bådtype

hvad er den korrekte betegnelse på denne type jolle ?rolleyes bygget i Rudkøbing

jeg ku' sgu' ikke få billedet på, så se min side, eller! glem det

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra lynæs

hvad er den korrekte betegnelse på denne type jolle ?rolleyes


Æææh Hvad for en Jolle Lynæs

V.h Håndværkeren smile
Citat fra lynæs

.
se den på www.baadside.dk som jeg skrev kunne jeg ikke få billedet ind, og jeg kunne heller ikke slette indlægget.sorry


Nåeh, nu ved jeg hvad du mener, det er en platgattet jolle. Iøvrigt en rigtig god sejl jolle der kan tage noget sø, men som nok mest er beregnet til brug i de indre Danske farvande, så lad være med at stikke en tur ud over Kattegat til Sverige, uden vejret er til det i et par dage.

V.h Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Nåeh, nu ved jeg hvad du mener, det er en platgattet jolle. Iøvrigt en rigtig god sejl jolle der kan tage noget sø, men som nok mest er beregnet til brug i de indre Danske farvande, så lad være med at stikke en tur ud over Kattegat til Sverige, uden vejret er til det i et par dage.

V.h Håndværkeren smile
.

rolleyes ja ja så let slipper du ikke. jeg mener nu at en platgatter er kendetegnet ved at spejlet når vandfladen .så er det en hækjolle/redningsjolle/hjertespejlsjolle/spejlgatter eller hva' . det er vel ikke en sjægt eller en smakkejolle, men når den nu får en smakkerig, som jeg har, bliver det så en smakkejolle ? en sjægt går vist på skrogtype alene, er ikke helt sikker vedr. smakkejolle.confused Den skal bare ta' lidt småture ud fra Bogense du. Ellers haft en god sommer ? Lillebæltsværftet kalder denne nybygning en smakke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

.

rolleyes ja ja så let slipper du ikke. jeg mener nu at en platgatter er kendetegnet ved at spejlet når vandfladen .så er det en hækjolle/redningsjolle/hjertespejlsjolle/spejlgatter eller hva' . det er vel ikke en sjægt eller en smakkejolle, men når den nu får en smakkerig, som jeg har, bliver det så en smakkejolle ? en sjægt går vist på skrogtype alene, er ikke helt sikker vedr. smakkejolle.confused Den skal bare ta' lidt småture ud fra Bogense du. Ellers haft en god sommer ? Lillebæltsværftet kalder denne nybygning en smakke.


Hej Igen Lynæs.
Det var almindeligt brugt at kalde bådtypen efter hvilken sejltype i "gamle dage" Det havde nok noget at gøre med at bådebyggeren den gang byggede jollen ud fra hvad den skulle bruges til. Der var jo ikke masseproduktion den gang. Sejlføringen var af stor betydning, for det var jo ikke alle der havde råd til sådant et maskemekanisk uhyrer da bådmotoren kom til verden. Før den tid var sejlene en afgørende faktor. Smakke riggen er let at sejle med en mast og en stage så virkede tingene, men den går ikke så højt til vinden som foreks. en Gaffelrig som jo også er noget tungere at arbejde med.
Efter hvad jeg har lært skulle Smakkeriggen dog være den mest udbredte hos fiskerne i småbåde D.v.s. op til ca 30 fod.
Den duede dog ikke til de små drivkvaser der skulle en Gaffel rig til, der dog nogle gange blev ført med løst underlig og altså også uden bom.
Grunden til at det hed en drivkvase var at den ved fiskeri blev drevet sidelæns ved at bakke med fokken og nogen gange også messanen.
Jeg ved ikke om du har prøvet at ligge underdrejet ved at bakke fokken. Du kan ved at surre roret til at gå over stag og så bakke fokken få din båd til at stå på det samme sted i dagevis, eller sålænge vinden holder.

V.h Håndværkeren smile
Annonce
det var bedre. jeg tror smakkeriggen blev brugt, fordi den kunne surres om masten, og ikke fyldte op i båden, hvor der ikke var for megen plads i forvejen. Den kutter vi lagde glafiber på, var netop en drivkvase fra ca 1908, og havde været forsynet med en sænkekøl, som brugtes under normal sejlads. Vi kom dog ikke nærmere til, hvad man kalder denne jolle. Jeg forsøgte på min Kinatur, at få fat i et junkesejl, det lykkedes desværre ikke, og så var en gammel dansk bådtype, jo også blevet til en Junke. Nej jeg har aldrig ligget underdrejet, jeg har løbet med vejret for næsten ingen sejl.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej med jer.

Smakkejoller er typisk spidsgattede. Og de findes med en to elle rtre master, med elle ruden bovspryd. Med eller uden topsejl. En enkel rigningstype der er nem at sejle og som nemt kan lægges ned hvis der skal roes. Masterne er oftest med stag der ret let fjernes.

En Sjægt er den specielle smakkejolle der blev brugt i Limfjorden, smallere end andre smakkejoller og ret hurtig. Man skulle jo kunne sejle fra fiskerikontrollen... Læs gerne bogen om limfjorssjægten. Som jeg husker det lagde man oftest masten ned under fiskeri for at få mere ro i jollen mens man trak det store håndvod hjem. Det hele foregik jo med muskelkraft af to - tre mand.

Din jolle er nok det jeg vil kalde en typisk hækjolle, Det ses af udskæringen i spejlet. En hækjolle skal helst kunne vrikkes af en mand. Og de har helt sikkert ofte været smakke riggede. Du skriver vist ikke noget om størrelsen af din jolle men den ser pænt stor ud.

Den vil kunne klare rigtig meget og ikke mindst give mange dejlige timer på vandet.

MVH Njord
hej Njord. Tak for svaret. Den kan ganske rigtigt vrikkes med en åre og den er 4.15 - 1.65. Jeg har lige bestilt en 5 m. mast til den, sejlene har jeg, men jeg mangler også at lave rorbeslag. jeg har også en renoveret Seagull type 102, men måske kommer den ikke på. Så er der det med de dejlige timer, jeg har desværre den uvane, at sælge mine både, når jeg synes, de er, som de skal være.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

hej Njord. Tak for svaret. Den kan ganske rigtigt vrikkes med en åre og den er 4.15 - 1.65. Jeg har lige bestilt en 5 m. mast til den, sejlene har jeg, men jeg mangler også at lave rorbeslag. jeg har også en renoveret Seagull type 102, men måske kommer den ikke på. Så er der det med de dejlige timer, jeg har desværre den uvane, at sælge mine både, når jeg synes, de er, som de skal være.

Den "uvane" er du ikke ene om Lynæs, jeg har ombygget 12 både i den tid jeg har haft båd, lige fra joller til den største, der var en platgattet Travalje på 28 fod der blev ændret fra at være en elendig motorsejler med en alt for sulten benzin motor til en dejligt velsejlende Ketch. Men så var den heller ikke morsom længere. Jeg har ikke haft en båd siden 1996 hvor jeg blev "ramt" af en motorcykkel, men nu hvor jeg igen har fået mere tid, overvejer jeg faktisk at bygge en sejlkano/kajak på 4,4 m. x 0,8 m. med en ketch rig på ca. 5 m,2
Den skal kunne transporteres på min sidevogn.
Og lige for at komme spørgsmålet i forkøbet, jo jeg må køre med en genstand der max vejer 120 Kg. og er 12 m. lang på min Mc. Måske lidt besværligt men fuldt inden for lovens rammer.
Junkerig !
Jeg kan huske at der ovre i Rudkøbing var en mand der havde en Sagita 20 med ustaget Junkerig. Han kunne sejle fra den traditionelle rig og gå væsentligt højere til vinden end andre Sagita 20 ´ Det som jeg var ret så facineret af var rebe metoden, det var godt nok nemt og kunne udføres fra cockpittet i al slags vejr.

V.h Håndværkeren
Jeg er også facineret af junkeriggen, men kunne ikke finde en, der kunne sy et sejl. Men jeg stadig interresseret, hvis nogen skulle melde sig. Det lyder da godt med din sejlkano. Da jeg handlede med både, fik jeg engang en tysk sejlkano i bytte, det var et træstel, med lærredsovertræk, den kunne adskilles/samles på ca 5 min, den var vel ca. 4m lang, og helt sjov at sejle i, og det hele kunne være i en sejlpose. Der var beslag på, så man kunne bruge en af de såkaldte seitebordsmotoren, som er almindelige i Tyskland.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis