rimelig let sag med montageskruer, hvis det kom så vidt.

Har du evt. et billede af dine hylder med listen bagved, måske ændre jeg mening hvis jeg ser et billede af det ?

Thomas
Hej Thomas.
Næh jeg har ikke et billede, jeg ville ønske jeg havde en skanner for så kunne jeg hurtigt lave en tegning. Men listernes funtion er altså at afstive spånpladen. Og tænk så lige på at sætter du hylderne op så de passer til tids skrift kassetter skal der bare være ca. 3 cm. luft imellem Kassetten og næste hylde. Og så kan du springe op og bide dig selv i nakken på at du ikke vil kunne se listerne bagved, værsego bid.

V.h Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis