Viden om sejldug?!

Kun Polarbjørn i Norge sælger telte i Ventile - og som de skriver på www.polarbjorn.no: "Den spesielle produksjonen koster flesk". Jeg er hverken tilfreds med konstruktionen eller prisen hos Polarbjørn. (12.400,- NOK for det billigste telt). Altså: Jeg må sy et telt selv. (Jeg har en egnet maskine og tegningerne ligger klar). Ventile har jeg styr på. Men da noget af teltet kan sys i andet materiale, der gerne må være lufttæt, har jeg brug for viden om SEJLDUG i ubehandlet BOMULD. (Jeg imprægnerer det med en blanding af bivoks, paraffin og trætjære).

Sejldug i bomuld findes i forskellige kvaliteter, men hvordan beskrives disse kvaliteter? Jeg har brug for så tætvævet, langfibret bomuldsstof, som muligt. Måles det ganske enkelt i gram pr. kvadratmeter?

Og hvad er ravndug?

Henvisninger til bøger og internetsider modtages med glæde.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra TriumfThye

Kun Polarbjørn i Norge sælger telte i Ventile - og som de skriver på www.polarbjorn.no: "Den spesielle produksjonen koster flesk". Jeg er hverken tilfreds med konstruktionen eller prisen hos Polarbjørn. (12.400,- NOK for det billigste telt). Altså: Jeg må sy et telt selv. (Jeg har en egnet maskine og tegningerne ligger klar). Ventile har jeg styr på. Men da noget af teltet kan sys i andet materiale, der gerne må være lufttæt, har jeg brug for viden om SEJLDUG i ubehandlet BOMULD. (Jeg imprægnerer det med en blanding af bivoks, paraffin og trætjære).

Sejldug i bomuld findes i forskellige kvaliteter, men hvordan beskrives disse kvaliteter? Jeg har brug for så tætvævet, langfibret bomuldsstof, som muligt. Måles det ganske enkelt i gram pr. kvadratmeter?

Og hvad er ravndug?

Henvisninger til bøger og internetsider modtages med glæde.

Ja netop jeg burde jo vide noget om bomuld, og aligevel er det begrænset, for det er ikke noget der bruges så meget af mere i Dameskrædderier.
Men jeg ved at det benævnes på flere forskellige måder alt efter hvor fin en bomuld der er tale om. Jeg har aldrig hørt tale om Ventilé bomuld før.
Men jeg ved at vi i skrædderi også har betegnelser for vævestrukturen.
Og en Bomuld som jeg umiddelbart ville tro kunne opfylde dit behov er en satin vævet bomuld.
Men har du slet ikke overvejet at bruge Goré tex, det er jo et matriale som netop kan ånde fra den ene side men som er 99 % vandtæt på den anden side.
Hvad skal du dog bruge et så extremt telt til ??

V.h Håndværkeren smile
Gore-Tex virker ikke! Og hvis det alligevel skulle virke i den ene støvle, så holder dét op efter nogle år. Alt dette er dokumenteret ved tests. Derudover ved jeg det samme fra venner og bekendte, der har personlig erfaring med Gore-Tex. Men lad det ligge. Mit projekt skal være i naturmaterialer, så jeg leder ikke efter alternativer, men specifik viden.

Ekstremt er det vel ikke at ville have et regntæt telt, der kan "ånde" og følgende er helt tørt og kondensfrit? Hvis du er lukket inde længere tid på grund af dårligt vejr og vil lave mad, tørre sokker og varme op i teltet, er det i særdeleshed rart, at der er tørt og godt, hvad enten du ligger på en festival i Danmark eller du ligger på et fjeld i Norge.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Citat fra TriumfThye

Gore-Tex virker ikke! Og hvis det alligevel skulle virke i den ene støvle, så holder dét op efter nogle år. Alt dette er dokumenteret ved tests. Derudover ved jeg det samme fra venner og bekendte, der har personlig erfaring med Gore-Tex. Men lad det ligge. Mit projekt skal være i naturmaterialer, så jeg leder ikke efter alternativer, men specifik viden.

Ekstremt er det vel ikke at ville have et regntæt telt, der kan "ånde" og følgende er helt tørt og kondensfrit? Hvis du er lukket inde længere tid på grund af dårligt vejr og vil lave mad, tørre sokker og varme op i teltet, er det i særdeleshed rart, at der er tørt og godt, hvad enten du ligger på en festival i Danmark eller du ligger på et fjeld i Norge.

Jamen det kan jeg da sagtens følge dig i, jeg er selv en ivrig campist. Men jeg har et traditionelt tunnel telt med innertelt jeg har smidt bag på min mc. i mange år, og så kørt rundt oppe i Sverige hvor vi jo kan slå os ned "næsten" hvor vi har lyst. Jeg er dog efter hånden kommet i en alder hvor jeg ikke syntes det er så sjovt at skulle kravle rundt på fire.
Se der er noget der hedder Indisk Bomuld og der er i denne typebetegnelse en Grov og en fin, den fine er bleve brugt til faldskærms matriale og til spilere på en sejlbåd, før nylonnen kom til verden, det var måske noget du kunne bruge til noget.

V.h Håndværkeren smile
@ TriumfThye

Hvor køber du Ventile ? Pris osv?

@ Håndværkeren

Var det også det du vil finde forhandleren til?
Citat fra toppermaestro

@ TriumfThye

Hvor køber du Ventile ? Pris osv?

@ Håndværkeren

Var det også det du vil finde forhandleren til?


Ja det var det faktisk, men nu har jeg forhørt mig de steder hvor jeg køber mine matrialer til skrædderiet, ingen har nogen sinde hørt om "Ventile" så det må være fabrikkens navn på et matriale som hedder noget andet internationalt.

V.h Håndværkeren smile
TriumfThye.

Jeg har med vilje undladt at bruge citat funktionen, da dette udmærkede hjælpemiddel har været ikke så lidt misbrugt på det sidste, men forhåbentlig kan du bruge dette svar:
Teknikken ravndug er lidt anderledes fra lærredsbindingen. Denne binding er klassisk for kraftige bomuldsstoffer, og rummer en del af forklaringen på cowboybuksens slidstyrke. Ravndug adskiller sig også fra lærred ved, at der er en tydelig ret- og vrangside.

Ventile er et fantastisk tætvævet og stærkt bomuldsmateriale, som både tillader kroppen at “ånde” og som samtidigt er ekstremt vind- og vandtæt.
Ventile er ikke hverken coated eller imprægneret, hvorfor materialet bevarer sine egenskaber groft set uændrede gennem hele tøjets livslængde.
Ventile blev i 1930’erne udviklet til at lave brandslanger.
Da anden verdenskrig startede, blev det brugt til flyverdragter, fordi det på den ene side var muligt at bære dragten gennem mange timers brug i cockpittet og på den anden side kunne sikre overlevelsen, hvis piloterne havnede i havet.
Piloter i Storbritanien, Tyskland, Frankrig og Canada bruger fortsat flyverdragter i Ventile pga. materialets egenskaber, som ikke findes i noget andet materiale i dag, hvilket kan læses på:http://www.naturakademi.com/ventile/ventil.html

Mvh.
bodker

Hej Bodker.
Du skal ihvertfald have tak for linket, fra min side, nu kan jeg sende den videre til de steder hvor jeg køber matrialer til skrædderiet.
Ravndugs vævningen kender jeg godt, jeg har endda en gang for flere år siden syet et mindre stel sejl i netop Ravndug til en mini gaffelrigger.
Og som du selv beskriver det, så er bla. denim en ravndugs vævning.

V.h. Håndværkeren
Tak for information vedrørende ravndug.

Det lader til at Etaproof er det samme stof som Ventile. Blot er Etaproof produceret hos Stotz & Co. i Schweiz, hvor Ventile produceres hos Talbot Weaving i England. Jeg kunne se på en henvisning på utsidan.se, at Stoltz sælger minimum 30 meter. Jeg kender ikke prisen. Men jeg tog kontakt til Talbot, som gerne sælger den længde, du måtte ønske. (Dog skal du købe minimum 300 meter, hvis du vil have den militære vævning, L28 – den produceres nemlig kun på ordre. L28 koster 228,25 dkk/m). De andre koster: For den almindelige (L24) 153 dkk/m; for den lette (L34) 159,75 dkk/m ; for den tunge (L19) 158 dkk/m. Stoffet er 1,5 meter bredt. Det koster så ekstra 110 dkk for små afskæringer fra store ruller!

Se: http://www.ventile.co.uk/index.html for yderligere oplysninger om vævningerne. Bestil en ”Info Pack” for uddybende oplysninger.

De er både venlige og informative på Talbot. De faxer for eksempel gerne syanvisninger. Jeg har modtaget en ”Info Pack” fra Talbot, der rummer syanvisninger og anbefalinger til nål og tråd samt en række stofprøver i alle de farver, de producerer.


Pointen er: Jeg skal sy et selvstående telt med overdækket indgang. Det skal være i Ventile, fordi jeg ikke ønsker indertelt – og fordi teltet skal kunne ånde. Da jeg havde indtryk af, at Ventile var ekstremt dyrt, ville jeg sy det nederste, bunden og dele af udhænget i billigere bomuldsstof, som jeg ville imprægnere med min bivoksblanding. Men da andet bomuldsstof, der er tætvævet og langfibret koster 20-40 dkk/m mindre end Ventile…Tja; så har jeg valgt udelukkende at bruge Ventile.

Det undrer mig dog, at når jeg har spurgt så mange steder, fra producenter over forhandlere til brugergrupper (såvel inde- som udemennesker), at ingen har kunnet fortælle noget som helst om reel kvalitetsvurdering af stoffer. Intet!? Vandtæthed, lystæthed, trådstørrelse, vævningstæthed, fiberlængde – intet har jeg fået et ordentligt svar på!? Jeg kan til nød få oplyst vægten pr. kvadratmeter, som ikke giver mening uden nogle andre parametre. (Nåjo; en forhandler gav uddybende oplysninger om et produkt, der bestod af 50% polyester og var imprægneret, selvom jeg anførte udelukkende at være interesseret i 100% ren, uimprægneret bomuld. Deres specielle produkt, netop til telte, havde således knap 23 tråde pr. centimeter på hver led – sammenlign selv med Ventile. Og så vejede det 220 gram/kvadratmeter)!

Venligst

Thye

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis