Agria 1600Z - Den nægter at starte!

Den vil bare ikke starte, men der er gnist!

Jeg har skaffet den gamle Agria 1600Z ud af gemmerne - det skulle være 3-4 år siden den kørte sidst. Den har en 2-takt hirth motor på 5HP. Maskinen er nok fra omkring starten af 60'erne. Karburatoren er en Bing Nürnberg med svømmer.

image_000521.jpg

Her er hvad jeg har gjort:
-renset og skyllet karburatoren i karburatorsprit
-udskiftet platiner og kondensator (det hjalp på gnisten - den blev kraftigere)
-Jeg har to forskellige tændrør jeg har prøvet med
-Jeg har sikret mig at nålen i karburatoren er i anden position fra toppen.
-Renset benzintanken og sikret mig at der er godt nedløb.
-Jeg har prøvet med diselstart direkte i indsugningen (ikke så meget som et host).
-Har sat en bormaskine på starteren foran. Men selvom den får mange omdrejninger - ikke et eneste host.

Nu er jeg bare FRUSTRERET. Er der nogen der har et godt råd???

hilsen
Gorm (ikke den gamle, men den frustrerede) wink

2000RPM er mere end rigeligt
Den vil bare ikke starte, men der er gnist!... Vis hele indlægget
40 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så sker der noget. For pokker da hvor er jeg glad. Hihihi!
Jeg var jo nede ved knallertpusheren (grin!) og han havde kun eet eneste eksemplar i kassen som passede præcist til målene på min gamle tændspole. Jeg prøvede lykken og lovede på lykke og fromme at komme og betale 100 kr. hvis det kunne bruges ellers skulle jeg aflevere det tilbage.
Nå, men jeg fik det sat i og loddet kablet på kondensatoren (da ledningen var meget kort) og testede gnisten. Gnisten så ud som den plejede, dog var den noget mere tyk om jeg så må sige; den var jo nærmes 1,5 mm. tyk hvorimod den tidligere kun havde været en halv mm. tyk. Dette var den eneste forskel jeg kunne se.
Jeg fik jo så startet den op med start-rimmen og fandme om ikke den begav sig til at tøffe lidt. Den kan nu tøffe afsted, men den ryger som en overdimensioneret grillstarter overhældt med spildolie.

Så det var altså den pokkers tændspole der har snydt os hele tiden... Den kan altså godt være dårlig selvom den giver de rigtige målinger!!!

Følgende er nu symtomerne på den gamle maskine:
1. Jeg har ikke forsøgt at køre den varm ad hensyn til naboerne kl. 21:00 på en højhellig tirsdag.
2. Den lyder som om at den kun tænder på hver fjerde til femte kompression.
3. den ryger som bare pokker.
4. Jeg lod den tøffe afsted i ca. 30 sekunder.
5. Jeg har ikke prøvet at give den mere end 1/2 gas, men det virkede lidt som om at den gik op i omdrejninger da jeg kørte den imod tomgang på gashåndtaget (dvs. den tændte på tredje til fjerde kompression). Jeg tror det er blandingen der er helt forkert, da jeg jo havde skilt karburatoren fuldstændigt ad og renset den, så den skal sikkert stå andreledes end dengang den var fyldt med skidt og møj.

Så vidt jeg kan se har jeg tre indstilingsmuligheder på den bing nürnberg karburatoren:
1. Nålen i karburatoren sidder i 2. hul fra oven
2. Tomgangsskruen (tror ikke den er relevant endnu)
3. En anden skrue som sidder forrest karburatorhuset lige under indsugningen til motorblokken. Jeg tror den er en slags sekundær indstilling. Så vidt jeg ved står den med en 1,1/2 omgang skruet ud, men er ikke sikker.

Hvad synes du jeg skal gøre? Tyndere eller federe blanding? Jeg er meget glad for dine gode råd og moralske opbakning...

2000RPM er mere end rigeligt
Hej igen igen igen Gorm.

Jaammmeeeeeennnnnnn, tillykke med både host og tøf, hi. At den både ryger og går skidt kan skyldes den forrige ejers omsorg for motoren, så han har måske hældt lidt olie ned i tændrørshullet for at lejer og cylinder ikke skulle ruste. Prøv bare og starte den op igen og lad den stå og køre lidt uden at lade den gå på fuldt åbent spjæld. Så er jeg sikker på at "grillen" kommer til at dufte lidt mere humant. Det med at indstille karburatoren ordenteligt syntes jeg du skal vente med indtil "kalorius" har været varm.

Ok med karburatoren. Tomganngsskruen er ligegyldig lige nu. Den anden regulerer blandingen ved lave omdregninger (tomgang) og skal stå skruet ca. 1 1/2 gang ud og nålen opgives til at skulle sidde i hak II hvilket jeg tolker som hak nr. 2 fra oven (læs filen BA2400 hirth motor side 15).

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så kører den bare...

Juhuuu. Så går det bare derudaf. Den kører virkelig godt nu. Du havde fuldstændig ret mht. olien. Jeg skulle lige hive den igang 4 til 5 gange hvor den så tøffede lidt og stoppede igen. Til sidst overgav den sig så og begynde at køre på hver tænding - og så aftog grillrøgen gradvist. Så nu kører den bare perfekt.
Jeg afprøvede lige fræseren og jeg må sige at den har et kollosalt kraftoverskud. Jeg er meget overrasket, for den kan virkelig flytte noget jord. Det er sørme en god maskine.

Jeg vil bare sige til dig Leif at du har været en rigtig stor hjælp. Det er dejligt at der findes mennesker der hjælper andre. Så tusinde tak, jeg er meget glad for at der er kommet liv i den gamle svend. Jeg skal også bruge den til vinter, for jeg har en sneplov til maskinen og vi har en frygtelig lang indkørsel. Vi har også en stor køkkenhave, så den skal nok blive holdt igang.

Endnu engang mange tak.
hilsen
Gorm

2000RPM er mere end rigeligt
Hej igen Gorm.

Det er da skønt at du fik den gamle fræser til køren. Jeg er overbevist om at skal du ud og købe ny fræser der bare matcher denne, skal du slippe mindst 10 Kilo penge. Ok med sneploven. Den er fin når driverne ikke er for store og ej tøsne. Det kniber med at hjulene kan stå fast. Kan du finde en kost der passer til maskinen er jeg overbevist om at det er den bedste løsning til både sne og andet "mov". Endnu engang tillykke, stædighed belønnes Gorm.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vi må da have en god slutning på denne skrækkelige pinsel!!

Kunne man forstille sig, at der er løbet så meget benzin ind i krumtaphuset så den alene af den grund drukner motoren? Jeg ved ikke så meget om 2-takter men kunne forestille mig dette scenarie.

Agria er jo meget fine sager! :-)

mvh
Knud, med megen medfølelse!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jo det tænkte jeg også på ind imellem, men der er en "udluftningsventil" nederst på motoren. Når man har åbnet for den og så hiver i snoren, så fiser evt. rester af olie og uforbrændt benzin ud.

Den virker skam fint nu. Det gør den virkelig.

Jeg har brugt den flittigt her i sommers. Den er dog lidt svær at starte, for man skal lige finde ud af hvordan pokker man skal anvende en "tipper" - den er jo sådan en primitiv form for choker. Mit problem er, at enten giver jeg den for meget eller også får den for lidt...

vh
Gorm
- og tak for medfølelsen... :-)

2000RPM er mere end rigeligt
Hej Gorm.

Der var en som sagde til mig, at dette var et af de bedste indlæg. Det ramte nerven på hele siden, og så havde jeg ikke læst det - pokkers, for jeg læser ellers næsten 90% af alle indlæg.

Og så fik jeg mail fra ham, hvor jeg kunne finde det, og jeg giver ham helt ret.

For mig på grund af den konstante udholdenhed fra dig Gorm og Nitter. Og så netop denne ikke given op.

Da jeg læste side 1 og glemte vi har flere sider på LDS, skrev jeg "Øv, jeg troede dette indlæg virkede som en amerikansk film. Slutningen er at Gorm går ude i horisonten med sin maskine og vinker af glæde, og teksterne kommer over de medvirkende, og man fælder næsten en tåre - de reddede den stakkels maskine.", men jeg kom i tanke om flere sider inden jeg sendte den, så her de sidste kommentarer.

Helt fantastisk.

Og Nitter - du har hermed 3 stjerner hos mig, hvad du kan bruge dem til ved jeg ikke, men jeg bukker og takker, for du er da en virkelig LDS - at give - i dit tilfælde mere end nogen som helst kunne forvente, og det uden overhovedet at have tanke for at få en modydelse her og nu.

Flot!!!

Og til dig Gorm, tak for din udholdenhed, for det værste i "min film" var næsten en afslutning med et tak for hjælpen, men jeg har købt en ny ......

Det havde næsten ikke været til at bære som afslutning.

Jeg kan næsten forstå KTM og ham der henviste mig, havde det ligesådan!

Mvh. JørgenE
Hej JørgenE

Øh, takker for "roserne". Godt der ikke er et spejl her i nærheden af computeren, da kuløren i mit hoved matcher roserne hvis de vel og mærket er dybrøde. Det varmer. Takker og bukker.

De bedste hilsner til alle LDS'er ønskes herfra.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg så lige at der er en del forespørgelser vedr. Agria, så var det at jeg ville høre om der er nogen der ved hvor jeg kan få fat i en klipperbjælke (fingerklipper) til en Agria 2300R ??? , da jeg har maskinen men ikke bjælken.
Jeg har iøvrigt en del Agria maskiner og reservedele, da jeg syntes det er sjovt at få de gamle maskiner til at snurre rigtig igen.
Tak for en rigtig god side.
´Hej

Jeg har ikke lige nogen fingerklipper til en Agria...

Men eftersom jeg har en 2 cylindret MAG motor stående mangler jeg jo egentligt bare resten af Agria'en..... Specielt gearkasse og hjul.

Har du noget til en rimelig pris?

MVH Njord
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis