Reduceret vandtryk med ny vandvarmer

Er der nogen, der kan hjælpe mig med en forklaring på, hvorfor trykket på mit varme vand er faldet drastisk efter at jeg har installeret en ny vandvarmer?

Jeg har skiftet en gammel kappebeholder med en Vølund kombibeholder. I den forbindelse har jeg ændret lidt på rørføringen til/fra beholderen, men ikke på rørdimensionerne (3/4").

Kan det være sikkerhedsaggregatet, der ikke slipper nok vand igennem, eller kan det være cirkulationen, der gør det (der har hele tiden været naturlig cirkulation på systemet, så det har jeg svært ved at se skulle gøre det)?

Alle gode ideer - og specielt mulige løsninger - er velkomne, da det er lidt trist kun at have ordentligt tryk i kælderen!

Mvh
Thomas

P.S.: Der er ingen ændring i det kolde vand, så stoppede haner o.l. burde ikke være forklaringen.

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være den ene ventil på sikkerhedsaggregatet der ikke er helt åben.
Der er to mindre ventiler. Når den ene åbner - løber der vand ud på gulvet. Det er den forkerte. Den anden skal stå åben.
Der er også en mulighed for at afprøve sikkerhedsventilen. Den skal du ikke dreje på.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej,
Der er det specielle ved en Vølundbeholder, at dens indløb er konstrueret på følgende vis: for at sikre at det kolde vand ikke 'blæser' op i toppen af beholderen, er der indsat et pex-rør inden i tilslutningsrøret. Dette pex-rør er klemt fladt i enden og der er boret et antall huller i siden af den del af røret, der stikker op over enden af tilslutningsrøret. Arealet af disse huller svarer ikke til lysningsarealet af tilslutningsrøret, men kun ca. 50% og således har du her en enkeltmodstand, der kan tage en del af dit vandtryk, hvis du i forvejen ligger lavt i fortryk. Samtidig giver pex-røret også en reel indsnævring af lysningen på tilslutningsrøret, som i følge arbejdstilsynets forskrifter skal være 3/4" eller 20 mm. Arbejdstilsynet bekymrer sig om den slags, fordi det har noget med sikring mod overtryk i beholderen (evt. fare) og den skal have samme dimension som sikkerhedsventilens lysning. Det har din beholder ikke, i de fleste tilfælde betyder det ingenting, men i dit tilfælde kan det have negativ indflydelse på vandtrykket på varmtvandssiden.
Du skriver, at du kun har ordentligt tryk i kælderen? Det kunne jo tyde på ´forstoppelse´på røret opad i din installation! Sidder der evt. nogle afspærringshaner eller T-stykker på vejen?
Har du termostatbatterier eller andre haner med forfiltre i tilslutningsomløbere eller i blandedelen på batteriet.
Er varmtvandsledningen stoppet, så vandet i virkeligheden løber baglæns i din cirkulationsledning, som typisk er mindre i dimension?
mvh

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for oplysningerne! Jeg har checket hanen på sikkerhedsaggregatet igen, og den er helt åben, så det burde ikke være her, problemet ligger. Cirkulationen er 3/4"" hele vejen og virker fint, så jeg tror ikke, vandet løber den gale vej.

Jeg har forgreninger undervejs, og armaturet til bruseren er med termostat, men det er _alle_ haner, der mangler tryk (vist nok også den, jeg troede virkede, i kælderen). Der er imidlertid intet, der er anderledes end det var før (med den gamle beholder).

Lige over varmtvandsudtaget sidder et T, hvor den ene side p.t. er blændet, men hvor der skal trækkes rør til en hane uden om cirkulationen. Jeg tror jeg monterer hanen og ser, om der kommer fuldt tryk på den - hvis ikke må det næsten være det sk... PEX-rør!

Jeg går ikke ud fra, at det er noget, man kan gøre noget ved, når først beholderen er monteret?

Mvh
Thomas

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasPont (den 03-04-2003).]

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis