Skift af pakdåser for ventilspindler

Min 16 år gamle Peugeot 205 1,4XRi er begyndt at bruge olie og udsender en masse blå røg når motoren startes. Jeg har et eller andet sted læst at dette højst sandsynligt skyldes at pakdåserne omkring ventilspindlerne er slidte. Herved løber der olie ned oven på stemplerne når motoren stoppes, som så forbrændes ved opstart og derfor den blå røg. Teorien lyder i hvert fald meget godt!

Er det muligt at udskifte pakdåserne uden at afmontere topstykket?

Jeg hører gerne fra andre der har foretaget denne operationsmile
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej mester.

Man sætter trykluft på forbrændingskammeret så ventilerne ikke kan
falde ned imens man udskifter pakdåserne, en cyl. ad gangen


Et gammelt tændrør kan benyttes idet man fjerner porcelænet og
derefter svejser det sammen med en stuts der passer til en lynkobling

God gornøjelse.

Reiffenstein
For at komme til ventilerne er det nødvendigt at afmontere vippetøjet.
På denne motor er vippearmsakslen monteret med gennemgående bolte, der også holder topstykket på plads.
Dvs. hvis du bare afmonterer dem, får du højst sandsynligt en utæthed mellem blok og topstykke. Så du kan lige så godt indkøbe en ny toppakning inden du går i gang (Du køber selvfølgelig et helt "slibesæt", der indeholder alt hvad du behøver, incl. nye tætningsringe til ventilstammerne, "paraplyer".)
De gamle paraplyer er sandsynligvis blevet så hårde og uelastiske, at de springer som glas. Derfor den manglende evne til at tætne.
Og så får du brug for en speciel tang til at klemme ventilerne sammen med, samt en momentnøgle, når du skal montere topstykkeboltene igen.
Når det nu er skilt ad, er det nok fornuftigt også at montere en ny tandrem, samt remstrammer. (Pas på at låse svinghjulet med et 4-5mm bor og knastakselhjulet med et 8mm bor, så timingen passer.) Og kontroller vandpumpen, den trækkes også af tandremmen, og det er dyrt hvis man får "ventilsalat".
Til gengæld fås alle stumperne billigt, fordi de passer på mange Citroen og Peugeot-modeller.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Som jeg forstår det af HansW´s svar, er der altså ingen vej udenom - topstykket skal af! Tandremmen blev skiftet i foråret så den vil jeg se bort fra. Jeg har allieret mig med Haynes manualen og vil forsøge at følge den bl.a. mht. nedspændingsmoment osv.

Tak for jeres input smile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis