Montering af vinduer - trækontruktion

Jeg har nu ledt mange steder (også her) men har ikke fundet svaret på hvordan man monterer vinduer i en trækonstruktion. Der er heller ikke rigtig noget på producenternes hjemmesider.

Jeg skal skifte vinduer i hele huset og i stueplan har jeg styr på det (murværk hvor der skal fuges rundt om vinduet). Første salen er imidlertid trækonstruktion og hvordan er det lige her? Skal vinduerne monteres tæt på de eksisterende lægder (og skal der evt. noget imellem) eller skal der laves plads til en fuge? Hvilke skruer skal jeg bruge?

Jeg kan jo formentlig komme til at se hvordan de gamle vinduer er monteret når disse pilles ud, men jeg vil helst være ordentligt forberedt så jeg ikke skal starte projektet med 2 timer i det lokale byggemarked efter at jeg har pillet vinduerne ud.

Med venlig hilsen

Hans Hansen
Jeg har nu ledt mange steder (også her) men har... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaa, det kan du jo gøre, men du kan også bare skrue den helt sammen. Der er nogen gange riller på yderside af karmen til en løs styrefjer.
Husk hvis du skruer dem helt sammen, at komme noget fugemasse i mellem, sådan at det bliver helt tæt.

Mvh. Carsten.
Vel mest den, at mod træskelettet vil man gerne have justeringsmulighed, det er ikke nødvendigt ved vindue mod vindue.
Men hvis jeg ikke har behov for justeringsmuligheder - kan jeg så benytte metoden med at skrue tæt (med fugemasse imellem)? Det virker jo noget lettere, og i den ene side af vinduet ligger det alleryderste af karmen lige inde bag selve facaden, så der vil en traditionel monteringen være noget mere besværlig.
Tak for det - det letter formentlig en del af arbejdet meget.
Prøv også at skaffe et sæt montagepuder. Det er sådan nogle små puder med en indbygget pumpe. Du bruger dem til at pumpe vinduet i lod og vater før du fastgør det.

Jeg brugte 4 stk. da jeg satte vinduer i mit hus, og det er noget af det bedste værktøj jeg nogensinde har købt!
Jeg har godt set de små puder, men hvor er det lige, at man får fat i disse (uden at skulle investere en mindre bondegård)
Du kan købe dem hos Würth. De hedder Amobags. På www.wuerth.dk kan du se hvor der ligger en butik i nærheden af dig.

Jeg kan ikke huske prisen, men næsten uanset hvor dyre de er, er de pengene værd. Det er så uendeligt meget lettere end at bruge kiler. Tro mig :-)
Ups, forresten: Du skal naturligvis stadig bruge kiler, men først når du har sat vinduet i lod og vater med dine Amobags.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis