samling af dampspærre

Halløjsa!

Jeg har tidligere brugt gaffatape hvor dampspærren har overlappet hinanden. Men her forleden hørte jeg tale om egentlig dampspærre tape? Spurgte efterfølgende i råd & dåd, da jeg alligevel skal bruge noget nyt, men ekspedienten kiggede på mig som en idiot. rolleyes rolleyes rolleyes

Men hvad bruger man normalt? almindelig bred tape eller en tape specielt til formålet?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra boso

Halløjsa!

Jeg har tidligere brugt gaffatape hvor dampspærren har overlappet hinanden. Men her forleden hørte jeg tale om egentlig dampspærre tape? Spurgte efterfølgende i råd & dåd, da jeg alligevel skal bruge noget nyt, men ekspedienten kiggede på mig som en idiot. rolleyes rolleyes rolleyes

Men hvad bruger man normalt? almindelig bred tape eller en tape specielt til formålet?

Hej boso.
Det er første gang jeg hører om at tape dampspærren sammen, så hvor har du det fra ?
Jeg har da altid blot ladet den overlappe med ca. 10 cm. og så må det være godt. det er jo ikke et badebasin du opsætter under loftet eller ned af væggen, og især i gamle huse skal man passe på med at gøre tingene for tætte.

V.h Håndværkeren smile
hm det overrasker mig dit svar. Jeg har altid lært at sådan noget skidt skal samles med tape. Både i samlinger og rundt om elinstallationer. Metoden kommer fra en kammerat der er tømrer og de bruger åbenbart fremgangsmåden hvor han arbejder. Men nu er han så rejst jorden rundt og står ikke lige til rådighed med svar på hvilken tape de bruger
Jeg har også brugt tape til at samle dampspærren med og acrylfuge ind mod væggene!
Citat fra Lars K

Nu er jeg blot en amatør, så jeg skal ikke kloge mig for meget, men der er da et link her, der taler meget om tape og fugning m.v. i forbindelse med dampspærre:

http://www.godetage.dk/asp/byggeproces.asp?pid=71&m=6&c=1

Mvh
Lars

Hej Lars.
Jo det kan jeg godt se at der er noget om på det link, men hvad er så praksis.
Jeg har endnu ikke set håndværkerer der er gået så højt op i dampspærren at de ligefrem brugte tape eller fuge bånd, om det så er dovenskab eller ligegyldighed vil jeg ikke udtale mig om. Jeg har heller ikke brugt det, og jeg er ved at sænke lofterne i den gamle hytte jeg bor i.

V.h Håndværkeren smile
Annonce
Hej

Jeg kan se at enkelte nedtoner værdien af en tæt dampspærre, hvilket er meget forkert.

Linket til Byggeskadefonden ovenfor er faktisk rigtig godt, og giver et godt billede at hvad der kræves i dagens byggeri.

Ekspedienten i byggemarkedet trænger vist til at komme på et opdateringskursus, da den tid hvor man bruger almindelig klar plastfolie og lidt acrylfugemasse, sammen med noget emballagetape, er forbi, der findes gode dampspærrer med dokumentation for tæthed og rivestyrke med tilhørende tape.

Alt nybyggeri i dag skal overholde visse tæthedskrav som kan efterprøves med en test.

Ombygninger skal dog ikke nødvendigvis overholde dette krav, men hvis man sælger sit renoverede hus, og køberen synes det trækker lidt, eller det er for dyrt at fyre op, kan vedkommende evt få foretaget en tæthedsprøvning, og hvis denne test er helt hen i vejret, kan man efter min mening godt risikere at få problemer, og en evt større udgift.

Dampspærrer skal klemmes fast sammen med fugebånd ved vægge og andre bygningsdele, samlinger tapes, gennemføringer udføres med fast underlag, rørgennemføringer udføres med pålimede gummimanchetter o.s.v.
Dampspærre = totalt tæt. Huset kan ikke ånde. Så er det nærmest et must med ventilationsanlæg. Hvordan laver man en tæthedstest? lukker man alle ventilationsriste af? Mekanisk ventilation er vel ikke nok nu om dage?

Erik
Hej

Huset skal ikke ånde men ventileres.

Ideen med tætte huse er, at det ikke er vorherre der bestemmer hvornår der skal luftes ud i vores bygninger, men os selv gennem en kontrolleret ventilation.

25 - 30% af vores energiforbrug til opvarmning forsvinder ud igennem utilsigtede utætheder i klimaskærmen.

Kort fortalt tætner man alle ventilationsåbninger, skorstene o.l og monterer en så kaldt BlowerDoor i en yderdør, og kører en komputerstyret tryktest, der måler flowet, der skal til for at holde trykket.

Om få år vil der være mekaniske ventilationsanlæg i alt nubyggeri efter min mening.
Jeg mente umekaniske, dvs udluftningør i vægge/luftsprækker i vinduer mm.

Luftudskiftningen er vel ikke høj nok uden hjælp fra elektrikske ventilatorer/genindvindingsanlæg?

Kan man have et mix af luftsprækker/udluftningsrør og varmegenindvinding? Eller giver det træk/forkert tryk?
Hej.

Du skal bruge Alutape til alle samlinger.
Hvis de ikke kender det i tømmerhandelen, så find en anden tømmerhandel, der har mere styr på tingene.

Grunden til at du skal bruge alutape er at dampspærren skal være helt tæt, for at imødegå evt. fugt trænger ud i træværket.

Venlig hilsen

Klaus-E.

Isolatør i 25 år.

www.mti-stevns.dk

rask
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis