Ventilation

Hej
Er der nogen som ved hvilket varmegenvindingsanlæg som er det bedste.
Håber at der er en eller anden som kan hjælpe.

Mvh. Bo

Steen J
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

kig især på genindvindingsprocenten (nogle påstår de har op til 90%).
Jeg har et Fresh varmegenindvindingsanlæg. Det kan ikke anbefales, da fugten kondenserer i slangerne hvis ikke anlægget kører hele tiden (det gør det ikke om vinteren, da det bliver for koldt (og for dyrt hvis forvarmeren på 500watt skal køre i frostvejr). Isoleringen er for dårlig (sammenpakkede slanger med få cm. isolering der strækkes ud), så jeg skal have lavet dem om til spirorør som skal isoleres udenpå. Jeg har givet 18.000 - de største og bedste systemer koster 40.000 - 50.000,- eller mere for op til 150m2 dækning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til erikp

Du har ganske ret - dine rør/slanger kondenserer hvis ikke du har gang i din ventilation. Du har også ret i, at du skal have isoleret dine rør og skiftet slangerne ud med spiorør (turbulensstøj og lufttab).
Men en ting er også, at hvis din ventilation kører, især om vinteren der får du luftfugtigheden ned og når luften i huset ikke indeholder så meget vand, så skal der ikke nær så mange calorier til med dit alm. varmeanlæg at opvarme dit hus.
En tillægsgevinst er at ved lav fugtighed, holder dine døre og vinduer rigtig mange år ekstra. Så pengemæssigt er der nok ikke meget at spare ved at lade ventiltionsanlæget holde vinterferie.
Er dit ventilationsanlæg indstillet korrekt m.h.t. over/undertryk og antal kbm/h ?

m.v.h. Elektrikeren
Til elektrikeren.

Der er også en anden grund til at anlægget ikke kører når der er frostvejr - det bliver for koldt (pga dårlig isolering af slangerne) selv med forvarmeren tændt.

Vi lufter normalt ud om morgenen efter bad og har normalt en relativ luftfugtighed på 45-50. Hvis brændeovnen er igang eller udestuen er godt varmet op af solen så falder luftfugtigheden (hvor fugten så end bliver af).

Elektrikeren : "Er dit ventilationsanlæg indstillet korrekt m.h.t. over/undertryk og antal kbm/h ?" - det ved jeg faktisk ikke, da jeg blot har monteret anlægget så det skulle passe til husets størrelse - der er ikke nogen der har målt på det. Der er sikkert også nogle at slangerne der er klemte og bøjede.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
jeg har også brændeovn (konvektion), og har tænkt mig at lave en slags varmeflytter. ´

Måden jeg gøre det på er ved i loftet over brændeovnen (jeg skal til at sætte nyt loft op, i stuen -i hus med 1. sal) at sætte en termostatstyret blæser op(som dem man bruger til udsugning på ex. badeværelser) over brændeovnen, havde egentligt tænkt mig at lave det i de hvide flex rør man kan købe i silvan, herefter trække det rundt om en væg og ned til gulvet. det ville dermed også give en bedre udnyttelsen af varmen, men nu er jeg i tvivl, vilder komme fugtproblemer med et sådant system? kan det klares med isolering, eller skal jeg bruge andre rør?
Jeg vil helst ikke ud i genvex eller lignende, det skal være en simpel operation, og det må ikke fylde formeget da det skal ligge på det sænkede loft i stuen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
www.exhausto.com ligger ved Langeskov på Fyn. det er ikke det biligste mærke, men absolut det bedste. Der kan monteres varmepatron på loftet, så om sommeren kan der slås over på el-patron, og i fyringssæsonnen på vand-patron, ellers udnyttes køkken-bad aftræk med affugtning tilført ny luft gennem kulfilter, og blandet med varme fra eks. brændeovn. Fås i 3 udgaver gør det selv kit.
Meningen med min hjemmelavede varmeflytter er at den skal være simpel og billig. Jeg er ikke ude efter et genvex system, men egentlig mere bare at få den varme luft fra loftshøjde og ned i fodhøjde - og derved udnytte varmen bedre. Men jeg er nu blevet lidt i tvivl om mit system vil virke eller om det vil skabe fugtproblemer
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg vil anbefale Nilan eller Lindab.
Jeg har set at det kan købes billigt hos www.lavprisvvs.dk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Martin123 Du skal passe på og lige checke, hvad brandmyndighederne siger til din konstruktion, et brandklasse 1 loft er jo ikke meget værd hvis du ligefrem hjælper ilden rundt. Dette er kun noget jeg har hørt/læst for flere år siden, men check det lige inden du laver ventilation imellem stue og 1 sal.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis