Hvordan males betontagsten ?

Jeg har mokka IBF tagsten fra 1984 , som er blevet noget falmede og efter jeg prøvede at højtryksrense for mos og alger et sted , er de der nærmest blevet grå.
Men hvordan maler man nemmest sådan et tag på ca ialt 170 m2 ?
Kan man sprøjtemale ,og er det nem , kan man leje en sprøjte ? eller kan man rulle eller pensle malingen på?
Der skal vel også renses ibund med højtryksrenser ? jeg har en lille 100 atm. højtryksrenser men mon ikke man kan leje een hvor det går hurtigere.

Mon man kan nå det i år ?

Mvh. Kim H
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra kim014

Jeg har mokka IBF tagsten fra 1984 , som er blevet noget falmede og efter jeg prøvede at højtryksrense for mos og alger et sted , er de der nærmest blevet grå.
Men hvordan maler man nemmest sådan et tag på ca ialt 170 m2 ?
Kan man sprøjtemale ,og er det nem , kan man leje en sprøjte ? eller kan man rulle eller pensle malingen på?
Der skal vel også renses ibund med højtryksrenser ? jeg har en lille 100 atm. højtryksrenser men mon ikke man kan leje een hvor det går hurtigere.

Mon man kan nå det i år ?

Mvh. Kim H


Hej Kim.
Jeg ville nok male dem med en kalk kost på et langt skaft, så skal skaftet moteres meget på skrå af kosten, og så findes der så vidt jeg ved specielle tagmalinger endda med silicone i så taget bliver 100 % tæt.
Med hensyn til din højtryksrenser tror jeg den er meget passende, du skal jo ikke have skudt dine tagsten i stykker. Jeg har selv prøvet med en diesel trukket renser med et tryk på 400 atm. den kan skyde hul i en 2 mm. stålplade.

V.h Håndværkeren smile
@Håndværker, hvor er jeg glad for du er håndværker på fyn og ikke på sjælland, du er jo direkte farlig.....

Yep, Alm. tagmaling til eternittage vil kunne gøre tricket. Jeg ville nok vente til sommer og så måske forsøge med en billig sprøjtepistol på en vindstille dag. Pensel langs vindskeder.

Jeg kunne sådan håbe at mange nybyggere får øjnene op for hvilken "fantastisk" sten et betontegl er i forhold til et godt gammeldags ler tegl, men det er nu bare min personlige mening.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

@Håndværker, hvor er jeg glad for du er håndværker på fyn og ikke på sjælland, du er jo direkte farlig.....

Yep, Alm. tagmaling til eternittage vil kunne gøre tricket. Jeg ville nok vente til sommer og så måske forsøge med en billig sprøjtepistol på en vindstille dag. Pensel langs vindskeder.

Jeg kunne sådan håbe at mange nybyggere får øjnene op for hvilken "fantastisk" sten et betontegl er i forhold til et godt gammeldags ler tegl, men det er nu bare min personlige mening.

MVH

Tror du ikke , at en billig sprøjte vil være for ringe/svag til en stor tagflade på ialt ca. 170 m2 , jeg synes det ser lidt håbløs ud , måske jeg skulle prøve at få et firma til det , men det vil nok koste min. 17000 kr. hvilket jeg også synes er en del , hvis det ikke holder i mange år.
Men hvis man kunne leje alt udstyret , tagrenser+ lavtrykssprøjte der giver noget, så kunne man måske godt gøre det, jeg ved dog ikke om nogen lejer udstyr ud herovre i vestjylland
Mvh. Kim H
Citat fra PeterR

@Håndværker, hvor er jeg glad for du er håndværker på fyn og ikke på sjælland, du er jo direkte farlig.....

Yep, Alm. tagmaling til eternittage vil kunne gøre tricket. Jeg ville nok vente til sommer og så måske forsøge med en billig sprøjtepistol på en vindstille dag. Pensel langs vindskeder.

Jeg kunne sådan håbe at mange nybyggere får øjnene op for hvilken "fantastisk" sten et betontegl er i forhold til et godt gammeldags ler tegl, men det er nu bare min personlige mening.

MVH


Hej PeterR.
Der er noget der er smuttet et sted for dig, jeg bor altså på sydals !!
Og selv om jeg har et langt liv bag mig med en masse håndværksmæssige opgaver på huse skive o.m.a. så er jeg faktisk uddandet Beklædnings Håndværker, det der i gamle dage hed Dameskrædder.

V.h Håndværkeren smile
Citat fra PeterR


Jeg kunne sådan håbe at mange nybyggere får øjnene op for hvilken "fantastisk" sten et betontegl er i forhold til et godt gammeldags ler tegl, men det er nu bare min personlige mening.

MVH


Heldigvis har vi forskellige meninger.. :-)

Betontegl er da skide godt.. det holder godt, det er billigt, og vedligeholdelsen er til at overse.. men charmerende eller specielt pænt er ikke ord jeg vil bruge om det. Nej tak, jeg nupper de "rigtige" tegl sten.

hilsen
Søren
Annonce
@SorenN, yeps lige mine ord. Det er det med deres udseende der generer øjet. Men der er nu også mange grimme falssten. Nå fred være med det.

@Håndværkeren, undskyld, jeg så bare på postnummeret, det lignede noget fyn. Jeg er ikke postmester, bare en fattig halv offentlig ansat IT konsulent.

@Kimn014, ved jeg ikke, der findes vel også billige til omkring 500 kr. hvor man kunne sætte en slange direkte ned i eks. en 10 liters spand.

Hvis du har et tag på 170 m2, og det koster 17000 kr. Er det så ikke billigere at skifte taget, du er jo på "lave det selv" grund.

Så får du nye sten, og hvis du kan bruge de gamle lægter så er det jo nemt nok. Sådan nogle beton sten skal jo hverken have undertag eller noget har jeg set. De findes med velcro. Og de nye overflader er sikkert bedre end de gamle.

Men hvis du ikke har nogen venner (har jeg heller ikke), hvor hænderne vender samme vej, så lad være, det er et lorte arbejde.

Og jeg gætter på at m2 prisen er under 100 kr for den type sten.

Har du overvejet dette.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra PeterR

@SorenN, yeps lige mine ord. Det er det med deres udseende der generer øjet. Men der er nu også mange grimme falssten. Nå fred være med det.

@Håndværkeren, undskyld, jeg så bare på postnummeret, det lignede noget fyn. Jeg er ikke postmester, bare en fattig halv offentlig ansat IT konsulent.

@Kimn014, ved jeg ikke, der findes vel også billige til omkring 500 kr. hvor man kunne sætte en slange direkte ned i eks. en 10 liters spand.

Hvis du har et tag på 170 m2, og det koster 17000 kr. Er det så ikke billigere at skifte taget, du er jo på "lave det selv" grund.

Så får du nye sten, og hvis du kan bruge de gamle lægter så er det jo nemt nok. Sådan nogle beton sten skal jo hverken have undertag eller noget har jeg set. De findes med velcro. Og de nye overflader er sikkert bedre end de gamle.

Men hvis du ikke har nogen venner (har jeg heller ikke), hvor hænderne vender samme vej, så lad være, det er et lorte arbejde.

Og jeg gætter på at m2 prisen er under 100 kr for den type sten.

Har du overvejet dette.

MVH


Ja jeg har overvejet det , men mon ikke man skal have nye lægter op , og med en anden afstand imellem, og det er heller ikke nem at finde 2 mand , til hjælp, men måske man kunne finde en tømrer , som man i forbindelse med en uges ferie kunne hjælpe , så kunne prisen på arbejdet holdes nede.
Men hvis man kunne slippe om ved bare at male taget på et par dage og det så kunne holde ca. 5 år så havde jeg lidt bedre råd til at skifte , jeg skal nemlig også have lavet indkørsel , badeværelse, vinduer , tagrender , men det kan dog godt vente lidt.

Mvh. Kim H
Jeg fik malet mit tag på 180 m2 for 12.600 inkl moms.
Det var for afrensning (prof, det er forarbejdet der afgør om malingen pynter, var der mos eller alger på taget da du spulede det?), 2xmaling.

Og det skinner som et nyt flot sort betontegl tag!
Citat fra jespert

Jeg fik malet mit tag på 180 m2 for 12.600 inkl moms.
Det var for afrensning (prof, det er forarbejdet der afgør om malingen pynter, var der mos eller alger på taget da du spulede det?), 2xmaling.

Og det skinner som et nyt flot sort betontegl tag!


Det lyder jo ikke så galt, Hvem fik du til det ?
Hvor lang tid skulle det kunne holde ?
Nogen der kender en mand/firma i vestjylland der kan gøre det ?

Mvh. Kim H
Der ligger ca. 10 firmaer her i Århus der har specialiceret sig i dette. Ring evt. til Jysk Tagteknik i Hinnerup. De er kendt for god kvalitet, dog er de ikke de billigste på markedet.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også