opskrift på støbte havefliser m. indlagt mønster?

Er der nogen, der har en opskrift på at støbe fliser, hvor man kan lægge et mønster ind af eks. sten, skaller, skår, glas o.lign.

Hvad gør man? Hvad skal der bruges? Hvad skal man være obs på? Er de vejrbestandige?

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Kjærsgaard

Er der nogen, der har en opskrift på at støbe fliser, hvor man kan lægge et mønster ind af eks. sten, skaller, skår, glas o.lign.

Hvad gør man? Hvad skal der bruges? Hvad skal man være obs på? Er de vejrbestandige?

JUBIII en der vil prøve noget han ikke har prøvet før, sådan lære vi her i livet !!

Du kan sagtens selv lave flotte fliser.
Du skal have lavet nogle rammer / støbeforme i den størelse du vil have fliserne, dernæst skal du have et plant underlag som formen kan ligge på en tyk vandfast krysfiner vil være fin. Læg pladen op på et par kraftige bukke med et par lægter på, under krysfineren. Det er for at give stivhed fliserne bliver jo tunge, jeg vil anbefale dig at lave dem mindst 5 cm. tykke hvis de er omkring 50 X 50 cm. nu kan du så lægge dit pynt ned i formen husk at det det nu lægges ned bliver op når du har støbt og flisen er tør. du må ikke stå i direkte sol da betonnen vil tørre for hurtigt.
Lav en betonblandning af 7 dele grus og en del cement og vand, sørg for at det er grundigt blandet. hæld så betonnen op i formene, og så kommer grunden til at du skal gører det på nogle bukke, nu skal al luft nemlig bankes ud af betonnen, du tager en stor hammer og slår på undersiden af krysfineren eller på lægterne, skrab så det overskydende beton af formen og bank igen til overfladen nærmest er våd over det hele. så er det bare at vente et døgn så kan du åbne formene d.v.s. træk dem ned af bordet og slå med en gummihammer lette slag på formen så den slipper flisen, og vupti du er blevet flisestøber.

Held og lykke med projektet.

V.h Håndværkeren smile
Du kan også lave støbte fliser der er forskellige, og hvor du også kan lægge sten og andet i overfladen:
Marker formen på f.eks din terasse eller havegang.
Grav ud til 3-4 cm dybde
lav bunden nogenlunde plan
Lav noget mudder som du kan lave nogle 4-5 cm høje volde af. Disse mudder volde skal danne kanten mellem fliserne som du skal til at støbe om lidt. Når fliserne er støbt, kan du så græs i den smalle kant mellem fliserne, og så har du fliser der går i et med græsplænen.
Bland cement og hæld det i de forme som muddervoldene danner.
Et par dage efter har du en terasse/havegang/? med dine helt egne unikke fliser.

Venlig hilsen

Erik Dahl Christensen
Møborg

Erik Dahl Christensen
Møborg
Når jeg har haft lidt beton i overskud fra støbning, har jeg hældt det i malingbøtter, plastspande og andet rundt. Så nu har jeg en del små runde fliser der er perfekte til trædesten mellem bedene.

En erfaring. Hvis der er lidt indtørret maling i bunden af spanden, sætter det sig i flisen og kan ikke fjernes.

Green

Det kunne da være rart at vide hvad Kjærsgaard mener om vore forslag, umiddelbart har han vist glemt hvad han har sat igang.

V.h Håndværkeren.
Hej Alle
Tak for jeres gode råd. Det var min kone som lagde spørgsmålet ud på 2 forskellige forums herinde. Det beklager jeg og det skal ikke ske igen.
Jeg tror hun var yderst tilfreds med jeres svar.
Mvh
Kjærsgaard

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også