Hvilken tagrende kan anbefales ?

Jeg skal have lavet noget renovering på mit hus fra 1984 og noget af det er tagrenderne , som nu er Plastmo plasttagrender , der er blevet noget blege med tiden , og mine rendejern er især på den ene side , ved at være noget rustne.
Jeg har derfor tænkt at renovere det snart, jeg er blot i tvivl om hvad man skal vælge der er jo aluzink og zinktagrender , men jeg vil da gerne have noget med en flot finish , men jeg ved ikke hvilken fabrikat man skal vælge ?
Det kunne også være en mulighed at få en blikkenslager til at fremstille renderne , hvilken pris skal man mon regne med hvis det drejer sig om ca. 26 mtr. tagrende og 3 nedløb ?
Mvh. Kim H
Jeg skal have lavet noget renovering på mit hus... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@PinkHenrik
Trist at høre om dine zink tagrender. Aluminium udemærker sig bl.a. ved at være særdeles velegnet i kystnære områder.

@Sitting Bull
Du har helt og aldeles ret. Den information mangler - ikke kun på vores hjemmeside - men på alle de tagrende hjemmesider jeg lige hurtigt kan finde.
Det A-Mål du nævner er lånt fra den norske producents hjemmeside men mm. angivelsen er fjernet da man i Norge sætter tagrenderne meget lavt pga. de store snemængder. Hvis du kigger vores monteringsvideo kan du se at man også anvender et - efter danske forhold - meget stort fodblik OG en ekstra overligger til at sikre at sneen ikke tager tagrenden med i faldet.

På BvB´s hjemmeside - www.godetage.dk kan man finde tegninger der viser opbygningen med fodblik og tagrende.
Det er dog ikke lykkes mig at finde et anbefalet mål, som det du efterlyser.
Jeg vil undersøge sagen og vende tilbage.

Der er ingen tommelfinger regler. Men vel mene at bagvulsts top skal være 5mm under fodbræt/tag (dvs bundlød lige komme ned tagrende) Mange steder sidder tagrenden så langt nede man kan se 4-5 cm fodblik hele vejen rundt. Så vel jeg mene at den er kommet for langt ned.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
A mål skal flyttes til bagkant altså top af konsol og være 5 mm. Så passer det bedre til dansk byggeri.
@Danny

Ja, det må du se at få gjort noget ved. Teksten er velmenende, men "uskarp". Det fremstår uklart hvad der links, eksempelvis under "Vejledninger"
Og det virker uprofessionelt at de tekniske specifikationer ikke fremgår fuldt og helt. Men nærmest tilfældigt.
Men du sælger måske kun til "privatmarkedet" .o)

@primo-ct

Det må der da være. No'en tommelfingerregler. Der er opsat tusindvis af kilometer tagrender i DK.
Den slags ting må da være noget en blikkenslager lærer (det første år) på fagskolen?
Sitting bull.

Fagskolen har ikke altid noget med den virkelige verden at gør:-)
Hvis vi nu tager udgangspunkt i et rendejern. Det er bare ikke muligt at lave en tegning med a og b mål fordi der er flere ting der spiller ind som er forskellig fra hus til hus hvis den skal sidde lige i skabet. Men bukket skal være 5mm over bagvulsts midtpunkt efter min mening.
Konsol er lidt memmere at gå til. Der burde man nok kunne lave en tegning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@Sittingbull & primo-ct

Det kan ikke lade sig gøre at få et entydigt svar ang. disse mål. Vores producent - som er norsk - anbefaler at man monterer tagrenderne langt under tagbeklædningen for at undgå at sneen river tagrenderne ned. Da vi ikke har samme snemængder som i Norge, er der en anden tradition her i landet.

Vi har tilrettet vores tegninger og anbefalinger og håber at de nu fremstår mere "letlæselige"

Tak for jeres feedback!
Men det har da absolut praktisk betydning med den placering.
Jo lavere tag hældninger jo større betydning!

Selv har jeg kun 11 gr. taghældning. Og med den placering at tagrenden som alutagrender viser ville størstedelen af tagvandet simpelthen "ryge hen over" tagrenden.

Nu ved jeg ikke om der et egentligt krav i om tagrender i Norge. (Det er der næppe)

Men det er der i DK.

Hvor bygningsreglementert anfører;

""Tage skal udføres, så regn og smeltevand fra sne på forsvarlig måde kan løbe af. Tagvand skal via tagrender og/eller tagnedløb afledes til afløb"

http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id74/0/42

Så alene af den grund skal de tagrender virke. (Sgu!) :o)
Tagrenden er en vigtig bygningsdel så naturligvis skal den virke - og det gør den jo heldigvis også.

Jeg er lidt i tvivl om du mener vores ny beskrivelse/tegning når du skriver "ryge hen over" tagrenden?

Ved en taghældning på 11gr. er "farten" af vandet på taget lavere end på en 45gr taghældning - og afhængig af tagets areal bliver tagrenden dimensioneret så den "fanger" vandet så det ikke "ryge hen over"
Det er nok rigtigt at vandet vandhastigheden er højest på 45 gr. taget.

Men det er jo på de lave taghældniner der evt. opstår problemer. Og regnintensiteten har jo ganske afgørende betydning for om vandet "ryger over tagrenden"

Men nok om tagrender for denne gang! .o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også