Hvordan etablerer jeg en støttemur?

Vi har en have med en stejl skrænt som vi gerne vil udnytte bedre.
Derfor vil vi bygge en støttemur på ca 10 x 2 m og plane grunden ud.
Vi er imilertid noget i tvivl om hvordan man dimensionerer sådan en mur. Vi mener selv at fundablokke med armeret beton er en god løsning, men vil meget gerne have nogle bud på om det overhovedet holder og om man skal lave nogle foranstaltninger på bagsiden af en sådan mur (jeg tænker på dræn o.l.)?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

- jeg har selv været "turen igennem" i forbindelse med etableringen af ca 50 m havemur/støttemur i højden 90 - 120 cm. I den forbindelse undersøgte jeg "teorien" og spurgte forskellige fagfolk og leverandører - og svarene var stortset ens - nemlig det kommer helt an på forholdene og hvormeget du vil ofre på projektet. Men følgende er dog ret sikkert - jo højere jo vanskeligere og jo dyrere.
Nødvendigheden af dræn - afhænger af vandbelastningen bag muren. Murens bagfald, omfanget af fundametet og materialevalget/dimensionerne er også meget vigtige faktorer. Hertil kommer så endelig også hvad arealet bag muren skal anvendes til - fx. parkering med et tungt køretøj - kræver et andet "setup" end et blomsterbed !. Så et konkret bud på dit projekt kræver lidt flere oplysninger - medmindre du vil "skyde gråspurve med kanoner".

Mvh. JanP
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg husker et eller andet om en støttenur der gav op !!
Det var i Vejle, hvor et ret nyt byggeri af nogle andelsboliger hvor der var etableret en støttemur der skulle holde terrænet på plads. Det virkede også et par år men så gav muren op... den var ca 2 meter høj og da den skred lavede den en masse skader på huset. Huset var ubeboeligt i adskillige måneder før muren var blevet genopført og sikret.
Her var problemet en vandholdig skrænt hvor netop udgravningen til huset havde flyttet på de vandførende lag og tilsyneladende skabt en vandlomme bag støttemuren. Herefter skred støttemuren sammen og anrettede store skader...

Sagen blev dækket af TV og aviser samt naturligvis KANAL94 DR i Vejle amt. Så der er sikkert også andre der husker sammenstyrtningen...

Så tag jordens beskaffenhed med i dine betragtninger..

Venligst Njord

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 26-03-2003).]

MVH Njord
Vi bor i et område der skråner ned til Roskilde Fjord, således at naboen foran os ligger 1,25 m længere nede. Derfor var der opbygget en støttemur, så vores grund er rimelig plan dog med naturligt fald ned mod vejen.
For et par år siden havde vi en utroligt våd periode, og der begyndte denne mur lavet af knækkede fliser (dem man normalt bruger med den knækkede flade synlig) at bule ud, og året efter gav den efter og faldt ned i naboens have efter at have stået pænt siden 1972.

Jeg tror det skyldtes vandets pres i den våde periode. Da vi fik rejst den igen, blev der lagt lange rør ind med med tværribbe for enden, som nu ligger 1 m. inde i jorden og så imellem hvert 4-5 skifte. Om det er tilstrækkeligt ved jeg ikke, men når den har kunne stå i 30 år, kan den vel stå i 30 år igen.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis