Understøtning under sokel ?

Jeg er ved at etablere en terrasse til vores lejlighed i stueplanet ved en østgavl. Huset er fra 1923 og indeholder 6 lejligheder i tre etager.

I den forbindelse kommer mine terrassefliser til at ligge ca. 10 cm. under soklen.

1. Skal soklen understøttes ?
2. Hvis Ja - Hvordan skal den understøttes ?

------------------
/Tony

/Tony
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ØH ØH hvad mener du !!!
Du skriver "I den forbindelse kommer mine terrassefliser til at ligge ca. 10 cm. under soklen."
hvis du virkeligt mener at fliserne kommer til at ligge 10 cm unde soklen så har du blotlagt hele soklen, normalt er den ca 90 cm under terræn !!!

Din terasse ligger så gravet helt ned under jorden. Det håber jeg ikke for så skal du jo reel have lavet en helt ny sokkel under huset i dette område.

Dit hus er højt og stort så jeg mener bestemt ikke det er en LDS opgave du risikerer at huset styrter sammen med mand og mus..

Jeg mener det alvorligt at du straks skal få fat i en fagmand og få udbedret skaden inden der sker alvorlige ting.

Venligst Njord smile

1. Skal soklen understøttes ?
2. Hvis Ja - Hvordan skal den understøttes ?


MVH Njord
Jo, den er så men god nok. Men flere målinger viser dog, at jeg er 10 cm. over soklen.

Andet steds fandt jeg understående:

”Grav ud under soklen, ca halvdelen af soklens bredde, og i godt ½ meters dybde, i etaper af 1 - 1½ m

Opsætte forskalling i en vinkel på 45 grader fra indvendig underkant af sokkel og ud i terræn, eller ind i kælderen hvis det er på indersiden man er i gang.”

Summa summarum, jeg kontakter en bygningssagkyndig smile

Tak for rådet …

------------------
/Tony

/Tony
Hvis man kun graver væk i halv dybde skal man jo bag efter lave samme operation indefra !!! Ellers er soklen jo kun i halv bredde...

Bare et råb ti landre der mener at det kan man da nemt lige klare..

Der er vist talrige eksempler på at det er gået galt og at der IKKE er en forsikring der dækker dumheder som at grave soklen fri på større dele af huset. I princippet har man jo gravet for meget væk hvis et eller andet begynder at skride og så kan forsikringen sikkert krybe uden om. Måske er der en bygge forsikring der kan og vil dække LDA opgaver som denne men jeg tvivler faktisk på det.

Der har tidliger været skrevet lidt om hvad en byggeforsikring egentligt dækker men der er ikke rigtig blevet svaret fra nogle der har erfaringer eller evt en forsikringskonsulent. Måske fordi det er et svært område at give konkret viden videre ??
Jeg ved det ikke.

Venligst Njord.

MVH Njord
Ja, soklen skal sikkert understøttes både ude- og indefra. Nej, det kan man ikke lige nemt klare. Ref.: http://www.lav-det-selv.dk/ubb/Forum2/HTML/000325.html

Efter samtale med andre og på baggrund af råd og advarsler i denne tråd, har jeg valgt kun at gå 45 cm. ned under oprindelig jordhøjde med overside af fliser. Tak for vinket (med vognstangen:-) ...

Hvad betyder LDA ?

/Tony
ØH det er vist en 60 cm fejl !! Altså afstanden mellem tastatur og skærm !! Der skulle have stået LDS, Lav Det Selv..

Venligst Njord

MVH Njord
Annonce
Rolig-rolig.

Der er ingen grund til panik, bare du tar fat på opgaven etapevis.

Jeg har tidligere gravet 1½ meter ned under en sokkel. Huset er 25 m langt, og vi tog det i trin a' 1m gravet fri samt 3 m stadig understøttet. Huset står der stadigt, uden en revne. Det var lidt besværligt, men pratfuldt, da det var færdigt.

Mon det ikke er muligt idag at få tilsætningsstoffer til beton, således at det "udvider" sig en smule under hærdningen?
Derved er det nemmere at fylde op under sokkelen.


Mvh.
bodker

Hej smile

Jo, der findes ekspansionsbeton, som udvider sig under hærdning.

Mvh
ThomasB
njord >>
Pyh-ha, godt det ikke var en ’Fejl 40’ – afstanden fra tastatur og til bruger J … af en eller anden grund lider dette tastatur nogle gange af den type fejl ;-)

Tak for dine gode og velmenende råd – de er yderst værdsat !

bodker >> Netop sådan er der etableret terrasse i den modsatte ende af huset.
Hvordan understøttede du – som en ’kile’ a 2 x 45 grader ud i jorden / ind under huset ?

Interessant tanke om ’ekspanderende beton’ … !

ThomasB >> Har du et link til et sådant produkt / leverandør ?

Endelig har jeg vist helle ikke fået opgivet, at:

- jeg ikke har frilagt mere en ca. 70 cm. af soklen i ca. 50% af gavlens længde
- der står et 3 meter højt muret cykelskur på ca. 30 m2 på resten af stykket
- det frie hjørne stadig er understøttet
- jeg er i gang med at fylde op igen

Tak for hjælpen gutter !

/Tony
Jeg kan lige tilføje som eksempel, at en bekendt ville lave kælder under en påtænkt tilbygning, hvor en læmur og stuen i det eksisterende hus skulle indgå og altså fritlægges under jorden. Han snuppede 1 meter ad gangen - støbte og når betonen var hærdet, manglede der ca. 1 cm. som med murske blev efterstøbt. Det var et stort arbejde, men nu kunne man jo netop blotlægge med jævne mellemrum - 3 meter lyder ok.
Mht. forsikring undersøgte jeg det engang jeg skulle løfte en lille bid af huset for at mure op under - det var et bindingsværk-hus, og på den måde løfte huset et par cm. for hver meter jeg arbejdede. Bindingsværk giver sig jo nemt. Da de hørte det var en amatør blev prisen sat så det svarede til næsten 10% af ejendomsværdien og kun gældende i 3 mdr. og var forudsat en masse, så jeg gjorde det uden forsikring og med kun nogle enkelte revner i lerkliningen indvendigt som resultat, og det var nok fordi jeg blev lidt overmodig og hævede det mere og mere for hvergang der ikke skete noget, for så var det nemmere at komme til.

- JørgenE


Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis