Montering af vinduer - trækontruktion

Jeg har nu ledt mange steder (også her) men har ikke fundet svaret på hvordan man monterer vinduer i en trækonstruktion. Der er heller ikke rigtig noget på producenternes hjemmesider.

Jeg skal skifte vinduer i hele huset og i stueplan har jeg styr på det (murværk hvor der skal fuges rundt om vinduet). Første salen er imidlertid trækonstruktion og hvordan er det lige her? Skal vinduerne monteres tæt på de eksisterende lægder (og skal der evt. noget imellem) eller skal der laves plads til en fuge? Hvilke skruer skal jeg bruge?

Jeg kan jo formentlig komme til at se hvordan de gamle vinduer er monteret når disse pilles ud, men jeg vil helst være ordentligt forberedt så jeg ikke skal starte projektet med 2 timer i det lokale byggemarked efter at jeg har pillet vinduerne ud.

Med venlig hilsen

Hans Hansen
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
skal ikke kunne sige om denne metode er den helt korrekte, men det er den vi brugte hos mine forædre da vi skiftede vinduer i sommerhuset.

Karmskruer, kiler, fugemasse.....præcis som hvis det var i murværk. Vi holdte normal afstand til lægter osv, for træ giver sig jo og det bliver ikke mindre af at der er træ på begge sider. Afslutningsvis blev kanten omkring vinduet stoppet med isolering, fugebagstop og tilsidst en fuge. Det ser pænt ud og vandet kan ikke trænge ind.

Under vinduet blev der lavet en vandnæse så vandet løber ned på jorden istedet for på træværket.

Håber det giver dig en ide om hvordan vi har gjort.

God arbejdslyst.
Tak for dit indlæg - det kan godt være, at det er et dumt spørgsmål, men findes der karmskruer til træ - er det ikke normalt sådan nogle med metalplug eller lignende indbygget?

Eller skal jeg blot bruge nogle montageskruer med gevind(?) helt til skruehovedet?
hmmm godt spørgsmål! Vi brugt karm-/montageskruer uden hoved...(og uden plugs)og med gevind hele vejen. Mener vi brugte nogle på 125mm men det afhænger jeg meget af forholdene hvor lange de skal være, så den længde behøves jo ikke være rigtig for dig.
karmskruer (monterings skruer) kan sagtens bruges til træ, der findes ikke nogen speciel til træ. om det med eller uden hovede, er faktisk en smags sag, lige i dit tilfælde.

så det altså den samme slags skrue du skal bruge både til mur og træ, der kun brorét du skal bruge, der enten skal være til mur eller træ :-p

ellers er boso´s metode helt korekt.

Det meget lettere og hurtigt at sætte vinduer i en træ konstruktion.
Glæd dig

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Tusinde tak for jeres svar - det er desværre kun halvdelen af vinduerne der skal monteres i træ, resten er i mursten. Men mon ikke det går alligevel.

Så mangler der blot nogle vinduer, som kommer inden længe, og så er der vist ingen undskyldning for ikke at kaste sig over opgaven med det samme .
Annonce
"Joran" har et bor, der kan klare det hele. Det koster lidt mere - dog ikke så meget - men så kan det også lave mange pæne huller, og du kan nøjes med ét bor.

Det er jo legende let, når du f.eks. skal montere i mur: Bor gennem karmen og ud i muren. Skrue uden hoved skrues i - færdig! (Allerbedst er det at have to boremaskiner - én med bor og én med bit).

Inden har du selvfølgelig sat vinduet i med kiler (gerne "Knudsen-kiler").

Den samme metode kan efter min mening anvendes i trækonstruktion. Det har jeg i hvert fald gjort med godt resultat.

Mvh
Lars

Lars K
Ja det lyder let - jeg håber også, at det går let biggrin

Endnu en gang tak for hjælpen - og god weekend til alle.
Tak for linket - jeg havde nu set vejledningen, men den omtaler kun montering i murværk - derfor mit spørgsmål. Men jeg kan nu forstå, at det er nøjagtig samme fremgangsmåde.
Jeg har lige et tillægsspørgsmål. Er det samme fremgangsmåde der hvor der skal monteres to vinduer ved siden af hinanden (dvs afstand, skruer igennem fra det ene vindue og ind i det andet og fuge til sidst)?
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis