Nedgravning af 10 kva.kabel.

God Lørdag.


Jeg skal i gang med at nedgrave et kabel fra mit hus og til min garage,ca.26meter. Da jeg talte med min elektrikker
sagde han at nedgravningsdybten kun er 350mm. Kan det virkeligt passe?
Efter at have spurgt en garvet entrepenør var meldingen at det,altså kablet,skal ned i 600-700 mm.
Er der nogen der ved hvad jeg skal holde mig til? Jeg vil jo nødigt stikke en spade eller hvad der nu bliver brugt i haven,ned i kablet,for derefter at gå op i lys lue.


På forhånd tak.
Leo

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du lægger dit kabel så højt, skal det beskyttes ellers skal det dybere end 70 cm

jvf. dette - sakset fra stærkstrømsbekendtgørelsen
522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.
Note Elleverandøren kan dog stille særlige krav vedrørende tracé og nedlægningsdybde for ledninger, der fører umålt strøm.
522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal beskyttes med rør, U-profiler eller plader.
522.8.2.3 Kabler i mindst 0,7 m dybde under færdigt terræn kan lægges uden kabelbeskyttelse, når der ca. 0,2 m over hvert kabel anbringes

En løsning, uden så meget gravearbejde kunne være at trække kablet i et rør
De orange 40 mm rør der graves ned over hele kandet til fiberkabler er velegnede - mon ikke du kan handle dig til de 26 meter rør

Med venlig hilsen

Fladder
Almindelig praksis er at lægge kablet i 0,7m og slutte af med kabeldækbånd ovenpå...

På den måde slipper du også for uheldige episoder hvis du en dag skulle få lyst til at grave kartofler eller andre goder...

Mvh. Steinaa
Hej Steinaa

SB forskriver hvordan et kabel skal beskyttes i jorden, når det ligger i "vandret stilling", men hvordan er reglerne egentlig for beskyttelse af et kabel når det føres op fra f.eks 70 cm jorddybde og direkte op i en udendøres lampe?? 
  • Den " lodrette opføring af kablet" er den underlagt særlige beskyttelses krav, eller
  • kan man undlade at beskytte den del af kablet??
Har du en kommentar til mine spørgsmål??

bifliv: Uanset hvorledes kablet ligger skal det beskyttes. Den lodrette del af kablet kan eksempelvis føres i stål- eller pexrør - det bliver formentlig ofte undladt alene fordi det kan være svært praktisk gennemførligt.. Hvordan du beskytter kablet er underordnet så længe det ikke er muligt at grave hul i det næste gang der skal laves havearbejde.
Hej igen Steinaa

Ved du om Sikkerhedstyrelsen acceptere, at det omtalte lodrette kabel er tilstrækkeligt beskyttet, hvis det puttes i et almindelig 16 mm PVC rør - såkaldte elektrikerrør??







Annonce
Stærkstrømsbekendtgørelsen siger at netop "elektrikerrørerne" IKKE er gangbare som ekstrabeskyttelse.
Hej Steinaa

Jeg vil mene at det du henviser til i SB er gældende, hvis røret føres fra jorden og op i en frie natur - det gør mit spørgsmål ikke.
Kablet/røret kommer ikke over jordoverfladen, derimod afsluttes det i en havelampe. Derfor stiller jeg spørgsmålet om anvendelse af almindelige 16 mm pvc rør. Ændre denne detalje på det evt. svar?
Den paragraf Fladder saksede ind omhandler kabler I jord og den angiver at kabler skal ekstrabeskyttes hvis de er i mindre end 70 cm dybde - uanset om det er vandret eller lodret.

Der er så en række andre paragraffer der omhandler kabler OVER jord, men det ændrer ikke på mit svar, så kablerne skal stadig ekstrabeskyttes på anden vis end med elektrikerrørerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis