plænetraktor

Er der nogen her der kan vejlede om køb af plæne traktor. Jeg har en Texas twin-cut der nu er ved at ødelægge sin 3. gearkasse, og må nok købe en ny. Jeg har set en maskine der hedder Craftsman. Den ligner en maskine som hedder Partner. Kender nogen forskellen på de to.
Ole.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ole hadamer

Er der nogen her der kan vejlede om køb af plæne traktor. Jeg har en Texas twin-cut der nu er ved at ødelægge sin 3. gearkasse, og må nok købe en ny. Jeg har set en maskine der hedder Craftsman. Den ligner en maskine som hedder Partner. Kender nogen forskellen på de to.
Ole.

Hej Ole.
Der er stor sandsynlighed for at maskinerne er ens og måske endda bygget samme sted, blot til to forskellige firmaer. Jeg har selv en halvgammel plænetraktor af ubestemmeligt mærke ( Er faldet af ) men der ligger en 12 Hk. Brigs & Straton motor i den, jeg har kigget på flere modeller i samme prisleje altså under 10.000,00 Kr. og de fleste har en B & S motor under hjelmen, det er jo også en bundsolid motor som bare kører og kører, når den bliver passet med olie skift o.s.v.
Er der et meget kuperet teræn du bor i, eller knokler du den.

V.h Håndværkeren smile
Ja tak. Jeg knokler den; Men det er nu heller ikke motoren der er dårlig, den er jeg imponeret over. Den kører bare nu på 11. år. Men gearkassen er svag. Jeg er blevet fortalt, at et hydrostatisk gear skulle være mere holdbar. Jeg har ca. 3000 m/2 fordelt på flere plæner, så jeg behøver en maskine til hjælp.
Citat fra ole hadamer

Ja tak. Jeg knokler den; Men det er nu heller ikke motoren der er dårlig, den er jeg imponeret over. Den kører bare nu på 11. år. Men gearkassen er svag. Jeg er blevet fortalt, at et hydrostatisk gear skulle være mere holdbar. Jeg har ca. 3000 m/2 fordelt på flere plæner, så jeg behøver en maskine til hjælp.


Ja det kan jeg godt se, så kan jeg ikke være med, jeg har kun 1600 m2
Men jeg vil da godt anbefale en Hydrostatisk maskine med knækstyring og frontklipper. du skal nok lige vænne dig til det hydrostatiske system hvor du har frem og bak i samme pedal, og så bremser den også ret voldsomt når du slipper pedalen.
Men du blive fri for koblingen, du skal ikke sidde og hive i en gear stang for frem /bak og kan manøvre væsentligt hurtigere med en knækstyret maskine.

V.h Håndværkeren smile
Jeg er meget interesseret i, at vide hvad du bruger maskinen til. Du skriver, at den slider gearkassen op?

Det lyder som om du bruger den til et stykke arbejde, som maskinen slet ikke er bygget til. Spænder du tunge biltrailere efter den eller hvordan? Gearkasserne på de fleste alm. havetraktorer herhjemme er ikke noget man kalder for stabilt og er kun bygget til alm. kørsel evt. med en lille "havetraktor-vogn", ikke trailere. Desuden må man på alm. manuelle gearkasser ikke skifte gear uden, at bruge kobling, som utroligt mange mennesker ikke forstår eller er ligeglade med. Det lyder af lidt meget, at den skulle knokle den ene gearkasse i stykker efter den anden på kun 11år?

Hvis du ikke bruger kobling, så køb en med hydrostatisk fremdrift. Så slipper du for, at smide gearkasser væk.
Hvis du bruger den til trailer, så køb en med støbejerns-bagtøj, som f.eks. en Toro Wheel Horse 520 H, som også har hydrogear. Den koster mellem 15.000 og 20.000 dkkr. Vi har en del af dem i Danmark, da de gik som varmt brød til de danske kirkegårde i sin tid. Den gamle motor, kan evt. udskiftes med en Honda, som Honda har bygget specielt til denne model. Og skulle du have behov for noget traktortræk, kan den være med der også. Suveræn maskine.
Hilsen Poul
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Må indrømme jeg er fortaler for stige men så får man også lov til at lægge mønter på bordet når man køber en ny.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Stiga er bare gode maskiner. Solid svensk kvalitet, som Volvo, SAAB og så videre...Jeg har selv 2 stk. Garden, som på mange områder fungerer bedre end de lidt større med motor foran og så koster den ikke ret meget brugt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mange af de billige havetraktorer kommer fra sverige, de har en af verdens største fabrik.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg har ca 1400 m2 plæne og har for 3 år siden købt en Stiga ready HST.
Den er jeg UTROLIG glad for, den er perfekt til en have med mange små kroge og bede i plænen, og er formidabel let at manøvrerer da hydrostat gearet sidder i foden.
Den har kørt en del med trailer uden at vise tegn på overlast endnu.


Kun perfekt er "godt nok"

Der er dog forskel på "de billige" og så Stiga...bare lige for en ordens skyld. Så vidt jeg ved har nogle af Stiga's modeller lavet transmissionen anderledes end på de fleste andre. De smider simpelthen gearkassen op over en ekstra aksel og forbinder dem med kæder, som f.eks. de ældre Stiga Villa'er. Jeg ved ikke med de nye. Så måske kan nogle af disse Stiga'er bedre klare kørsel med trailer. Det er dog ikke noget, man på noget tidspunkt vil anbefale nogen som helst.
...og noget andet, det er først når skaden er sket, at du opdager, at den ikke kunne holde til det tunge job med traileren. Hvis traktorens drivhjul er monteret direkte på gearkassens aksel og her snakker vi de almindelige alu-gearkasser, så skal man passe på med, at montere biltrailere på dem. Det holder de ganske enkelt ikke til, da de ikke er bygget til det. Derfor har man muligheden for, at købe en alm. havetraktor-vogn, som ikke tåler så mange kilo, men som traktoren bedre kan arbejde med. Lige nu kan man få en af de små havetraktor-vogne til knap 900,-DKKR.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis