Bremser på Seat Cordoba

Jeg er den lykkelige ejer af en Seat Cordoba 1,6 årg. 1996, som har virket upåklageligt de sidste mange år.

Men her i vinters begyndte min bremse advarselslampe at lyse... periodisk. Læste selvfølgelig min manual, hvor der stod, at der var for lidt bremsevæske i beholderen, hvorfor jeg naturligvis kontrollerede dette, luftede alle bremser ud, samtidig med, at jeg påfyldte nyt bremsevæske. Dette fik da også lampen til at slukke.... kortvarigt. Så begyndte den igen. Jeg kontrollerede alle bremser igen og skiftede skiver og bakker foran, samt bakker i tromlebremserne bagpå, som i øvrigt så flotte ud... Lampen lyser stadig.

Det skal dog lige nævnes, at når jeg starter bilen, tænder lampen kortvarigt for derefter at gå ud igen. Når jeg så sætter i gang med bilen, tænder lampen.

Jeg fik derfor den idé, at løfte bilen op på bukke, starte bilens motor hvorefter advarselslampen gik ud som den plejede. Jeg drejede nu bilens hjul rundt manuelt og fandt ud af, at det var når baghjulene drejede rundt, at lampen begynder at lyse. Tænkte at det var en sensor i baghjulene, men er kommet i tvivl, da det er fuldstændig ligegyldig om det er højre eller venstre baghjul jeg drejer, hvorefter advarselslampen tænder.

Er der andre der har haft ligendende problemer evt. med andre bilmærker? Kan lige nævnes, at Seat består af stort set VW dele. Nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemet?

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den er med skiver på baghjulene, kan det være slidindikatorer

Disse kortslutter når klodserne er nedslidt og tænder hermed en advarselslampe

Er det mon sådanconfused

Med venlig hilsen

Fladder
Øh - bremseadvarselslyset? Du mener ikke abs-lampen? På min Polo Classic '97- som jo er en Cordoba i en mere fiks og vellavet udgave (nå ja, i hvert fald emblemet wink ) - gik abs-følerne sig en tur (de tre indenfor 5 måneder, den sidste forrige uge - 6 mdr. senere). Med nøjagtig samme opførsel som du nævner.

Mvh.

Jan R.
Nej det er ikke abs lampen. Det er den røde lampe (!) med udråbstegnet.

Det skal dog for god ordens skyld også nævnes, at abs lampen begyndte at lyse for noget længere tid tilbage, men det med den røde lampe kom først et halvt års tid efter...

 

Hvis det er (!) Lampen der lyser er det nok, Håndbremse kontakten der hænger, Du tager Beklældningen af der ved hpndbremsen, så er der 2 ledninger, prøv at kortslutte dem? Slukker den så ikke??
Så lige mit gamle indlæg og har i mellemtiden fået løst problemet.

Den røde lampe lyser når der er problemer med bremserne, enten ved at håndbremsen er trukket (kontakt), ved lav bremsevæskestand eller som i mit tilfælde, at en abs sensor på det ene baghjul var defekt. Derfor lyste den orange abs lampe også.

Købte nye sensorer, hvorefter både abs og bremselampen slukkede.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis